Publicerat April 20, 201016 yr Nu finns det en uppstroppad berguv på blocket. Kanske något för kråkjägarna. Blocket
Publicerat April 20, 201016 yr Såg helt ok ut den där uven, synd att det är så mycket pengar..Mvh! ja det blir ju lite väl häftigt med en 6000:- kråk skrämma=)
Publicerat April 20, 201016 yr Njaoo.. det kräver att köparen av uven får ett sk citesintyg från jordbruksveret.. Lite osäker på om uven får saluföras utan samma intyg. Tror han får ge bort den typ men inte sälja men osäker.. Mvh!
Publicerat April 20, 201016 yr Tycker inte den verkar så farligt dyr egentligen. Jagar man mycket kråka tycker jag det är en bra investering. Rätt skött kan man ju använda den bra många år. Tröttnar man på kråkjakten kan man ju alltid sätta upp den på väggen hemma. Vill man sälja den får man nog tillbaka pengarna.
Publicerat April 20, 201016 yr Njaoo.. det kräver att köparen av uven får ett sk citesintyg från jordbruksveret.. Lite osäker på om uven får saluföras utan samma intyg. Tror han får ge bort den typ men inte sälja men osäker.. enligt säljarens annons är uven från '47. Kravet på citesintyg gäller väl djur efter 1975 då sverige undertecknade konventionen i fråga (är lite osäker, var på konferens om detta + antikviteter för länge sedan men minns inte riktigt) http://www.sjv.se/amnesomraden/handel/djur...7800033897.html
Publicerat April 20, 201016 yr Det stämmer nog att uven är ok dvs kan vara papperslös men frågan är om handel med den är det? Det är ett jytter av byråkrati kring detta, i vanlig ordning så är syftet gott dvs försvåra illegal handel, men detta har blivit parodi. Beställt blanketter för att söka intyg och fick en bibba som var grotesk. Det är avgjort enklare att köpa en bössa än en berguv och givet det så har något gått fundamentalt fel. Byråkratin har blivit ett självändamål. Mvh!
Publicerat April 20, 201016 yr Det stämmer nog att uven är ok dvs kan vara papperslös men frågan är om handel med den är det? Det är ett jytter av byråkrati kring detta, i vanlig ordning så är syftet gott dvs försvåra illegal handel, men detta har blivit parodi. Beställt blanketter för att söka intyg och fick en bibba som var grotesk. Det är avgjort enklare att köpa en bössa än en berguv och givet det så har något gått fundamentalt fel. Byråkratin har blivit ett självändamål. jag flängde iväg ett mai till jordbruksverket. vi får se vad de svarar.
Publicerat April 20, 201016 yr Man får se till att skjuta ner kråkorna innan dom hinner misshandla dendär porslinsuven till oigenkännlighet...
Publicerat April 21, 201016 yr CITES är ju till för att reglera handel med hotade djur och växter. Det krävs ett cites-intyg för att få sälja eller köpa ett djur eller för att få annonsera om att köpa ett djur som är upptaget i CITES bilaga A. Jag vet inte riktigt vart berguv ligger faktiskt eftersom jag bara kikat på dom som man får handla med levande och berguv får enligt svensk lag inte hållas i sverige. Sedan finns det också den sk EG-listan (Rådets förordning) som är ett EU påhitt som funkar ungefär likadant som CITES fast enbart inom EU och deras listor ser inte ut exakt som CITES listorna. Ska man handla med utrotningshotade djur eller växter eller produkter framställda av dessa ska man alltså ha koll på både CITES och Rådets förordning och söka en hel hög med tillstånd fram och tillbaka. Man kan också gå den enkla vägen och skänka bort det hela och mottagaren kan ju vara en mycket vänlig person som tycker att man förtjänar att få 6000 kr bara sådär helt orelaterat till att man fått något. Annonserar man om att sälja något ska dock CITES nummret som står på intyget man får för försäljning utav varan stå med i annonsen. Såvitt jag vet finns inga undantag och varför skulle det finnas egentligen? Handeln sker ju nu och han får ju ha uven utan några intyg. Av just denna anledning handlar jag bara med B-listade arter och inte A-listade. EDIT: Och ni kikade jag på anonnsen där det står att han har CITES-intyg. Fanns också en bild på det men jag är osäker om det egentligen räcker, jag tror att citesnummret måste stå skrivet i annonsen. Men sedan är ju också frågan om någon bryr sig om en uppstopad berguv?
Publicerat April 21, 201016 yr Man får se till att skjuta ner kråkorna innan dom hinner misshandla dendär porslinsuven till oigenkännlighet... Dilemmat är de pepplingar som önskar misshandla uven som man INTE får skjuta.. dvs havsörn, kungsörn, lärkfalk, stenfalk, allajävlafalkar, duv och sparvhök samt sist men nästan värst allajävlavråkar CITES är ju till för att reglera handel med hotade djur och växter. Det krävs ett cites-intyg för att få sälja eller köpa ett djur eller för att få annonsera om att köpa ett djur som är upptaget i CITES bilaga A. Jag vet inte riktigt vart berguv ligger faktiskt eftersom jag bara kikat på dom som man får handla med levande och berguv får enligt svensk lag inte hållas i sverige.Sedan finns det också den sk EG-listan (Rådets förordning) som är ett EU påhitt som funkar ungefär likadant som CITES fast enbart inom EU och deras listor ser inte ut exakt som CITES listorna. Ska man handla med utrotningshotade djur eller växter eller produkter framställda av dessa ska man alltså ha koll på både CITES och Rådets förordning och söka en hel hög med tillstånd fram och tillbaka. Man kan också gå den enkla vägen och skänka bort det hela och mottagaren kan ju vara en mycket vänlig person som tycker att man förtjänar att få 6000 kr bara sådär helt orelaterat till att man fått något. Annonserar man om att sälja något ska dock CITES nummret som står på intyget man får för försäljning utav varan stå med i annonsen. Såvitt jag vet finns inga undantag och varför skulle det finnas egentligen? Handeln sker ju nu och han får ju ha uven utan några intyg. EDIT: Och ni kikade jag på anonnsen där det står att han har CITES-intyg. Fanns också en bild på det men jag är osäker om det egentligen räcker, jag tror att citesnummret måste stå skrivet i annonsen. Men sedan är ju också frågan om någon bryr sig om en uppstopad berguv? Tror som du att man måste ha något slags intyg på att uven är intygsbefriad att inneha men att man måste ha sökt och fått tillstånd att annonsera för att sälja den. Jordbruksverket rular Sen finns ett undantag tror jag i någon mån och det är hägnuppfödda uvar. Finns en hel radda uvar kvar i landet efter div berguvsprojekt, tror dessutom det finns levade tama uvar i hägn ffa legalt. Till det kommer alla djurparksuvar så det finns trots allt några. Iövrigt lyfter jag på hatten och tackar för ditt inlägg, känns som du har stenkoll på detta! Mvh!
Publicerat April 21, 201016 yr Dilemmat är de pepplingar som önskar misshandla uven som man INTE får skjuta.. dvs havsörn, kungsörn, lärkfalk, stenfalk, allajävlafalkar, duv och sparvhök samt sist men nästan värst allajävlavråkar Tror som du att man måste ha något slags intyg på att uven är intygsbefriad att inneha men att man måste ha sökt och fått tillstånd att annonsera för att sälja den. Jordbruksverket rular Sen finns ett undantag tror jag i någon mån och det är hägnuppfödda uvar. Finns en hel radda uvar kvar i landet efter div berguvsprojekt, tror dessutom det finns levade tama uvar i hägn ffa legalt. Till det kommer alla djurparksuvar så det finns trots allt några. Iövrigt lyfter jag på hatten och tackar för ditt inlägg, känns som du har stenkoll på detta! Mvh! Mja, det alltså så att du egentligen inte behöver något intyg för att inneha CITES djur enligt CITES reglerna (men så kommer svenska lagar in också) utan bara för att köpa eller sälja CITES djur. Dom svenska lagarna tror jag dock till största delen påverkar dom som håller levande djur. Och där är det en jäkla härva där ingen verkar veta exakt vad som gäller. Jordbruksverket må vara en svensk myndighet med allt vad det innebär, men jag är iallafall glad att slipper djurskyddsmyndigheten och har jordbrukverket istället.
Publicerat April 21, 201016 yr Jordbruksverket må vara en svensk myndighet med allt vad det innebär, men jag är iallafall glad att slipper djurskyddsmyndigheten och har jordbrukverket istället. Amen! Mvh!
Publicerat April 28, 201016 yr Tycker inte den verkar så farligt dyr egentligen. Jagar man mycket kråka tycker jag det är en bra investering. Rätt skött kan man ju använda den bra många år. Tröttnar man på kråkjakten kan man ju alltid sätta upp den på väggen hemma. Vill man sälja den får man nog tillbaka pengarna. inte så farligt dyrt? skulle aldrig betala sex tusen för att förstöra den. skicka upp den mellan grenar och inte tal om alla dessa ormvråkar som inte verkar ha något annat för sig än att attackera min uv "Göte", dom skulle schteka den direkt haha. men du har ju nu själv en bra chans att göra en god investering.
Publicerat April 29, 201016 yr inte så farligt dyrt? skulle aldrig betala sex tusen för att förstöra den. skicka upp den mellan grenar och inte tal om alla dessa ormvråkar som inte verkar ha något annat för sig än att attackera min uv "Göte", dom skulle schteka den direkt haha. men du har ju nu själv en bra chans att göra en god investering. Visst det är en hyfsat slant pengar. Men har man som största intresse att jaga kråkor med uv är det enligt mig iallafall ett bra köp. Ta tex. en bilintresserad kille. Han lägger säkerligen tiotusentals kr per år på en bil varje år. Det ska köpas snygga fälgar, trimma motorn, sättas dit vingar mm. Den går sönder och jävlas och han får lägga ännu mer på aset. Är man klädintresserad lägger man tusentals kronor på det i månaden. Stor del av den svenska befolkningen är ju dessutom shopaholics som måste göra av med pengarna på vilken skit som helst. Vilken hobby du än har kostar den pengar, ofta ganska mycket pengar. 6 tusen är inte så mycket pengar om du slår ut det på 10 år. Du köper ju inte en ny uv varje år.
Publicerat Juni 10, 201015 yr hitta en schysst uv på ebay, ser helt ok för er som behöver en till kråksäsongen!
Publicerat Juni 10, 201015 yr Mmm kolla storleken på den, risken är att det är någon amerikansk miniuggla som på sin höjd kan oroa gråsparvarna.. Mvh!
Publicerat Juni 10, 201015 yr Mmm kolla storleken på den, risken är att det är någon amerikansk miniuggla som på sin höjd kan oroa gråsparvarna..Mvh! HAHAHAH faktiskt är den ca 45cm, skulle ju kunna va större, men ser helt ok ut för ca100 spänn, med frakt tull etc etc ca 300pesetas. klapp 2st fasanhöner igår som min ska pimpas upp med! den e lite trött =)
Publicerat Juni 10, 201015 yr HAHAHAH faktiskt är den ca 45cm, skulle ju kunna va större, men ser helt ok ut för ca100 spänn, med frakt tull etc etc ca 300pesetas.klapp 2st fasanhöner igår som min ska pimpas upp med! den e lite trött =) med bil, eller egen uppfödning?
Publicerat Juni 10, 201015 yr med bil, eller egen uppfödning? Hämtade dom på ett gods hemmavid.Dom har gått om det