Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7mm - eller vänta...?

Featured Replies

Publicerat

Gokväll... har alldeles nyss registrerat mig, efter att tidigare med stor behållning följt en hel del trådar här som gäst...

Har försökt hitta info om följande ämne, men antingen har jag inte letat tillräckligt länge, eller har det inte debatterats. Öppnar jag en ny tråd i onödan, så får ni gärna hänvisa mig.

Min fråga gäller mitt val av vapen, som nästan-färdig-jägare. Jag vet att jag gillar prylar, och kommer att köpa på mig det ena och det andra vad det lider, men man börjar ju nånstans. Och i mitt fall vill jag kunna skjuta på lite längre håll, låt vara att det blir på pappmål vanligtvis. Alltså knallade jag in till vapenhandlaren idag och lade fram mitt ärende, som förutom vapenskåp, hagelpang och annat där jag inte hade så specifika krav, även inkluderade en Tikka Super Varmint i kaliber .308. Detta val ansåg jag vara optimalt med tanke på att det ska köpas mycket på en gång, och första kulgeväret behöver vara lite allround för jakt samt med god egenprecision för mitt längre övningsskytte. Hur det nu var, så visade det sig att detta vapen inte kan frambringas förrän i augusti, medan däremot precis denna modell står i affären kamrad i 7mm Rem, tillika tre tusen spänn under nypris mot den nya 308:an. Tilläggas kan att det går att få tag på Tactical i 308, förvisso med påslag på ytterligare ett par tusenlappar.

Så, efter denna (onödigt) långa inledning, vad säger er samlade erfarenhet om valet? Den ekonomiskt sinnade delen av mig (som sällan har en chans att hävda sig) säger att det är smart att välja 7mm, och jag stör mig inte nämnvärt på att det blir dyrare ammo. Jag tänker mera på precision, användning för ännu ospecificerad jakt i Skåne/Småland och liknande. Finns det några nackdelar med denna kaliber, förutom kanske mindre utbud av kulor?

Ser fram emot några kloka ord...

Tack för ordet,

/Bosse

Publicerat

308:an har ju fler alternativ när det gäller kulor men 7mm ger mer kraft längre ut :wub:

Jag älskar "Dam-magnumen" :wub:

Publicerat

Framförallt är väl nackdelen med 7 mm mag att det är ganska bra rekyl så vill man lära sig skjuta på längre håll så är 308 win ett mycket bättre alternativ, dvs du kommer troligtvis skjuta bättre med 308:an än med 7 mm mag.

Sen kan du skjuta ganska många fler skott innan pipan blir sliten med 308 win.

Sen har du ju mer "kraft" om du skjuter vilt på längre håll med 7 mm mag men mot vilt i sverige så räcker 308 gott o väl.

Var tidigare också sugen på 7 mm efter att ha sett en jaktfilm där dom pratade om fördelarna med en rak kulbana hos 7 mm men har efter att läst enhel del på detta forum insett att det kommer bli en 308 för mig när pengarna finns.

Här är en länk där jag frågade om typ detta så här kan du kanske läsa lite matnyttigt.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=14571&hl=

Lycka till

Mvh Fredden

Publicerat

Nu har jag haft en 308 och har en 6,5a och en "7a" och ett grövre rör...

Hur som haver: jag älskar min 7a men:

pipan blir varm av upprepad skottlossning (inget att stå att nöta mycket med på älgbanan)

...och då får man vänta tills den har kallnat.

Hade jag börjat om hade jag nog startat med en 6,5a, dessutom perfekt för långhållsskytte.

Öva bör man ju så om du bara ska ha en studsare så är det bättre med ngt annat än en 7a...

men det där med augusti verkar ju inte alls bra!

Du måste ju ha tag i järnet så snart som möjligt för vårens och sommarens övningsskytte!

Mitt förslag: överväg kolla hos andra handlare?

Om du går till samma, inse att du inte vill vänta till augusti? :blink:

Köp ngt av hyfsad kvalitet som du lätt kan byta in när du jagat ett tag och verkligen hunnit känna efter

mer exakt vad du vill ha? (ngt i 6,5 el 308) ...ngn beggad sako el tikka?

Alla byter bössor och alla har olika smak...

Lycka till! (undrar fortfarande om jag tillförde ngt...)

Publicerat

308:an räcker som sagt till allt vilt i sverige. Den har minst lika bra precision än 3006 om inte bättre.

Själv har jag en sako 75 finnlight i 7 mm rem mag sedan ca 5 år. Rostfri bössa med kompositstock, vilket gör att den inte är väderkänslig och man behöver inte vårda den ömt när man går i skogen. Laddar min ammo själv, man tjänar fort in laddutr. :ph34r:

Är super nöjd med min bössa och räknar med att den följer mig hela jägarlivet ut. Jag jagar i första hand älg, men ett 30-tal skogshöns har ochså ramlat för bössan. Jag värdesätter förmågan att skjuta på längre håll, för jag har inte en trädskällare så avstånden blir ofta runt 200 på toppfågel. Jagar jag rå/hjort eller bäver så följer den med. Skulle en björn dyka upp så är jag trygg med den bössan.

(sköt en 10 taggare på +350m av mistag pga av dålig avståndbedömning. Perfekt lugträff strax bakom bogen precis ovanför hjärtat. Låg död efter ca 30m. Jag skattade hållet runt 200m, men det var ett öppet hygge..... Det visade sig vara mer än 350m) :blink:

Vilket ger att det är en mycket förlåtande kaliber om avståndsbedömning fallerar. 308 är inte lika bra på dom hållen, men å andra sidan ska du inte behöva ta så långa skott, mer än ev på bana.

(har mist synen på ett öga och vet med mig att jag kan ha vissa problem med avstånd, vilket var en av anledningarna till att jag valde den kalibern.)

Jag jagar med oryx kulan och har aldrig behövt skära bort mer än ca 5 köttbullar. En orrtupp som jag av misstag sköt med oryx blev helt utan rygg men bröstfiléerna gick att ta reda på. Annars har jag alltid helmantel med mig om jag skulle få chansen på fågel. Tycker inte att den har förstört många gram av det ätbara på de fåglar jag skjutit.

Jagar du i befolkade byggder så är det ännu mer noga med skjutriktningar med 7 mm, då kulan når längre. På rå och hjort antar jag att genomskott är vanliga. Har inte råkat ut för det på älg än och jag har inte lyckats få skjuta rå/hjort med den än.

Sen är det som sagt en hårdare rekyl, så mynningsbroms eller ljuddämpare är att föredra till bössan. Rekyldämpare går att hitta hos poftec, den limmar man och inte behöver gängas på pipan. Tror att min kostade runt 700:-

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren! Dudde, länken till tråden var precis vad jag letade efter, en djup brunn av fakta (och tyckande :blink: ) som behandlar dessa frågor, i synnerhet Henriks inlägg är mycket givande. Också roande hur tråden tar en berg-och-dalbana karaktär och sveper över en mängd ämnen med mer eller mindre koppling mot ursprungsfrågan... :o

Hur som helst, så bekräftar det mina antaganden att stå kvar vid det ursprungliga beslutet kring standardkaliber. Jag kommer säkert att testa och experimentera en del med skytte på hyggligt långa håll - men då på övningsmål. Har skjutit en hel del militärt förr, och tycker fortfarande vid mogen *suck* ålder att det är roande med målskytte. Men respekten för levande vilt är stor, och det kommer inte att bli fråga om några chansskott i skogen.

Fördelen med åldern är dock att man nått en yrkesposition som ger visst utrymme för sådana här hobbies... känns väl inte helt otroligt att det blir en 22a också för träning hemomkring, och till hösten kanske jag har kommit fram till att man det är något annat man "måste ha"? Tittar man på vapenprofilerna i forumet, så verkar det inte vara jättesvårt att skapa ett nytt behov...

Kias Husse, dina synpunkter är bra - betänk dock att jag inte bor i Jämtland... i Skåne kan man skjuta från kust till kust med en magnumpatron :ph34r: Och än så länge har jag bara min svåger att bearbeta för att få tillgång till jaktmark, därför vet jag inte heller vilken typ av jakt jag kommer att kunna utöva.

Ska också läsa in mig en del på handladdning på forumet, uppenbarligen kan det även förbättra resultat och inte bara pris per skott, vilket är spännande.

Cheers,

/Bosse

Publicerat

Hej

Måste bara ge dig ett råd eftersom det är första bössan.

Det tar tid att lära sig vilken typ av kolv/stockning/vikt man föredrar. Så- lägg inte så rackarns mycket pengar på första bössan. Köp en begagnad för upp till 5000 kr, använd den ett år och sälj den för samma pris om du inte är nöjd. Då vet du apmycket mer om vad du föredrar än du gör nu!

Gör du samma sak med den bössa du nu funderar på förlorar du mången pengar...

Publicerat
  • Författare

Wannabe, tack för tipset, du har helt rätt. Jag vet det, och du vet det, och säkert alla andra här också... men det är ändå inte alltid man väljer den smarta vägen :D

"Problemet" är väl att jag har bestämt ganska tydligt vad jag vill ha. Har kollat en del på begagnat-marknaden, men inte hittat något som stämmer med kravbilden riktigt, och att vänta ytterligare är förstås inte att tänka på :D

Däremot ska jag försöka följa ditt råd när det gäller kikarsiktet. Köpte ett Zeiss Conquest billigt när jag var i USA senast, och det får nog börja göra tjänst. Skulle vilja ha ett belyst, med större förstoring och annat riktmedel, men där ska jag hålla ögonen öppna på vad Blocket och andra forum kan erbjuda. Tanken är sen att sätta den befintliga gluggen på en 22a istället.

Publicerat

Bob en 7 mm Rem mag som första och enda klass 1 är kanske inte det smartaste,

men var och en väljer sin egen väg,

jag har svårt att tro att du kommer att bli nöjd.

Den billigaste och bästa långhållskaliber vi har i Sverige idag är 6,5x55 med Fält DL laddning från Norma, skott för skott och kr för precision är den oslagbar.

Sen om man vill något annat kan det vara helt ok det med, men att ex stå på älgbanan och dra 12 snabba med 7 Rem mag:en kommer att fresta på pipan rejält,

att kalibern sedan i praktiken är en handladdnings prospekt är ju ytterligare en aspekt att funder över.

Kias Husse- vilket otroligt skott, även om du var skottställd på 200 meter så har du ett drop till 350+ meter med

minst 26 cm (räknat på en ganska optimal 7 Rem mag laddning) om du sköt älgen på 375 meter var dropet, minst 34 cm,

hade du använt en 308 Win hade dropet varit 55 cm ( under motsvarande förhållanden och laddning) förvisso en viss skillnad men ändå långt ute i gissningslandet om man nu inte har mätt in avståndet innan.

Bra att den älgen blev på plats.

/Christian

Publicerat
Kias Husse- vilket otroligt skott, även om du var skottställd på 200 meter så har du ett drop till 350+ meter med

minst 26 cm (räknat på en ganska optimal 7 Rem mag laddning) om du sköt älgen på 375 meter var dropet, minst 34 cm,

hade du använt en 308 Win hade dropet varit 55 cm ( under motsvarande förhållanden och laddning) förvisso en viss skillnad men ändå långt ute i gissningslandet om man nu inte har mätt in avståndet innan.

Bra att den älgen blev på plats.

/Christian

Ja lite tur fanns med....

Men som sagt jag laddar själv. Och Oryxen måste jag ladda en aning över rek, för att den ska samskjuta tillräckligt bra med helmanteln. Äger ingen kronograf..... Men lite fortare än fabriks går den. (förhoppningsvis får jag fingrarna ur... och lånar en i sommar)

Den ska gå mitt i på 180m vilket ger ett överslag på 7cm vid 100m. (Ca 6cm på 80m.) Ca 17-22 cm lågt på 300m lite beroende på kula. Helmanteln ligger något (ca 1,5cm) lägre på 100 än oryxen.

(Skjuter jag på fågel håller jag ner lite mellan ca 70-130m, övriga avstånd brukar skotten sitta tillräckligt "mitt i" för att bli stopp. Älg "duger" det att hålla mitt i upp till ca 2-250m, skottet hamnar ändå innom träffområdet på en vuxen älg)

Edit" Jag skriver tyvär inte ner data.... Men jag har för mig att "beräknat" ska högsta punkten på kulbanan vara vid 125m och ca 9cm över siktlinjen, Som sagt har det inte på papper men jag har ett vagt minne av det. (Eller om det var om jag sköt in på 200..... Ja, ja något sånt var det iaf)

Jag höll i övre kanten på träffområdet när jag siktade på älgen, och skottet tog i nedre halvan.(Det kanske gör ca 30 cm!?)

(Jakt kompisarna sa det måste vara över 350m. Tittade på Eniro/google kartan och måttade där. Någonstans mellan 356 och 378m fick jag till, lite olika resultat blev det vid olika mätningar. Hade ingen gps pejl då, men med den hade jag kunnat mätta exakt.)

Med detta inte sagt, att jag kommer att försöka skjuta på över 200 igen..... Och det är inget jag rekomenderar.

I höstas släppte jag ko och kalv på ca 250m.(Samma hygge som långskjutningen)

Men STÅR det en älg på 180-200m och övriga förhållanden är bra(inget regn eller sidvind mm)..... Då är det troligt att skottet går.

Men jag har släppt älgar som SPRUNGIT förbi på 8-10m också.......

Publicerat

Började själv min jägarkarriär med en 7mmRM som enda kulvapnet. Inget jag skulle rekommendera, jag sköt för lite och de få gångerna jag gjorde de blev jag nog lite rekylrädd.

....men du är förhoppningsvis smartare än mig och skjuter mer med din!

/Mr Bängelsson

Publicerat

Kias Husse

Blev lite fundersam över kulbanan på din 7mm laddning. Du skrev att den går fortare än fabrikspatronen med Oryx.

Normas laddning med 10,1 grams Oryx i 7mm RM. har Vo på 900m/s. Inskjuten på 200m slår den ca +5cm på 80-100m och droppar ca 25 cm på 300 m.

Är du inskjuten på 180m och får ett överslag på 7cm så borde din fart vara lägre även om du överskridit laddata, något jag själv gärna hoppar över...

Nu är det iof Normas fabriksdata och det brukar vara överdrivet i de flesta kalibrar.

Sen piplängden...Snabba magnumpatroner (eller stor hylsa, fin kaliber) är ju extra känsliga för piplängd. Sakos magnumpipor är 62 cm långa som standard. Kanske något kortare på Finnlight? Då sjunker farten direkt, och bara några cm kan göra mycket.

mvh Danne

Publicerat
Kias Husse

Blev lite fundersam över kulbanan på din 7mm laddning. Du skrev att den går fortare än fabrikspatronen med Oryx.

Normas laddning med 10,1 grams Oryx i 7mm RM. har Vo på 900m/s. Inskjuten på 200m slår den ca +5cm på 80-100m och droppar ca 25 cm på 300 m.

Är du inskjuten på 180m och får ett överslag på 7cm så borde din fart vara lägre även om du överskridit laddata, något jag själv gärna hoppar över...

Nu är det iof Normas fabriksdata och det brukar vara överdrivet i de flesta kalibrar.

Sen piplängden...Snabba magnumpatroner (eller stor hylsa, fin kaliber) är ju extra känsliga för piplängd. Sakos magnumpipor är 62 cm långa som standard. Kanske något kortare på Finnlight? Då sjunker farten direkt, och bara några cm kan göra mycket.

mvh Danne

Som sagt tidigare, farten på kulan är ren teori/gissning även delar av kulbanan, dessutom till stora delar tagna ur minnet från tidigare beräkningar som inte finns nedtecknade......... :rolleyes:

(Ställde även in laddningar för en 8x57 vid tid punkten, så en viss risk för sammanblandning av data skulle kunna förekomma)

Har inte skjutit i kronograf. Jag har tänkt flera gånger att låna en "bara för att".

Finnlighten är kortare kommer inte ihåg hur mycket men den är kanske runt 57-58 cm.

Helmantel laddar jag under max laddning. Oryxen laddar jag några gr över max, hur mycket av det som ger fart åt kulan och hur mycket som bara ger flamma vet jag inte.

(Teoretiskt så kan det ge kulan mera fart, men piplängd och annat påverkar säkert. MYCKET snabbt räknat, ökar du laddningen med tex 10% så bör det ge kulan ca 10% mer fart/kraft. Sen hänger det även på om hur mycket som förbränns i pipan och hur mycket som bara ger flamma + alla andra faktorer som kan inverka)

Men jag vet att jag hittade laddningar som gör att jag har godtagbara träffbilder om jag skjuter varannat skott oryx/helmantel. Problemet med fabriksladdat var om jag sköt in med oryx mitt i, så slog helmanteln ca 8 cm högt och ca 5 cm i sida åt V på 100m (ur minnet kan ha varit något mer/mindre).

Nu skiljer det ca 1-2 cm i höjd och ca 0,5 cm i sida på 100m, mellan kulsorterna.(skjuter varje år)

På ca 300m så skiljer sig kulorna åt med ca 6-10 cm i sida ungf lika mycket i höjd. En bra serie(3 HM 3 Oryx) kan hålla sig runt 15 cm, en mindre bra upp till ca 25. En dålig kan jag ha skickat något skott längre från dom andra......

(Det är lite svårt att avgöra hur mycket jag rår för och hur mycket samskjutningen mellan kulorna gör. Skjuter lite för sällan på dom hållen för att vara helt säker)

Jag laddade ner helmanteln så långt jag tordes(63 gr mrp= under min) men då sjönk kulbanan för mycket men kom närmare i sida. Det slutade med att jag fick lägga mig ca mitt i spannet (69,5 gr), och ökade på oryxen(67 gr mrp) tills träffbilden var acceptabel, kulbanan höjdes och närmade sig mitten från H.

(Ser inga tecken på hylsan(sot mm) att min laddning skall vara för kraftig, och inga tecken på tändhatten. Hylsorna töjer sig inte heller nämnvärt, så jag beslutade mig för att köra på laddningen. Provade även svagare laddningar med 0,0 i friflykt men fick inte ihop kulorna nog bra på dom laddningar jag provade, och jag vill inte riskerar att kulan stannar i loppet om jag drar ur ptr. Jag valde att ha någon tiondel i friflykt och laddade upp istället)

Går säker få ihop den bättre, med andra kulor/krut, annan friflykt mm. Men jag känner inte så stort behov av perfektion. Iof så skulle det vara roligt med, hål i hål mellan kulsorterna på alla avstånd. Men arbetet för att nå dit tycker jag inte det är värt att lägga ner, då det funkar tillräckligt bra som det är.

Jag hittade laddningarna som fungerar för ca 4 år sedan och håller mig till det.

Skjuter in med 5-7 cm överslag(beroende på kula). Kulbanan verkar vara flack nog så det funkar bra att knäppa fågel upp till 200m, vid 250 blir det bom ibland (men det kan bero på att det är skit bakom kikaren) så jag försöker hålla mig under 200m på toppfågel. Till älg så sitter skotten väl innom träffområdet på ca300m. Men jag har för avsikt att hålla mig under 200 :lol:

(Med nya valpen så hoppas jag att det inte blir längre än 60m, då endast på stånd) <_<

Det skulle naturligtvis vara lättare att skjuta och göra statistik på kulbanor mm om jag hade haft tillgång till riktiga banor(över 80m) och kronograf. Nu är jag hänvisad till någon "stickväg" på jaktmarken eller om jag hittar någon grusgrop.

Brukar skjuta på 100, ca 200, ca 300(dom senare ofta med hjälp av bilens trippmätare vilket inte gör det till en exakt vetenskap)

Jag har skaffat en gps pejl så det kommer att bli lättare mäta avstånden mer exakt.

Bristen på bra stöd kommer dock även i fortsättningen ge en viss spridning i träffbilderna, men ger samtidigt en hyffsad bild på hur skotten tar i verkligheten ute i naturen. :wub:

Har en önskan om att kunna sätta upp tavlor på varje 50m upp till 350m för att utläsa kulbanan. Men i och med spartanska förhållanden blir det svårt att bortse från andra "störningar".

Kanske om man skulle sätta upp tavlorna från 350 och nedåt och samtidigt sikta mitt i tavlan så att mitten på alla tavlor hamnar mitt i hårkorset. Därefter skjuta genom alla tavlorna samtidigt. Men jag har inte riktigt koll på om hur mycket varje tavla i så fall kan påverka kulbanan, kulan ska ju igenom 6 tavlor innan den sista...... -_-

Publicerat
  • Författare
Bob en 7 mm Rem mag som första och enda klass 1 är kanske inte det smartaste

Christian, det var detta jag anade och anledningen till att jag ville höra era åsikter - du och flera andra har därigenom bekräftat denna misstanke, och jag tackar mjukast för detta. Jag valde alltså bort 7 RM, och håller på att försöka få fram en .308. Detta är ju en beprövad allround-kaliber, som funkar även att skjuta gris med vilket blivit en allt vanligare jaktform i Skåne.

Tanken på 6,5 har föresvävat mig, inte minst med tanke på hur många engagerade skyttar på detta forum som använder den framgångsrikt, men jag resonerade i termer att jag i så fall skulle köpa en grövre kaliber samtidigt för att vara mera klädd. Detta tror jag dock blir komplicerat, framför allt beroende på att jag vill lägga hyggligt många skott på skjutvallen. Med två kulgevär behöver jag träna med båda, och då blir sämre fokus.

Det är också uppenbarligen en lycklig omständighet att jag är ganska road av matematik... Ballistik har jag varit i kontakt tidigare, men jag kan inte låta bli att småle när jag läser inläggen kring handladdning, det är helt klart ett område som är enooormt!

Tillåt mig också att tillägga följande, apropå ballistik; vetenskap i all ära, och beräkning av vindavdrift med dess formel - men med tanke på de avstånd ni skjuter på, så hinner vinden ibland förändras både vad avser riktning och styrka under kulans väg till målet. Min erfarenhet säger mig att du, och andra duktiga skyttar här, ibland gör en sista korrigering innan skottet går beroende på känslan just då. Då är det inte längre vetenskap, min vän, utan talang och kunnande :rolleyes:

Men er ödmjukhet hedrar er!

/B

Publicerat

BoB,

du kommer aldrig att vara avklädd med en 308 Win, i värsta fall kommer du att vara mindre välklädd för en del uppdrag,

känns den allegorin som en acceptabel sådan?

180 grain till vak/drevjakt 165:or till allt annat räcker ganska långt, ja typ ut till 400 meter.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Christian,

den beskrivningen funkar alldeles utmärkt.

Medveten om att jag nu lämnar det ursprungliga ämnet tillfälligt, skulle du rekommendera att börja ladda själv ganska omgående? Utbudet av fabriksammo är ju stort för denna kaliber, men jag får ibland i dialogerna intrycket att kvaliteten inte alltid är helt konsekvent.

/B

Publicerat

BoB,

jag skulle rekommendera att du håller dig till fabriks en tid,

Lapua/Sako/Norma laddar kvalitetsammo,

att hitta Norma 308 Gold line hos ett skytteombud eller liknande och köpa ett gäng pilar ger dig en grund att stå på angående långhållsskyttet,

för jakten är det tråkigt men funkis med Oryx,

vill man poppa till det lite finns det roligare kulor/laddningar från Federal exempelvis som är bra, Nosler har även dem egna laddningar som är fina.

Men där finns det andra som är bättre lämpade att råda, senast jag sköt fabriksladdad kula var ett antal år sen.

Varför jag inte råder att börja ladda direkt,

du har så mycket annat nytt att testa ut o prova nu att det lätt kan bli för mycket.

En sak i taget, laddträsket som det så fint kallas kan du gå ner dig i om ett tag, du är välkommen då.

/Christian