Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Front of center balance

Featured Replies

Publicerat

Nu tänkte jag ta upp ämnet om FOC.

Det talas ibland bland bågskyttar/bågjägare om Front Of Center balance.

Kort sagt är det balanspunkten på pilen. En pil bör hålla sig mellan 10-15% för att flyga hyfsat.

Nu ska man inte ta så allvarligt på detta. Om du träffar det du siktar på och pilen flyger bra så är förmodligen allt i sin ordning.

Men det kan ju vara kul att kolla hur man ligger till. Mina Trophy ridge pilar med 100 grains spets låg på 11,86%.

I Rytera tråden kan ni se att jaktspets och fältspets grupperade riktigt fint på 23 m håll.

Länken nedan är från Finska bågjägareförbundets sida och innehåller en enkel omräknare.

Du mäter pilens totala längd från nockskåran till slutet på skaftet. Räkna inte med spetsen i totallängden.

Måttet är illustrerat med P

När du fått fram balanspunkten så mäter du avståndet från nockskåran till balanspunkten. Det måttet är T

Sen fyller du i pilens totalalängd i rutan "Nuolen mitta P"=pilens längd och Etäisyys tasapainopisteeseen (T)=Avstånd till balanspunkten.

Därefter trycker du på "Laske"= beräkna. Observera att du ska ha en punkt och inte ett kommatecken mellan siffrorna i beräknaren.

Då får du fram ditt procenttal för FOC

http://www.jousimetsastys.fi/wp/materiaali/laskureita/

Om du vill öka på din FOC så kan du gå över till lättare fenor, lättare nock, tyngre spets.

Motsvarande om du önskar minska din FOC.

Min pil är 70 cm lång P och avståndet T är 43.3 cm. Det gav 11.86%

Nu har jag insatser som går in i skaftet och en liten bit ovanpå skaftet. Jag har alltså inkluderat hela insatsen i pilen längd.

Du som har insatser som i sin helhet är innanförskaftet ska mäta fram till skaftets slut och inte ta med insatsen i längden.

För att så noggrant som möjligt få fram balanspunkten så ska du använda ett smalt underlag att balansera pilen på.

Ju smalare underlag desto noggrannare mätning.

Prova och sen kan du väl skriva in ditt eget resultat i denna tråd så får vi se hur vi ligger till!

• 11 months later...
Publicerat

Hej JS

tänkte på en sak(jag provar det i allafall)

ingen ger sig på och diskuterar så viktig grej som FOC

den absolut viktigaste med trimmningen när det gäller jaktpil

varför är det så -ligger gränsen där eller folk bryr sig inte om det

senaste 5-6 år har jag grejat som fan med det för att kunna förstå mig på det

visst är allt från 10-13% godkänd men det som jag kan inte få fram är det en given recept för alla

det verkar att de med kortare draglängd har jätte problem med det att skjuta in fast jaktspets

ofta har de överspinade pilar(runt 60# och 300 spine+långsam båge)

verkar att vi alla har förlite kunskap om det hela

problemet kan vara att vi byter för ofta båge ,olika skaft ,spetsar osv

då hinner man helt enkelt inte att sätta sig in i problemet och fixa den

sen tränar folk inte alls med jakt spetsar

jag hade en period när jag fick Quest båge och Beaman RelTree att skjuta alla spetsar på 25m i 4cm ring

kapade 3 dussin skaft i olika längder (3 pilar hade samma längd)och körde som fan tills jag fick allt ihop(det tag ca 1år)

men Beaman slutade med de pilar och jag har inte fått riktigt ihop andra skaft trots att jag använde samma spine och längd

fick inte bar skaft att skjuta rakt efter ca 18m

redan på 15 började den dra åt sidan

skilnaden var stor och jag är på ruta 1 igen

sedan ställer man en fråga

är det verkligen rätt väg man går när man vill ha barskaft skjuta som jaktpil

kan vara att man begör mycket

nu har jag provat en annan väg

hittar NOLL vibrations punkt på skaftet-den punkten ligger på hyllan vid uppdragen båge (ska vissa det sen hur)

kapar skaftet lite över den punkten och skjuter papper test

klokrena kulhåll med olika längd på pilar(viktigt sen med FOC kalkyl)

på med alla spetsar som jag har och provar

de sammlar rätt så brå -inom 10cm ring på 35-40m

ibland flyger en utanför -troligen min fel

behövs det bättre????????

men sen kommer den roliga

byter båge till tyska OK och vips börjar skaft slå mot skaft oavset vilken spets jag har på skaftet

jag var riktig förvånad

Tysken förklarar det hela med vridning problemet med bågar(hans båge har helt annat cam system)

enligt honom alla bågar har "inbygd Fel" för att båge är belastat åt sidan med rollergard,kabelsläde osv

jaktspets är känsligare än fält och reagerar på det direkt

då började jag greja med min Quest

tag kontakt med G5 och fick 3st nya böjbara I glide som sitter på nya Prime bågar

(ungeför samma som Bowtech har)(var ganska skeptisk i början när jag läste om de)

satte den på båge och provade

det käns i handen att det är andra känslan när du håller i båge

framförallt är båge skit mjukt och jämt att dra upp

fick världens frigång för fenor på köpet

cammar vrider sig mindre

båge gick när från 60 till 59 #

provar tre pillar med fält spets

skjuter på 25 35 45 m

alla tre sitter riktigt tät men ca 10-13 cm åt höger

sikte och hylla har jag inte flyttat och skjuter samma viktory skaft som innan jag bytte I-glide

nu måste jag flytta sikte till höger och då hammnar den rakt i linje med skaft och sträng

så har jag aldrig haft tidigare

sikte var ju alltid lite åt vänster i förhålande mot skaft-sträng linje

då fick jag avbryta det hella för att jag måste ta en hel vecka på mig att testa detta i lugn och ro

jaktspets ville jag inte prova alls för att inte ta förhastiga slutsatser

jag anar att det här med böjbara kabelstång kommer verkligen att hjälpa skit mycket med inskjutning av alla fasta jaktspets

(Är det någon som har provat Bowtech modeller med de böjbara rollergard?)

hoppas verkligen att jag inte upptäcker negativa sidor med det som oftast händer med nya grejer

blir det bra, kan man få fram lättare det hela med foc,jaktspets och alla andra tekniska bekymer löser sig lättare-hoppas jag

ska sätta den med laser på och dra upp båge i maskinen för att se hur mycket den flyttar sig i sidled

än så länge hade min gamla alpine haft minsta vridning av alla jag provade -men jag var dum som vanligt och sålde den

DXT mathews var värsta exampel(troligen vrider sig korta bågar mer än långa)

(den båge fick jag aldrig ihop riktigt bra-gick bra till 25 men rena katastrofen över 30m)

det hela kan man se om man sätter en riktig lång stab och drar upp båge och ser hur stabben pekar åt vänster och hur kablar kommer närmare pilen

(kommer du ihåg-en av gafflar på gammla hyllor var alltid mer utsliten än den andra hoss alla och på alla bågar)

det orsakade pilens spine och vridning

sånt problem har jag inte alls på den tyska bågen idag(det är just darför den är framtagen-ingen vridning alls med den)

det sitter trampolin hylla på den och är inte utsliten alls trots att nockläge är exakt 90grader

snart ska jag ut och börja testa med fast jakt spets och ombyggda questen

om det funkar då har man blivit av med många bekymmer

annars är altärnativ som SS så-använd endast mekanisk spets så minskar risker för skadeskjutningar

det häller jag med men jag älskar att se riktig jaktspets på pilen(saknar kalkon fenor fortfarande-förbannade Blazer att den är så bra)

denna sommar kommer att bli riktig roligt

hoppas att vi inte får bågjakt denna året annars måste jag skita i det hela och jaga istället

p.s

TR är sickat med posten

Publicerat
  • Författare

Förmodligen är det för att den genomsnittlige skytten inte orkar hålla på att forska i FOC:ens betydelse för pilgången. Det kräver ju att du har en pilkap, ett flertal olika skaft, spetsar med olika vikter. Det är ganska resurskrävande att pyssla med.

Jag själv är en av dom som pysslade med detta tidigare. Men nu nöjer jag mig med att ligga inom den rekommenderade FOC:en på 10-15%.

Det funkar ju alldeles utmärkt. Men en sak är säker att du kan plocka ännu mer precision ur din båge genom att laborera lite med olika spine och FOC. Alla har dock inte den kunskapen, verktygen, viljan eller som jag på senare år ORKEN. Jag intresserar mig faktiskt mer och mer för kommande jaktresor och mindre på det tekniska.

Ett grundkrav som jag hållt fast vid är att jag trimmar tills jaktspets o fältspets träffar i gult på en 60 cm tavla på 60 meters håll. Gör den det så anser jag bågen vara i bra skick och duger till vad jag ska använda den till. :lol:

En annan lite bortglömd grej är att laborera med tillermåttet och undersöka hur pilsamlingarna kan se ut med olika inställningar av tillerna. Ett exempel:

Man kan ställa sig på 40 meter från målet och skjuta en serie. Sen vrider man på den övre lembulten ett kvarts varv åt något håll och skjuter ännu en serie. Då ser man när gruppen av pilar antingen blir tätare eller öppnare. Så här kan man alltså kolla vilken inställning som ger de bästa grupperna. Frank Pearson i Arizona,USA gjord een intressant film om detta. Grundregeln är att du dock aldrig vrider någon av lembultarna mer än ett varv åt något håll. Det kan vara så att du inte märker någon skillnad på första varvet på den övre lembulten. Ställ då tillbaka den i ursprungsläget och prova att öppna eller dra åt den nedre istället. men aldrig mer än ett varv.

För att kunna göra denna trimning så kräver det att man redan är en hyfsat driven skytt och inte gör speciellt många "skitavfyringar". Eller åtminstone känner när man gör en dålig avfyring och kan räkna bort den från gruppen.

Tiller trimning är alltså inget för nybörjaren.

Bra att TR är på posten. Då blir det lite julafton i början på veckan! :lol:

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Här finns en räknare till att använda:

http://archeryreport.com/calculators.html

Här hittar ni även mera text om FOC och dess betydelse. Bland annat för de som tänkt jaga med sin utrustning så är en högre FOC procent att föredra.

For penetration purposes, the opposite phenomenon occurs. A larger FOC will prevent and arrow from flexing as much when coming into contact with the intended target. Hunters will want a higher FOC so that as the broadhead enters the the game, the distance from the front of the arrow to the center of gravity is lower, making it more difficult for the arrow to flex. Any flex or deflection of the shaft upon entry means that energy is being lost somewhere other than directly along the center of the shaft, lessening the overall penetration.

http://archeryreport.com/2010/09/arrow-foc-basics-calculate/

Publicerat

10,5% har jag mätt, det får nog duga