Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tragiskt avslut

Featured Replies

Publicerat

Hur stor är sannolikheten?

For till Lycksele för å köpa en 6,5:a. Efter ett handslag och en kopp kaffe for jag hemåt med nyförvärvet.

5 minuter söder om Lycksele ser jag då en bil med varningsblinkers som precis kört på en råbock. Han ligger och sparkar i diket och grabbarna från bilen letar efter något lämpligt att avliva honom med.

Jag plockar alltså fram den 5 minuter gamla 6,5:an och avslutar jordelivet för denna magnifika råbock. Symmetriska stora horn, samt vid gott hull trots denna vintern. Han hade dessutom en get med sig, men som klarade sig.

Efteråt satt jag i bilen och kände mig inte alls särskilt peppad på att jaga i vår. Nu står vi inför vårens bäver, säl och vårbocksjakt. När alla djuren är i stånd att sätta bo. Tror fan att jag ska fiska istället. Och förbereda inför höstens jakt!

Publicerat
Hur stor är sannolikheten?

For till Lycksele för å köpa en 6,5:a. Efter ett handslag och en kopp kaffe for jag hemåt med nyförvärvet.

5 minuter söder om Lycksele ser jag då en bil med varningsblinkers som precis kört på en råbock. Han ligger och sparkar i diket och grabbarna från bilen letar efter något lämpligt att avliva honom med.

Jag plockar alltså fram den 5 minuter gamla 6,5:an och avslutar jordelivet för denna magnifika råbock. Symmetriska stora horn, samt vid gott hull trots denna vintern. Han hade dessutom en get med sig, men som klarade sig.

Efteråt satt jag i bilen och kände mig inte alls särskilt peppad på att jaga i vår. Nu står vi inför vårens bäver, säl och vårbocksjakt. När alla djuren är i stånd att sätta bo. Tror fan att jag ska fiska istället. Och förbereda inför höstens jakt!

Sånt där är inte kul. Själv fick jag avliva en älgkalv under liknande omständigheter när jag var på väg ut på toppfågeljakt för ett par år sedan. En barnfamilj på väg till slalombacken hade kört på kalven.

Jag känner mig inte heller särskilt sugen på att jaga i vår. Kanske blir det någon bäverjakt men det är inget jag kommer att gå in för. Sen blir det ju givetvis att öva på skyttet.

På våren är det ju så otroligt härligt att bara vara ute.

Publicerat

Bra gjort att ni fick avlivat djuret.

Fast vad har det med jaktlusten o ev vårjakt o göra?

För mig hänger det inte riktigt ihop.

Ni va ju inte skylldiga till påkörningen, ni gjorde nått bra helt enkelt.

Inget man ska ha dåligt samvete för iallafall.

Graska upp er nu o ut i skogen o ta med bössan oxå.

Förutsatt att de finns nått lovligt vill säga.. ;)

Publicerat

Tycker också det är två helt olika saker...

Jakten är ju inte samma sak som att sätta bössan i nacken på djuren... Man far ju ut och jagar för att få sitta lite i skogen... har man lite tur med sig så kanske man får skjuta...

Skilja på 1 och 2 pojkar...

Publicerat

Visst är det två olika saker.

Jag menande bara att jag varit med om nått liknande och just i vår är jag inte jaktsugen. Punkt.

Att jag inte känner behovet av att jaga just nu beror mer på att jag har fullt upp med annat och inte jakten i sig.

Publicerat
  • Författare

Äh, det är nog bara att man inte blir så peppad att jaga vårbock just eftersom det har varit en sån här vinter.

Sen får man dessutom se hur de granna bockarna stryker med i trafiken, så blir man ju bara less.

Rent etiskt kan man ju fråga sig hur pass försvarbart det egentligen är att jaga på våren (alltså inte skyddsjakten).

Inlägget handlade egentligen om

1. att det är förbannat tråkigt när djuren skadas i trafiken, särskilt som de lidit tillräckligt i vinter

2. att det var en osannolik tur att jag kom med en nyinköpt bössa och kunde förkorta lidandet

3. att det borde diskuteras huruvida vårjakten är etisk överhuvudtaget (undantaget skyddsjakten givetvis).

Publicerat

Varför är det mindre etiskt att jaga på våren?

Det märkliga är istället att det endast är tillåtet med vårbocks jakt i de län som drabbades av Tjernobyl... Idag är det inte ens moiverat utifrån nedfallet. Mao så borde lagstiftaren aningen bevilja alla län vårjakt efter råbock eller förbjuda, om det skall finnas någon konsekvens i lagstiftningen....

Personligen tycker jag självklart att det skall bli tillåtet över hela landet. Förbannat trevlig jakt som även kan kombineras med lite grisjakt. Jaktformen är super som urvalsjakt vilket innbär att man kan sålla bort de bockarna med dåliga anlag samt verkligen skjuta rätt matgris.

Mvh//jonas

Publicerat
Varför är det mindre etiskt att jaga på våren?

Det märkliga är istället att det endast är tillåtet med vårbocks jakt i de län som drabbades av Tjernobyl... Idag är det inte ens moiverat utifrån nedfallet. Mao så borde lagstiftaren aningen bevilja alla län vårjakt efter råbock eller förbjuda, om det skall finnas någon konsekvens i lagstiftningen....

Personligen tycker jag självklart att det skall bli tillåtet över hela landet. Förbannat trevlig jakt som även kan kombineras med lite grisjakt. Jaktformen är super som urvalsjakt vilket innbär att man kan sålla bort de bockarna med dåliga anlag samt verkligen skjuta rätt matgris.

Mvh//jonas

Jag är definitivt inte en anhängare av vårjakt. Eller om man skall nyansera det lite. I alla fall inte på arter där vi känner att höstjakten ger oss tillräcklig jakttid för att hålla nere populationen på lämpliga nivåer. Kan alltså finnas lokala avvikelser och när det gäller t.ex. gris finns det stora områden där jag anser det väl motiverat. Men åter till rådjuren. Vintern är en svår tid för rådjuren.Det finns definitivt bara en begränsad mängd föda som vinterstammen skall klara sig på. Jag anser därför att jakten bör förläggas mellan brunst och vinter. Efter brunst för att ge så många getter som möjligt så stor valfrihet som möjligt att välja partner. Jag tror alltså att getterna är bättre än mig på att välja vilka bockar som är lämpliga fäder till deras barn.

Och innan vintern för att det skall vara så lite konkurrens som möjligt om den begränsade mängd föda som finns tillgänglig.

Dessutom anser jag (men det är ju helt subjektivt) att köttkvaliteten är som bäst någon gång i Oktober.

Jag har dock aldrig ätit rådjur som skjutits strax före brunsten. Men vårjakten ligger ju ganska mycket tidigare än så...

MVH // Henrik

Publicerat

Som vanlig är det upp till var o en att jaga när hon eller han vill, under de jakttider som finns för respektive viltart. Men.... Det finns inget som talar emot vårjakten ur ett biologiskt perspektiv, men det krävdes ett utsläpp av radioaktivitet innan vi fick en begränsad vårjakt på råbock i Sverige. Att getterna skulle vara bättre på att välja ut bockar... Tjenare, om du tittar på värdens bästa viltförvaltning som sker på de stora jaktreviren i Ungern där viltmästaren gallrar på samma sätt som mormor gör i kökslandet så inser man att dett är det enda sättet för att få fram topp troféer.

Men det verkar som många har svårt att ta till sig, att bara för att man får skjuta är det samma som en del tror att man måste skjuta. Om vi istället sprider ut tillfällena så är min uppfattning att vi får mer tid i skogen ( och ju mer tid där desto bättre) där vi kan selektera bort de djur som vi anser har dåliga anlag.

När det gäller älgar så är det mer eller mindre vedertaget att man har någon form av plan för vad som får skjutas. Men när det gäller rådjur så finns det allt för många som s a s bara skjuter utan eftertanke... Att jaga bock på våren är en ruskigt trevlig jaktform som alla i Sverige borde få möjlighet till att utöva. Dessutom så har man jagat bock på våren i urminnestider i de stora jaktländerna nere på kontinenten....

//jonas

Publicerat

Nu handlade ju tråden inte om detta inledningvis men,

en medveten och riktad utsållning av "mördarbockar" "returbockar som är långt i retur" sam klena bockar i övrigt, dvs sådana som inte skulle bli något med,

leder till bättre stam, ie fler djur om man nu vill ha det och bättre trofeér.

Spegelbilderna här är England som har en mycket frikostig jaktsäsong på bock och Ungern som angiven ovan men Polen går också bra,

britterna klubbar rubbet, det är enbart på ett fåtal platser som på grund av selektivt skytte som det finns god genetik kvar,

i Polen och Ungern finns både förutsättingar och förmåga att hålla rätt på djuren och göra dem rättvisa.

Köttmässigt är inte djuren roliga eller ens intressanta men det var ju inte frågan,

etiskt, ur vems perspektiv?

Helt klart påverkad av "snuttifieringen" som sker i samhället om man anser att det är för djurstammen som sådan som det inte är etiskt,

anför man att det är för att viltet inte ger ett optimalt kött som det inte är etiskt är det iofs ett motiverat skäl men det är enbart ur kött/resurs perspektiv för jägaren då som man argumenterar.

För egen del ser jag stammarna och deras reglering som det som skall styra, dvs vad som är bäst för gruppen rådjur på marken.

Men visst ett år som detta och efter den vinter vi hade så kan man vara extra återhållsam.

/Christian

Publicerat

Ruger.

Är det på något sätt lättare för dig att sortera bort "dåliga" bockar på våren än på hösten. Eller är det den extra tiden i skogen som gör att du får större möjlighet att välja?

Jag har funderat lite till efter ditt och Christians svar. Och ni har faktiskt fått mig att ev svänga lite.

Men bara kanske... Beror på svar på frågan ovan och två frågor till.

1: På vilket sätt är det negativt om en returbock ingår i aveln. Den borde väl ha starka gener om den klarat sig så länge?

2: Mördarbockar/långa "spett". Hur enkelt är det egentligen att identifiera dessa på våren?

Sedan vill jag förtydliga en sak. Det var alltså en rent krass förvaltningsmässig tanke som än så länge fått mig att inte gilla vårjakten. Inte en etisk.

Publicerat

Henke,

jag tänker inte svara för någon annan än mig själv men på den lilla mark om 140h som jag tidigare jagade på, hade jag exakt koll på de revirbockar som i delar hade revir på marken,

hade även koll på deras avkommor, årsbockarna.

Under det att jag jagade på marken tog det tre, fyra år innan jag hade koll på de lokala getterna, revirbockarna och dessas revirgränser.

Ett exempel på lämplig avskjutning är revirbockar där geten/erna gick gall året innan, det kan ha hänt något med honom, satelitbockar, dvs sådana som vill vara med i brunsten men som inte har styrka att ha eget revir,

bedömningen är givetvis inte exakt men viss koll kan man ha på om man tror att de har förutsättningar för eget revir/ta över ett revir.

Utan att överdriva har jag årligen haft 20 effektiva dagar före jakten i terrängen och vill man lära sig en mark och man inte bor i/på den är det enda sättet att vistas mycket där.

Förr när jag bodde på marken/gården där jag växte upp, där hade jag koll på alla bockar som låg inom marken och 10-15 min med cykel från huset, det var tider det.

Edit- returbockar är/kan vara passé i frågan om förmåga att avla nya rå, dock kan han ha viljan kvar att behålla revir och hålla getter,

gagnar inte stammen.

Mördarbockar, stångbockar dessa brukar vara sådana som man redan året innan tänkte " den där nyper jag i augusti, den har elaka horn, jag menar de går från fina, till klena o långa med bara en liten tagg ut till att vara bara en lång stillett att spetsa andra bockar med,

jag för min del tror inte på att hornens utformning enkom har en dekorativ motivering, det är för att de inte skall vara dödliga vid strider med andra bockar som de ser ut som de gör.

Som sidonotis hör att jag för ett par år sedan hade en vän som lyckades med konstrycket att spetsa sig i sidan på en bock han bar i säck, sticket var bara 2 cm djupt men det tog evigheter att läka och en stor mängd antibiotika,

han orsakade skadan genom att falla till och när säcken dunsade till på ryggen trängde spetsen på ena hornet igenom säckväv och hans skjorta.

/Christian

Publicerat
Ett exempel på lämplig avskjutning är revirbockar där geten/erna gick gall året innan, det kan ha hänt något med honom,

Men varför är det inte bättre att ta honom på hösten?

De pippar i Augusti, vårjakten börjar 1Maj. Ungarna föds normalt i början Juni. Har du i Maj koll på om getterna skall få ungar i Juni?

Sedan tror jag om jag skall vara ärlig att för de som har lika bra koll på sina djur som det du beskriver är tämligen lätträknade. Och för er spelar det kanske mindre roll när på året djuren skjuts. Att det är betydligt bättre att "rätt" bock skjuts på våren än att "fel" bock skjuts på hösten håller jag med om till 100%.

Men om rätt bock skjuts, då är det enligt mitt synsätt bättre att den skjuts på hösten. (Enligt mitt första inlägg) Och om fel bock sjkuts så är det sämre om den skjuts på våren än om den skjuts på hösten.

Så åter till min "kärnfråga", Är det på något sätt lättare att välja ut rätt bock på våren?

// Henrik

Publicerat

Henke,

nu har du inte läst, eller så förstår inte jag dig,

gick en revirbocks getter gall så visst märker man det, men inte före påföljande år efter eller hur, nu vet inte jag hur du är med vilt men jag anser att det med lätthet går att se om en get bär foster på senvåren, ja som nu då eller inte,

då har man vårjakten på sig att hantera det innan det är dags för parning/brunst igen,

eller hur?

Du måste inte hålla med eller ens anse att jag har rätt, det är inte det som frågan handlar om för mig,

enligt mig är det frågan om ordet "etisk" och dess användning som var centralt.

Nu fick du iofs svar på din fråga än då.

Förresten om man regelmässigt skjuter av revirbockar i retur, om man nu skulle vilja/kunna eller hinna med det, ja då är det skälet för vårjakt inte längre relevant.

/Christian

Publicerat
Du måste inte hålla med eller ens anse att jag har rätt, det är inte det som frågan handlar om för mig,

/Christian

Som jag skrev för några inlägg sedan så hade du och Ruger ett par kommentarer som fick mig att "vackla lite".

Jag vet alltså inte riktigt för stunden vad jag skall tycka. Frågorna är alltså till för att jag skall kunna bestämma mig för vad jag själv tycker.

Än så länge så håller jag på grundprincipen att man bör ha en liten men högkvalitativ vinterstam. Men ni har fått mig inse att det definitivt finns fall som ut villtvårdsmässig synvinkel motiverar en liten vårjakt. Man kanske inte ens skall kalla det jakt utan "kvalitetsförbättrande åtgärder"... hmm, jag är fortfarande lite tveksam till vad jag skall tycka.

Publicerat
  • Författare
Men visst ett år som detta och efter den vinter vi hade så kan man vara extra återhållsam.

/Christian

Det var lite ditåt jag ville komma...

Publicerat

Chrisitan har svarat på en mängd av frågorna. Men till din fråga om det är lättare att se vilka bockar som skall bort på våren i förhållande till hur det är på hösten, så är svaret nej! Det är samma bock som skall bort på våren som på hösten. Men med vårjakt så har du tiden för dig på ett annat sätt. Du har förhoppningsvis en aning om vilken/a bockar som som skall bort redan på senhösten, p g a att honkvalitén är dålig, under våren så kan få din föraning styrkt. Men det är inte alltid som du faktiskt kommer till skott. Vilket då innebär att du får en andra chans på hösten. Dessutom blir det mer tid till rävjakt under augusti om man skjutit sin/a bockar på våren :lol: På den marken som jag hade vårjakt på för ett par år sedan gjorde vi så att vi spred ut jakttillfällena på det sättet att man fick skjuta en bock på våren och en på hösten. För min del så innebar det mer jakt och mer tid till att sålla ut de dåliga anlagen. Dessutom dog det rätt många skabbrävar på våren. Av den enkla anledningen att jag fick mer tid med bössa i skogen på våren, på så sätt. Nu så har den marken ganska bra med gris så det rycker nog en hel del skabbräv endå. Rådjuren är fåtaliga för det kom en annan jägare och sköter viltvården av rådjuren nuförtiden. Ganska många viltvårdare närmare bestämt, sen kan man ha delade meningar hurvida de jägarna sköter selektionen av de rådjur som skall bort så bra, men så är det att jaga i världens tätaste lodjursstamm...