Hoppa till innehåll

Kompressor till kylrum?


RG

Recommended Posts

Hallå! Någon som kan hjälpa mig beräffande kompressor till kylrum.. Jag har blivit erbjuden att köpa en kyl del, dock saknas en kompressor, vilken typ av kompressor brukar det vara? Skall vara i kylrum 5-10 kvm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde framgå på något vis vad effekt uttaget på anläggningen är och med hjälp av det samt kylan du vill ha så går det att räkna sig fram till storleken på kompressorn. Hur man gör det har jag förträngt även om jag borde kunna det.......

Ska den "bara" kyla ner luften till rimliga värden funkar det säkert men en mindre kompressor, men risken finns att den kommer att gå och gå och gå utan att det blir kallare. Kompressorn värmer således upp köldmediet mer en vad det kan kylas av igen.

En kompressor från ett avdankat kyl släp eller liknande borde nog funka som tipset över hintar om.

Det svåra är väl kanske att hitta någon som är villig att fylla systemet........

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sorry för lite OT men jag hade en plan på ett lite mindre kylrum som jag hade tänkt att driva med ett kyl/frysaggregat från en bänkfrys (som inte matas fullt ut)

Borde inte det kunna fungera också?

Jag pratar om max 4 kvadratmeter nu...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sorry för lite OT men jag hade en plan på ett lite mindre kylrum som jag hade tänkt att driva med ett kyl/frysaggregat från en bänkfrys (som inte matas fullt ut)

Borde inte det kunna fungera också?

Jag pratar om max 4 kvadratmeter nu...

Hur har du tänkt att inte mata den fullt?

I ditt fall skulle det nog funka med att montera aggregatet i taket och låta kylan "falla" ner i rummet.

Blir det för kallt kan man tillföra varmare luft i aggregatet så det blir mer att kyla bort.....

Alternativt ha mer ventilation så man på det viset för svagare kyla, men det kanske inte är bra. det vet du bättre en jag.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur har du tänkt att inte mata den fullt?

I ditt fall skulle det nog funka med att montera aggregatet i taket och låta kylan "falla" ner i rummet.

Blir det för kallt kan man tillföra varmare luft i aggregatet så det blir mer att kyla bort.....

Alternativt ha mer ventilation så man på det viset för svagare kyla, men det kanske inte är bra. det vet du bättre en jag.

/Lasse

Jag tänkte att man kunde snickra en egen tempgivare/termostat som ser till att temperaturen inte droppar under 8 grader...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå! Någon som kan hjälpa mig beräffande kompressor till kylrum.. Jag har blivit erbjuden att köpa en kyl del, dock saknas en kompressor, vilken typ av kompressor brukar det vara? Skall vara i kylrum 5-10 kvm.

I ett släpaggregat (och bilaggregat också för den delen) drivs kompressorn via remmar eller en koppling isf behöver du en elmotor som driver det hela är det en gammal kyldisk eller liknande du har så sitter det troligen en hermetisk kompressor dvs elmotor och kompressor i en enhet typ kylskåpskompressor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att gissa men kompressorn går kanske lös på 5-10.000

Köldmedia åtgången gissar jag på 5-10 kg, vi debiterar ca 400/kg men köper ju in den lite billigare.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompressor...vad tror ni prisbilden för denna skulle bli(begagnad)? Kylmedie, åtgång och pris??

Tacksamt! <_<

Vad är det för nåt du har,bilder?fyllnadsmängden kan ju variera från 2kg och uppåt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borde det inte funka med en gammal mjölktank med tillhörande kylanläggning borde finnas många för ca 5000 då kan man ju göra badbalja eller kokare av den rostfria tanken. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...