Publicerat April 20, 201016 yr Jag undrar om nån kan tala om vad som ska göras på säkervapenhantering/kulgevär. Vad är det som dem tittar på igentligen? Hur svårt är provet för grundprovet för kulgevär? Jag har inte skjutit så mycket innan, men lite har man väl. Är det svårt att klara det om man inte skjutit så mycket innan ?
Publicerat April 20, 201016 yr Jag undrar om nån kan tala om vad som ska göras på säkervapenhantering/kulgevär. Vad är det som dem tittar på igentligen? Hur svårt är provet för grundprovet för kulgevär? Jag har inte skjutit så mycket innan, men lite har man väl. Är det svårt att klara det om man inte skjutit så mycket innan ? När jag tog examen skulle man gå en bana med några hinder. vid varje hinder skulle man bryta bössan, ta ur "skotten", kolla i pipan, passera hindret. Efter det kolla man pipan, lägga i skotten och checka säkringen. Fick inte skjuta nått med 22a innan provet :S. Det var bara att skjuta på stilla mål med bra stöd, med jägarestöd. (Alla klarade sig utan omskjutning). Detta var mina prov men självklart varierar det på vart man bor och vilka provledare man får. Lycka till!! /Wik
Publicerat April 20, 201016 yr Den säkra vapenhanteringen har wikström beskrev den säkra kukvapenhanteringen som jag gjorde den. När det gäller grundprovet/kulgevär fick vi träna med 22lr på rådjurbanan innan. Sedan när vi gjorde det riktiga provet använde vi 6,5*55 och skjöt 4 skott med riktigt stöd och 4 skott med jägarstöd. Jag fick skjuta om 1 gång, träffade 7 av 8. Kan tillägga att jag aldrig innan hade skjutit med något grövre än 22lr (bara nåt fåtal skott med 22an så jag var en riktig nybörjare). Var rätt nervös innan provet, men det löste sig till det bästa:D
Publicerat April 21, 201016 yr Det är väll en fördel om du har skjutit lite innan men de ska nog inte vara några problem När jag gjorde provet för ?? ja 7-8 år sedan så sköt vi upp med 22:an och då var de 4 skott sittandes i bänk tror ja? med en max spridning på 10cm och sen var de 4 med jägarmässigt stöd och då fick man vingla iväg max 15cm.. Så försök få tag i någon som vill hjälpa dej att träna lirte:) Lycka till på provet nu
Publicerat April 24, 201016 yr Grundprovet skjutning kulgevär är så lätt att det fungerar som en stor skamfläck över hela jägarkåren. Vet massor av människor som klarar det dubbelt så bra första gången de håller i ett gevär i sitt liv. I jämförelse så vore det ungefär som att folk utan problem kunde köra upp o klara körkortet första gången bakom ratten i en bil. Problemet blir sedan att det finns de som tror att de är fullfjädrade skyttar för resten av sin jägarkarriär för att de klarar provet. Men å andra sidan så är det bra för dom som inte har samma möjligheter att träna före man får egen licens. Så godkänd examen är enbart en tillåtelse att fortsätta träna på egen hand, inget annat. Vet inte om de gjort någon justering av det men det är väl 5skott på 13cm på 80m i skottstol och 18cm med jägarmässigt stöd. Det vilt man kan jaga med kulgevär klass 2-4 har ju ganska små träffområden och i en jaktsituation skjuter man ju sällan bättre än på skjutbanan. Hanteringen innebär ladda, patron ur, använda säkringen samt att hantera vapnet säkert under hela provet. Finge jag betsämma så såg det ut ungefär som följande> Skottstol så skall man kunna skjuta så pass bra att man med ett dugligt vapen kan skjuta väl inom snusdosan. Dvs dubbelt så tätt. 12-13cm med jägarmässigt stöd är att föredra och kanske 18cm fristående. Sedan skall man ha en utökad del teknik runt vapenbiten. Att lära sig häckningstiden för en gulnäbbad korsnäbb är ganska sekundärt när folk inte har en aning om utrustningen de använder. Alla kan ju inte vara vapensmeder men jag har varit med om toppfågeljägare som faktiskt har tejpat fast kikaren....
Publicerat April 24, 201016 yr Vet inte om de gjort någon justering av det men det är väl 5skott på 13cm på 80m i skottstol och 18cm med jägarmässigt stöd. De var nog som du säger.. Kom nog ihåg fel för de var ett tagsen jag gjorde provet Kan nog hålla med dej om om att kraven för skytteprovet skulle vara högre. Och som du sa när de är klara så de får äga vapen ska man ju fortsätta att åka till banan och träna, men tyvärr upplever jag de inte så.. Inte här ikring iaf, för när de klarat provet är de väldigt sällan man ser till dom på banan efter de. Förutom kanske veckan innan älgjakten då de ringer och är stressade och vill ha intyg för att de de skjutit godkännt på älgen så då får man åka till banan och de pangar serie på serie och kanske klarar sej med nöd och näppe.. Så pratar man lite med dom att kom till våren och var här och skjute lite mer regelbundet så är de säkert inga problem att du klarar de enkelt nåsta år och man får som svar: Jo jag har att tänkt det så så får de bli till nästa år.. Ser man dem på banan nästa år??? Näee inteförrens veckan innan älgjakten igen.. Givetvis gäller ju inte detta bara "nya jägare" utan de är många andra som gör så.. Kanske en liten utsvävning men de bara ramlade på när jag började skriva!!
Publicerat April 29, 201016 yr Den säkra vapenhanteringen har wikström beskrev den säkra kukvapenhanteringen
Publicerat April 29, 201016 yr Författare Var iväg igår och sköt lite med min 22a på 50 meter I bänk hade jag en spridning på runt 4cm som bäst och 6cm som sämst. Sen sköt jag utan stöd, på fri hand så att säga, hehe. Då va spridningen omkring 10cm . Det borde vara okej på upskjutningen för klass 2 .
Publicerat April 29, 201016 yr Var iväg igår och sköt lite med min 22a på 50 meter I bänk hade jag en spridning på runt 4cm som bäst och 6cm som sämst. Sen sköt jag utan stöd, på fri hand så att säga, hehe. Då va spridningen omkring 10cm . Det borde vara okej på upskjutningen för klass 2 . Vad då uppskjutning för klass 2? Ska ni inte göra uppskjutning med klass 1-gevär?
Publicerat April 29, 201016 yr Författare Jo, men vi börjar med klass 2 och hagel. Sen blir det klass 1 om man vil de
Publicerat Maj 1, 201016 yr Jo, men vi börjar med klass 2 och hagel. Sen blir det klass 1 om man vil de http://jagareforbundet.se/Utbildning/Jagarexamen/#5 där kan ni kolla lite på vad som gäller för proven Lycka till med din jägarexamen