Publicerat April 20, 201015 yr Hej! Är det någon som har något bra tips hur jag kan göra när jag skjuter lerduvor?? När jag skjuter och ska göra anläggning så blir det så hård rekyl för jag är inte så stark och då gör det så ont. Vet någon om det hjälper med skumgummi eller en kudde eller något????? Ge gärna förslag MVH Filleback /tretton år
Publicerat April 20, 201015 yr Hej!Är det någon som har något bra tips hur jag kan göra när jag skjuter lerduvor?? När jag skjuter och ska göra anläggning så blir det så hård rekyl för jag är inte så stark och då gör det så ont. Vet någon om det hjälper med skumgummi eller en kudde eller något????? Ge gärna förslag MVH Filleback /tretton år Hej! Jag brukade använda mig av subsonics (klent laddade patroner) när jag tränade nya skyttar för att undvika otrevliga smällar av hagelbössan i början. De är inte lätta att få tag på i sverige... Har du möjlighet att testa någonannan bössa? Troligen passar nog den bössan inte dig och därav smärtan. Halvautomater tenderar att sparka lite mindre så det är också ett alternativ. Vidare så kan du se till att du gör anläggning innan du ropar på duvan och på så sätt se till att bössan inte sitter fel när du skall skjuta. Styrka har inte mycket med detta att göra, det handlar mest om inpassat vapen. Lycka till!
Publicerat April 20, 201015 yr Är kolven för lång så hamnar den för långt ut på biceps och då gör det ont. Är du högerskytt så ska tårna på vänster fot vara nästan i skjutriktningen och höger fot nästan pararellt med den vänstra och lite bakom ungefär en axelbredd mellan. Lägg an vapnet 45 grader uppåt och vinkla kroppen framåt så har Du rätt viktfördelning och rätt vinkel. Bössan ska nu ligga i den ficka som bildas i axelvecket. Ropa ut duvan och var noga med att ha kindkontakt och kontakt med axeln INNAN det smäller för det är ett mycket vanligt fel som gör ont. Rätt utfört så klarar vem som helst rekylen från en 24 grammare. Jag sköt med en stålskodd gammal sida sida huskvarna som tolvåring med 35grammare och det genererade blåmärken men inget som fick en att fundera på andra hobbys.
Publicerat April 20, 201015 yr Författare Hej!Jag brukade använda mig av subsonics (klent laddade patroner) när jag tränade nya skyttar för att undvika otrevliga smällar av hagelbössan i början. De är inte lätta att få tag på i sverige... Har du möjlighet att testa någonannan bössa? Troligen passar nog den bössan inte dig och därav smärtan. Halvautomater tenderar att sparka lite mindre så det är också ett alternativ. Vidare så kan du se till att du gör anläggning innan du ropar på duvan och på så sätt se till att bössan inte sitter fel när du skall skjuta. Styrka har inte mycket med detta att göra, det handlar mest om inpassat vapen. Lycka till! Hej! Måste man inte göra anläggningen vid provet precis när duvan kommer??
Publicerat April 20, 201015 yr Hej!Måste man inte göra anläggningen vid provet precis när duvan kommer?? Om du förklarar läget att du har lite problem med anläggningen så antingen hjälper dom dig att att fixa så du får skjuta med en bössa som är bättre anpassad eller så får du göra anläggningen innan du ropar fram duvan:) tror nog inte dom är helt omöjliga:P mvh
Publicerat April 20, 201015 yr Hej!Måste man inte göra anläggningen vid provet precis när duvan kommer?? Vad du gör vid provet och hur du lär dig att skjuta hagel är två helt skilda saker. Först skall du se till att du har en korrekt anläggning och att du kan skjuta utan att det gör ont, sedan är det enkelt att träna in en snabb anläggning.
Publicerat April 20, 201015 yr Författare Vad du gör vid provet och hur du lär dig att skjuta hagel är två helt skilda saker.Först skall du se till att du har en korrekt anläggning och att du kan skjuta utan att det gör ont, sedan är det enkelt att träna in en snabb anläggning. Hur kan man få till en korrekt anläggning?? Är luftgevär ett bra träningsredskap??
Publicerat April 20, 201015 yr Som anläggning vid provet så räcker det med en väldigt kort anläggning. Bara att lyfta bort huvudet från kolven. Sedan har Du tre år på dig att lära dig skjuta hagel. Som sagts; att klara hagelprovet är en sak och att klara av att skjuta hagel är en annan.
Publicerat April 20, 201015 yr Bättre träning än ett luftgevär finns inte. Ta bort kornring och riktmedel. Ställ dig enligt ovan och skjut på en kartong ca 50x50 cm på 15-20 m Träffar du den någorlunda mitt i och känner att det flyter så är inte hagelskyttet svårare.
Publicerat April 20, 201015 yr Författare Bättre träning än ett luftgevär finns inte. Ta bort kornring och riktmedel. Ställ dig enligt ovan och skjut på en kartong ca 50x50 cm på 15-20 m Träffar du den någorlunda mitt i och känner att det flyter så är inte hagelskyttet svårare. Men jag har kikarsikte på mitt. Är det värt att ta bort det eller ska man byta??
Publicerat April 20, 201015 yr Skruva av det. Det är inget svårt att montera tillbaka. Kan man skruva bort fästena så att dom sitter kvar på kikaren så brukar det knappt ha flyttat sig någonting och dessutom lär du dig att skottställa en kikare.
Publicerat April 20, 201015 yr Du kan mickla och göra en primitiv spång av en tunn träribba och lite tejp som du sätter fast på pipan. Men det fungerar bara om det är en sidspännare. Hoppas att du inte har något tungt tävlingsgevär nu bara.
Publicerat April 20, 201015 yr Författare Skruva av det. Det är inget svårt att montera tillbaka. Kan man skruva bort fästena så att dom sitter kvar på kikaren så brukar det knappt ha flyttat sig någonting och dessutom lär du dig att skottställa en kikare. Tack för tipset!!
Publicerat April 20, 201015 yr Har Du en plåt som du kan hänga upp så behöver du inte springa fram och tillbaka heller utan hör träffen istället.
Publicerat April 20, 201015 yr Nu ska jag åka och jaga bäver. Lycka till! Nog många skott så blir det muskelträning också och då har du gjort två flugor på smällen.
Publicerat April 20, 201015 yr "Sparkar" den hårt brukar det vara för att man håller vapnet för löst mot axeln. Fast drag bak mot axeln av fingrarna på kolvgreppet alltså. Inte nypa med fingrarna på nån av händerna, det är inte så jag menar.
Publicerat April 21, 201015 yr Som proffsen ovan redan sagt, anläggning och kolvanpassning är A och O. En liten anekdot dock... Som 14-åring tog jag jägarexamen och tränade som satiken med farfars gamla Husqvarna årsm. -26 (hanbössa) med stålbakkappa och 65:s patronläge. Det sistnämnda visste vi inte och jag sköt därmed 70:s med plastförladdning... Det blev en jäkla rekyl! Men iom. att farfar anpassat kolven till mig så gick det finfint. Efter 50 skott var man dock lite öm trots allt, klen som man var...och är.. Det gick bra ända tills randen på hylsan sprack och krutgaserna gick upp i delningen på bössan... Då insåg vi att det nog var en kortare patronläge på gammhärken! Men träffade gjorde jag! ...med jägarskolans moderna utlåningsbössa så träffade jag dock inte en enda duva. Vid uppskjutningen frågade pappa om jag inte kunde få använda medhavt vapen istället...och när han tog ut knallpåken ur bagaget brast alla ut i skratt. Den ser ju en aningens mer antik ut än den Beretta-bock man fick använda på banan...hehe! Men de slutade skratta åt mig då jag sen träffade 6 av 6 duvor jämfört med tidigare 0! Lycka till med hagelprovet!!
Publicerat April 21, 201015 yr Min första erfarenhet av hagelskytte var som 10åring 1982. Då jag inte visste vad som skulle hända eller hur man skulle skjuta frågade o fick de enkla svaret att de bara var att lägga an o skjuta men vi fick INTE ha vapnet anlagt innan duvan kom. Som 10åringslutade man kanske lyssna efter hälften men..... Ropade ut duvan, sköt o då lades kolven an med en jädrans smäll. Rent under att nyckelbenet inte gick av. Sen sköt ja inte med ett hagelvapen förrän år 2000 då ja tog jägarexamen. Kan lova att erfarenheten som 10åring satt kvar. Så mitt bästa tipps är att se till att skjuta med en instruktör som inte hånflinar åt lite smärta, för de finns alldeles för många sådana, o som kan berätta vad du gör för fel. Det ska inte göra ont att skjuta för då är eller gör man ngt fel. Sen kan man bli öm, liksom träningsvärk, i början men de e en annan femma. Osså har du alla andras tips ovan.
Publicerat April 21, 201015 yr hej! Vad är det för ammo du använder? Vad är det för typ av skytte du provat? Ett hett tips är att fästa en bit av ett sittunderlag eller liknande emot axeln. det kan du tejpa dit med silvertejp om du har någon risig tröja över. Att skjuta i t-shirt ex. är helt förkastligt, det säger sig ju självt. så ha lite kläder på dig men så att du kan röra dig. Eftersom du e 13 år och kommer växa lite till så kommer din kropp att förändras så pass mkt. att det blir lite löjligt att tala om vapen som passar och inte passar.
Publicerat April 22, 201015 yr Jag tror inte grabben har tid att läsa här just nu. Han håller nog på att blyförgifta hela omgivningen med luftgeväret just nu. Nej för tunn klädsel är ingen höjdare men för tjock är inte heller bra för då går det inte att få till en bra anläggning. Även om man växer så är en hyfsat anpassad kolv viktig för man köper ju inte skridskor åt en ishockeyspelande 13 åring i storlek 48 med förhoppning att han/hon ska växa i dom och tror att det ska fungera. Det går ofta att anpassa skjutställningen så att dom åtminstonde har en rimlig chans att träffa de 4 duvor som krävs men inom rimliga gränser. Sedan kan man ju tycka till lite om åldersgränser för jägarexamen också. Vad är en rimlig ålder för att tillgodogöra sig de kunskaper som böcker och praktik ska ge och vad de innebär.