Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

3 mammor!?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla! En jaktkompis var ute igårkväll (14/4) och vakade gris, var precis färdig för att lägga av när åtellampan tänds och det kommer in 3st vuxna och 1st kulting. Av de vuxna så är det 2st som är spendragna och den ena är en STOOOR sugga, efter en liten stund så börjar det låta gris i skogen och in kommer ytterligare 1st vuxen samt en 12-15 kultingar till (svårt att hålla räkningen i röran). De vuxna äter upp majsen och efter ett tag så lägger sig den stora och ger di åt ett gäng av de små, den andra spendragna grisen följer snabbt hennes exempel och kort därefter en till! Det ligger alltså 3st grisar och ger di mitt på åteln :wub: ! detta håller på ett tag sedan så reser sig "digivarna" och de försvinner lika fort som de dök upp. Polarn blev lite tagen av situationen och sköt inte (vete fan om jag hade kunnat motstå)!!

Undrar lite om detta:

Var den "stora" mor till alla eller var detta flera grupper som går ihop?

Om den "stora" av misstag skjuts bort, tar de andra över då eller?

Såg själv en rolig grej ikväll ner jag rastade hunden, en bit ifrån där vi bor ligger en rätt stor damm där vi brukar gå. När vi kommer fram så stöter vi 2st gräsandsdrakar ur en vassrugg, de flyger ut i dammen en bit och slår bredvid en 3:de. När vi gått ytterligare 200m så stöter vi en gräsandshona ur en annan vassrugg, de 3 grabbarna blir som tokiga och "jagar" den stackars honan som 3 jaktplan som försöker skjuta ner ett 4:de, vilken fart :wub:

Publicerat

Troligen är den största mamma till dom andra 2 stora och kultingarna tillhör dom alla tre.

Risken om man skjuter bort den stora är att dennes ungar svällter ihjäl kanske att dom andra accepterar hennes kultingar men det är nog stor risk att dom inte gör det.

Det är vad jag tror iaf är ingen expert dock.

Mvh Fredden

Publicerat

Vid den årstid är det inte alls ovanligt att suggor kommer fram till åtlar utan sina kultingar.

Det är därför det är så vanskligt har heller inte hört talas om att en sugga tagit över någon annans dikultingar.

//Lasse D.

Publicerat

jag kan väl inte tänka mej att någon ens funderar på att skjuta sugga som är tydligt spendragen :blink: eller är det?

Publicerat

Skjut för helskotta aldrig en sugga. Blir koas i hela flocken, så illa att man inte ser en gris på månader. Hade själva en riktigt stor sk. Linderödare för två år sedan, var kontunierligt grisar på åtlarna varje natt och några två års galtar och någon gylta tog vi för hennes flock. en dansk arrenderade plötsligt grannmarken och trots förmaning av markägaren att aldrig skjuta en sugga så blev frästelsen för stor för vår grannlands broder, han skjöt sonika suggan rätt av en natt. Det blev koas i omgivningarna, grisar bökade upp vallar och åkrar men besökte nästan aldrig några åtlar.

Så med dessa ord. Låt inte frestelsen bli för stor, skjut hellre en liten gris att grilla hel än en stor seg jävel.

Publicerat

Här är förmodligen ett av hennes barn som nu själva är en sugga med egna små.

post-4059-1271432573_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
jag kan väl inte tänka mej att någon ens funderar på att skjuta sugga som är tydligt spendragen :) eller är det?

Nej jag/vi skulle aldrig göra det, men ibland blir det fel och, detta låter inte klokt men jag vet till 100% att flera bönder runt ett samhälle i sydöstra Kalmar län gör det. En av dem var själaglad då han i vintras lyckades med bedriften att på 5 dagar skjuta 15 grisar med 2 skott!!!!! 2st suggor, en med 6 kultingar i sig och en med 7!! :D^_^

Publicerat
Nej jag/vi skulle aldrig göra det, men ibland blir det fel och, detta låter inte klokt men jag vet till 100% att flera bönder runt ett samhälle i sydöstra Kalmar län gör det. En av dem var själaglad då han i vintras lyckades med bedriften att på 5 dagar skjuta 15 grisar med 2 skott!!!!! 2st suggor, en med 6 kultingar i sig och en med 7!! :huh::mad:

Lite OT men nu är det faktiskt en enormt stor skillnad att skjuta en sugga med kultingar i magen och en som har dem utanför så att säga. Det går inte att se om hon har kultingar i magen men man ser - förhoppningsvis - dem i närheten av suggan om hon har fött dem. Likaså kan man se på suggan om hon har de berömda dragna spenarna.

Det klart att den bonde som har stora problem med vildsvin blir glad över att skjuta flera grisar i samma skott. Det är inte det minsta olagligt men borde man tycka att det är tråkigt när man öppnar en skjuten gris med kultingar i sig. Fast...åter igen...har man stora problem med vildsvinen på åkrarna där de förstör mkt och man är tvungen att hålla efter dem med skyddsjakt osv så förstår jag att man blir glad när man får flera på ett skott...men jag tycker att det känns tråkigt. :(