Publicerat April 20, 201015 yr Grabben fyller 6 år om ett par veckor och pappa har kommit på att det är dags för ett luftgevär till honom. Nån som har ett tips på någon modell som fysikt skulle passa en (iof ganska välväxt (som sin far... )) 6-åring. Kollade hos den lokala handlaren som hade en lite mindre Gamo-modell, men man får ju inte den där kvalla-känslan direkt... Tips emottages tacksamt mvh/Må
Publicerat April 20, 201015 yr Grabben fyller 6 år om ett par veckor och pappa har kommit på att det är dags för ett luftgevär till honom.Nån som har ett tips på någon modell som fysikt skulle passa en (iof ganska välväxt (som sin far... )) 6-åring. Kollade hos den lokala handlaren som hade en lite mindre Gamo-modell, men man får ju inte den där kvalla-känslan direkt... Tips emottages tacksamt mvh/Må Köpte en gamo "cadet delta" till mina tjejer. Lagom stor och hyffsat ok att skjuta med. Dock tycker jag inte om att säkringen sitter i varbygeln som en extra avtryckare. Mycket dåligt mao. Bortsett från säkringen har jag inget mer att klaga på. Antar att det är den modellen du har tittat på.....
Publicerat April 20, 201015 yr Jag tror att syrrans grabb var strax under året året när han fick sin första bilbana. Klart att grabben ska ha ett Fx så att Pap... jag menar lillgrabben har något att leka med. Han slipper problemet med att spänna fjädern det blir pappa som får pumpa sig blå.
Publicerat April 21, 201015 yr Att hitta ngt som passar i storlek till en 6åring är ju inte lätt! Jag har en i samma årsmodell hemma och jag gjorde det enkelt och tog med honom tillJula så fick han välja ngt lagom dyrt. Minns varken modell eller dylikt, men givet så väljer sonen som pappa, dvs med syntetkolv. Ska de nå avtryckare etc får man ju såga en hel del i kolven, så jag gav upp det och han skjuter, om än någont konstlat sittande med stöd. Ett tips kan vara att prova med ett sk lasersikte på pipan. Det är vesäntligt lättare att styra hur de ska sikta om du själv ser lite vart det pekar. Sen är ju många sexåringar väldigt ombytliga. Ett luft gevär kan vara kul i ungefär en hel vecka,om man har tur. Sen går det en månad eller två innan det är skoj igen. Men nu passar ju denna pang även mig och jag har väl hunnit med 50 skott om dagen ungefär..
Publicerat April 21, 201015 yr Jag skulle köpa ett BSA meteor direkt. MKT bra kvallite o träffar det man siktar på. Sen ska ju ungarna ska ju ändå inte va ensamma med vapen så att det är av bryttyp spelar ingen roll. Min Dotter kommer få ett sådant om ngr år. Till dess får Ekonomibyssen från Jula duga (o de gör den med råge)
Publicerat April 21, 201015 yr Köp en kvalitetspuffra eller åtminstånne en skaplig puffra för det går snabbt upp i åren min är tio. det är som med fiske köper man skitgrejjor så lessnar dom. Köp en bössa som även du kan ha kul och som träffar där man riktar. Min pojk använder mitt el gamo kal 22 så det duger både till tavelskytte och skat jakt runt tomten. Han kan sitta i timmar och vaka och bygga gömslen. så det ska nog bli jägare av den.
Publicerat April 21, 201015 yr Köp en kvalitetspuffra eller åtminstånne en skaplig puffra för det går snabbt upp i åren min är tio. det är som med fiske köper man skitgrejjor så lessnar dom. Köp en bössa som även du kan ha kul och som träffar där man riktar. Min pojk använder mitt el gamo kal 22 så det duger både till tavelskytte och skat jakt runt tomten. Han kan sitta i timmar och vaka och bygga gömslen. så det ska nog bli jägare av den. Jag försökte säga det fast på ett annat sätt.
Publicerat April 21, 201015 yr Författare Ok, då har jag lite att tänka på. Finns inga enkla beslut, inte ens när grabben ska ha ett luftgevär. Som vanligt således.. Jensa, kul att höra att din grabb är inne på farsgubbens linje.. /Må
Publicerat December 4, 201114 yr Vad blev det sen Mårten? Har också en 6-åring som skall få en bössa i julklapp. Tips emottages tacksamt.
Publicerat December 5, 201114 yr Författare Vad blev det sen Mårten? Har också en 6-åring som skall få en bössa i julklapp. Tips emottages tacksamt. Tyvärr har det inte blivit nått. Frågan aktualiserades dock i går kväll efter nått tv-program på SVT , där ett antal jänkare sköt luftgevär i trakterna runt Sarek. Det är kolvlängden som är problemet. Så en med träkolv som man sågar av och anpassar i längd efter hand?? /Må
Publicerat December 5, 201114 yr Jo det kanske får bli så, har ett med repetermekanism och 4,5mm rundkulor som jag har haft själv, den kanske man kan kapa.
Publicerat December 17, 201114 yr Blev en sådan här, http://www.jula.se/luftgevar-med-kikarsikte-delta-4-5-mm-779117 Riktigt kort och lätt (2,1 kg) skruvar man av bakkappan vinner man 2cm till. Kommer ev byta ut sugröret mot en vettig kikare.
Publicerat December 19, 201114 yr Klarar de av att ladda om själva? Så är inte fallet med mitt gamla luftgevär, som har en rätt kraftig fjäder...
Publicerat December 19, 201114 yr Nej troligen inte, men det är nog lite säkerhetstänk idetta för en 6-åring.
Publicerat December 19, 201114 yr Min 5 åring skrev just LUFT JIVÄR på sin julklappsönskelista. Företagsamt! Men i år blir det nog en stolryggsäck istället....
Publicerat December 19, 201114 yr Nej troligen inte, men det är nog lite säkerhetstänk idetta för en 6-åring. Underskatta inte en 6-årings styrka om rätta viljan finns där, är geväret säkrat då man vikt ned pipan så den inte slår upp om man kommer åt avtryckaren? Jag har lärt mig hårda vägen att man kan både klämma och slå sig rejält som parvel annars
Publicerat December 19, 201114 yr Underskatta inte en 6-årings styrka om rätta viljan finns där, är geväret säkrat då man vikt ned pipan så den inte slår upp om man kommer åt avtryckaren? Jag har lärt mig hårda vägen att man kan både klämma och slå sig rejält som parvel annars Jo jag hade disikerat min första hagelpatron i den åldern. Tanken är nog en far-söner grej tillsammans ett tag. Vet inte om det är den funktionen, mamma har redan slagit in den.
Publicerat December 19, 201114 yr Jo jag hade disikerat min första hagelpatron i den åldern. Tanken är nog en far-söner grej tillsammans ett tag. Vet inte om det är den funktionen, mamma har redan slagit in den. Förstod att tanken är en far&söner grej men den där hagelpatronen du nämner visar väl att det inte alltid slutar som pappa tänkt Lägg sedan till detta med äpplet och trädet så tycker jag nog det är fortsatt bra att kolla så bössan inte kan avfyras i spänt läge, visst är bössan kanske farligare laddad men mina erfarenheter är att flesta skador kom av pipor som slog igen.
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Blev en sådan här, http://www.jula.se/l...a-4-5-mm-779117 Riktigt kort och lätt (2,1 kg) skruvar man av bakkappan vinner man 2cm till. Kommer ev byta ut sugröret mot en vettig kikare. Peffa! Ska komma ihåg detta till nästa födelsedag. /Må
Publicerat December 19, 201114 yr Förstod att tanken är en far&söner grej men den där hagelpatronen du nämner visar väl att det inte alltid slutar som pappa tänkt Lägg sedan till detta med äpplet och trädet så tycker jag nog det är fortsatt bra att kolla så bössan inte kan avfyras i spänt läge, visst är bössan kanske farligare laddad men mina erfarenheter är att flesta skador kom av pipor som slog igen. Jag har bättre ammoförvaring än farfar hade Men visst har du rätt, dom är jäkligt nyfikna..och kreativa.
Publicerat December 28, 201114 yr Blev en sådan här, http://www.jula.se/l...a-4-5-mm-779117 Riktigt kort och lätt (2,1 kg) skruvar man av bakkappan vinner man 2cm till. Kommer ev byta ut sugröret mot en vettig kikare. Blev lite skraj när du länkade från jula, Trodde du hade gått och köpt en sån där kinesisk som har viss tendens att slå igen sig själv :/ Jag hade en sådan med underarm som jag sedan dumpade när jag insåg risken att tappa ett finger :/
Publicerat Januari 1, 201214 yr Ett alternativ till unga skyttar är denna Gamo. http://www.progunner.eu/gamodeltafox45mm-p-202.html?cPath=91_73_78 Några av våra juniorer gillar verkligen detta vapen. Lagom lång kolv, lätt att anspänna. ett behändigt pistolgrepp. Sistnämnda värt att tänka på för en näpen hand.