Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dvärgbeckasin

Featured Replies

Publicerat

Lägger in en blänkare för er som har möjlighet att besöka Värnamo den 23/4 jag kan stå för ett par säng platser ifall intresse finns.

Fredag 23/4: Dvärgbeckasinkväll vid Blådöpet

Kvällen inleds vid grillbrasan för att fortsätta med en vandring ut till Blådöpet! Där spelar dvärgbeckasin, enkelbeckasin och grönbena i skymningen. Med lite tur hörs också vattendroppsljudet från en småfläckig sumphöna. Förutom korv är stövlar och ficklampa bra att ta med. Samling vid Lövö kl. 20.00 som ligger i Store Mosse Nationalpark.

Fitzo ifall några jakt snackare dyker upp så ryker dina öl.

Lasse

• 1 month later...
Publicerat

hej

såg ni några beckasiner?

när jag är ute i skymningen så händer det att jag hör ett susande/sjungande ljud.

Fågeln brukar vara svår att upptäcka men efter ett tag ser man den. den flyger runt i cirklar och går upp och ner och ljudet gör den med vingrna när den sjunker. ljudet kommer med kanske 5 sek uppehåll och 3 sek ljud.

har kollat runt lite men inte kommit på vad för fågel det kan vara.

man hoppas ju lite att det är en dvärgbeckasin då den är så ovanlig :wub: vad tror du, är det en fågel man borde känna till eller kan det kanske vara en sån?

tack på förhand//emanuel ;)

Publicerat
  • Författare
hej

såg ni några beckasiner?

när jag är ute i skymningen så händer det att jag hör ett susande/sjungande ljud.

Fågeln brukar vara svår att upptäcka men efter ett tag ser man den. den flyger runt i cirklar och går upp och ner och ljudet gör den med vingrna när den sjunker. ljudet kommer med kanske 5 sek uppehåll och 3 sek ljud.

har kollat runt lite men inte kommit på vad för fågel det kan vara.

man hoppas ju lite att det är en dvärgbeckasin då den är så ovanlig :wub: vad tror du, är det en fågel man borde känna till eller kan det kanske vara en sån?

tack på förhand//emanuel ;)

Hade taskigt väder men hade ett par st som spelade lite.

Känns som Enkelbeckasin det är stjärtfjädrarna som vibrerar.

Dvärgbeckasinen låter enkelt beskrivet som en häst som galopperar över en träbro.

Hittar inte någon inspelning på nätet av Dvärgbeckasin. Men letar man lite så går det nog att hitta.

Gjorde en sökning på Dvärgbeckasin i Växjö trakten bara ett fåtal rapporter och alla i april.

Enkelbeckasin

http://sverigesradio.se/webbradio/webbradi...e=&IsBlock=

Publicerat

okey ja ljudet är ju klockrent detsamma :) tyckte fågeln va så liten bara.

men då har man lärt sig något! får säkert höra den ikväll igen, ska ut och spana på morkullor nu.