Publicerat April 18, 201015 yr Mer specefikt eftergång på vårprov för kontinentalare. Jag har gått vårprov i helgen med min unghund på dundret och en av deltagarna i öppenklass hade vad jag såg på ca 75m håll hade en eftergång på närmare 50m men enligt dommaren var de "hagelhåll" (dommaren dömmer!) och med de manade han närmare 30... Min fråga blir då hur jävla långt får en öppenklassare gå efter utan att bli utvisad? Vad ja vet är de inte mer än ett par kliv (nån meter). och de ja blir mest förbannad, besviken och gör att ja tappar tron för allt vad prov heter är att han får ett förstapris för de (7/9)!!!!!!!! Är de nån som kan säga exakt hur reglerna är kring de? PS Min hund gick kanon men kom aldrig för fågel tyvärr!
Publicerat April 20, 201015 yr Hund i ÖKL ska förhålla sig lugn och det är domaren som avgör vad det betyder. Om du hade funderingar så borde du ha tagit upp dem med domaren uppe på fjället. Att i efterhand göra det på ett forum är inte särskilt sportsligt. Vare sig gentemot domaren eller ekipaget i fråga. /t
Publicerat April 20, 201015 yr Hund i ÖKL ska förhålla sig lugn och det är domaren som avgör vad det betyder. Om du hade funderingar så borde du ha tagit upp dem med domaren uppe på fjället. Att i efterhand göra det på ett forum är inte särskilt sportsligt. Vare sig gentemot domaren eller ekipaget i fråga. /t Detta är ett jätte problem som jag ser det! Att ta diskusionen med domaren under pågående prov tror jag inte är så populärt. Att göra det i efterhand på ett forum är ju inte heller så snyggt. Om man hade gjort det utan att tala om vilket prov man avser så att de insatta kan räkna ut vilket ekipage och vilken domare det gäller hade det ju varit en annan sak. Jag kan förstå frustrationen, har nämligrn varit i liknande situation själv. Hur ska man då göra?
Publicerat April 23, 201015 yr Hur många jaktprov för stående hundar har du sett och deltagit i i ditt liv ?? Är det färre än 10 så tror jag att du inte ser på det hela med erfarna ögon.