Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

17 HMR och korta pipa?

Featured Replies

Publicerat

Står i begrepp att köpa denna elaka lilla gynnare till fågeljakten i byn och lite annat kul beroende på hur pass effektiv den är. Blir en ny pipa till Kvadden då rå.

Frågan är om man kan korta pipan något på denna kaliber? 22lr pipan har jag kortat 4-6 cm något och bössan är ett under av smidighet när man skjuter från bil och efter omkröning skjuter den bra. Frågan är hur en snabbare kaliber uppskattar dylikt tilltag? Har inte en susning själv så därför vänder jag mej till forumets samlade erfarenhet av dessa frågor!

Mvh!

Publicerat

Tror inte att det ska va något problem enda som jag ser det är att du tappar lite fart.

Mvh.

Publicerat

Knappast något problem dessa laddas väl med hypersnabba krut så du kan lätt kapa jäms med stocken utan problem :huh:

Publicerat
  • Författare

Fan va smutt! Vet inte vad jag har för piplängd på 22lren men den är rysligt mysig så då blir det nog samma längd.

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat
Fan va smutt! Vet inte vad jag har för piplängd på 22lren men den är rysligt mysig så då blir det nog samma längd.

Mvh!

Kapa inte pipan för mycket bara, för då "dör" kalibern..Hela vitsen med 17HMR är just hastigheten, kulorna funkar inte som det var tänkt utan hastigheten och du får inte den önskade effekten.Skulle du nu råka kapa för mycket så är det väl inte hela världen, men du kommer att handikappa bössan till något som liknar 17HM2, och den är fan inte skoj ^_^

Jag hittade ett test på nätet om just att kapa pipan till 17HMR, och där fann man att man kunde kapa ner den till 19" innan man började tappa hastighet och den optimala piplängden på just det kapade pipfabrikatet, var 18,5", då den längden gav minst hastighets avvikelse i en tioskotts serie.

Oönskade effekter av att kapa pipan för mycket, blir sämre räckvidd och oftare genomslag med större kulfragment i mindre vilt

Min Marlin 917V har en 22" pipa, så jag struntade helt enkelt i att kapa ner den eftersom jag inte skulle vinna mer än 3"..

Nog orerat om detta, jag är dock övertygad om att du kommer att bli mycket nöjd med din 17HMR :ph34r:

MVH

// J //

Publicerat
  • Författare

Längden från lådans slut till mynningen på Kvadden är 41 cm nu och det ska vara typ 16 tum.. Enligt testet du läst så kan man fimpa till 48 cm. Skulle tro att pipan i orginal inte är många cm längre så fan vet om det är värt besväret?

Lär testa okapat till att börja med så får vi se.

Mvh!