Publicerat April 20, 201016 yr hej, nu kommer jag inte längre i funderingarna, jag behöver åsikter. Frasse, valpen, håller som bäst på att byta tänder och börjar sniffa mer och mer på brudarna i gatan. han har blivit unghund i utseendet och förra veckan märkte jag tydligt en förändring i beteendet när han springer på ängen här hemma. det prasslar lite i buskagen och han stannar upp, lokaliserar viltet och drar iväg som en raket in i buskarna och fasanen flyger. ut kommer han och tar ögonkontakt med mig och jag säger "in igen" med handen och tal. han drar in igen och rotar men där är inget mer. då kommer han i retur. jag lyckades samla mig i situationen och fånga ögonblicket. igår gick vi ut där igen, när han hörde något gjorde han om det. nu vet han. nu är det nästan så att man ryser när man tänker på hur nöjd jag är med hans förutsättningar. Jag tänker mig att jaga gris, hjort, rådjur, ja allt som går att stöta för att slippa skriva alla arter, men viss oro har jag för grisen och att han stöter på en i skogen i höst. mogen för gris är han förmodligen inte då, men jag ska börja jaga i höst med honom. han gillar att nosa efter dem vilket är positivt. han tar spår, det sköter han helt själv, det behövs ingen uppmuntran, det är det enda han gör när vi är ute i skog och mark. Men hur föreslår ni att jag jagar in honom för att minimera riskerna att han åker på kraftigt med stryk, dvs att vi inte blir av med honom i förtid - det vore katastrof så klart! alla åsikter och recept mottages tacksamt. det här kan jag inte. /K
Publicerat April 20, 201016 yr Om du är orolig för att han skall få problem med grisarna så låt honom få första kontakten i ett hägn, där kan du kontrolera situationen bättre... /Håkan H
Publicerat April 20, 201016 yr Författare Om du är orolig för att han skall få problem med grisarna så låt honom få första kontakten i ett hägn, där kan du kontrolera situationen bättre.../Håkan H hej Håkan, Ärligt talat så vet jag inte vad jag kan förvänta mig. det kanske framgår otydligt ovan dock. menar du att man då ser om det kommer att fungera eller inte? Eller är det bara som första steg man tar till hägnet eller?
Publicerat April 20, 201016 yr Jag menar att i ett hägn så ser man både om hunden är het eller behöver stöd för att lära sig "hantera" grisarna, sedan får man anpassa träningen/jakten därefter tex en het terrier skall kanske ha munkorg när den jagar för att på så sätt bli lite mer försiktig.. /Håkan H
Publicerat April 20, 201016 yr Författare Jag menar att i ett hägn så ser man både om hunden är het eller behöver stöd för att lära sig "hantera" grisarna, sedan får man anpassa träningen/jakten därefter tex en het terrier skall kanske ha munkorg när den jagar för att på så sätt bli lite mer försiktig../Håkan H okej jag förstår. tack för klargörandet.