Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vill ha tips på varmint kula.

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Tänkte ladda upp lite "kråksprängare" till .243:an och vill ha tips på vilken kula som funkar bäst.

Alternativen som jag funderar på är:

Nosler Ballistic tip varmint 55 grs

Hornady V-MAX 58 grs

Sierra Blitzking  55 grs

Har nån testat någon av dessa kulor i lite moderata hastigheter ~ 950-1000m/s...hade först tänkt ladda dom i ca 1100-1200m/s men tror att det sliter nog ut pipan betydligt snabbare.

Har nån testat dom på Räv? i sånna fall, blir det ett genomskott eller splittras kulan så pass mycket att den inte orkar ut på andra sidan?

Har ni nån laddata på någonav dessa kulor?

Mvh Fredde

Publicerat

70grains nosler bt är det lättaste som jag har testat och nog sprängde den räv alltid  :o  8)

Publicerat

jag laddar Sierras 60gr HP varminter (1500)

i min ppc och de skjuter väldigt bra och tätt..  har inte fått prova på någon räv, men effekten på mås och kråkfågel är väldigt "spektakulär"  den kulan är också väldigt billig.

Publicerat

Vilken som helst av dom tre kulor som du anger kommer att funka ypperligt på både kråka och bäver. En räv däremot är nog lite för tunn tvärsöver för att hålla ihop efter en träff av en sådan kula. Jag håller sierras hålspets för att vara ett av det värsta man kan stoppa in i en patron vad avser skottverkan. Precisionen brukar vara god då den platta ytan av koppar inte deformeras av heta krutgaser. Jag använder 85 grainskulan i min 6,5-06 och den går att ladda nästan hur mycket som helst till den självdestrueras av farten.

Har stannat vid 970m/s och det är i överkant för vad en bäver tål. Ibland blir det splitterhål i skinnet på dom. Sköt en skata med samma kula och den drev sakta iväg med vinden efter att ha blivit ett minst 5 meters dunmoln först.

Publicerat
  • Författare

Tack ska ni ha för svaren...Sierran verkar vara intressant...blir nog till att testa.

Mvh Fredde

Publicerat

nosler bst är milt sagt j*vulsk till klass 2

Publicerat

Den är bara lite för dyr men den skjuter bra och ger explosiva resultat. Finns andra som gör samma sak men billigare.

Publicerat

om du vill så kan du få några sierra 60gr hp av mig, för att se hur de går i din bössa.

hör av dig om intresse finns, så är det bara att komma och hämta :)

Publicerat
  • Författare
om du vill så kan du få några sierra 60gr hp av mig, för att se hur de går i din bössa.

hör av dig om intresse finns, så är det bara att komma och hämta :)

Det var jätte snällt av dig :), men problemet är att jag inte fått laddverktygen än, dom var restade...men dom skulle få in dom kring den 11/1... men jag kan höra av mig när dom har kommit :)

Tack ska du ha!!

Mvh Fredde

Publicerat

Hej

Vill du skjuta i farter kring 1000 m/s är det bättre att välja en kula med vikt mellan 70-80 grains. Anledningen är att dessa har högre ballistisk koefficient än 55-58 grains varianterna. Därmed ger dom också säkrare långhållsegenskaper.

Egentligen tycker jag att 55 grains är alldeles för lätt för 6mm kalibrar. Det mest intressanta är bara dom extrema hastigheter som kan nås i .243W.

Men ska du skjuta långt med .243:an är det bättre med t.ex en 80 grains Ballistic Tip i 1000 m/s än en 55 grains dito i 1200 m/s - speciellt om det skulle bli vindbyar.

En 60-65 grains kula kan vara ett alternativ som funkar. Bl.a 65 grains Hornady V-max har fått bra omdöme av varmintskyttar i USA.

Jag hade en laddning till min .243 med 70 grains Nosler BT i ca 1030 m/s. Jag sköt inga djur med patronerna med väl en hel del vattenfyllda PET-flaskor. Jag behöver väl inte nämna effekten när kulorna träffade... ;D

Ska också tilläggas att BT kulorna gav ruggigt bra precision också.

mvh Danne