Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skalldrivande border terrier

Featured Replies

Publicerat

Har en jobbarkompis som funderar på border terrier för bla klövviltsjakt, främst rådjur. Finns det linjer som med säkerhet är skalldrivare eller har vissa linjer större benägenhet att driva med skall? Är det nån som har egna erfarenheter av skalldrivande border eller känner till kennlar som avlar på dessa så tar jag gärna emot tips om dessa.

/ Lars

Publicerat

Är sannerligen ingen expert men har just bokat en borderterrier för jakt vars föräldrar driver med skall.

Jag tror det är som det andra fallet du beskrev. Vissa linjer är mer benägna att driva med skall men några garantier tror jag knappast finns.

De ska ha en till kull nästa vecka.

www.valsjohojden.com

Men de som vet kommer väl att ge sig till känna...

Mer borders i skogen.

:-D

MVH

H

Publicerat
Har en jobbarkompis som funderar på border terrier för bla klövviltsjakt, främst rådjur. Finns det linjer som med säkerhet är skalldrivare eller har vissa linjer större benägenhet att driva med skall?

Finns inga skalldrivande linjer, en border ska bara skalla vid direktkontakt med räv eller grävling i gryt. Det finns enstaka individer som skallar vid bla synkontakt med vilt, men ärligt talat så har jag lite svårt att se varför man köper en grythund och sedan hoppas att den ska funka till rådjursjakt. Köp en tax istället, dom är outstanding som rådjursdrivare. Välj ras efter jaktform, betydligt bättre/lättare än att välja ras först och sedan försöka få den att bli något som den inte är. Finns bara en skalldrivande terrier-ras dvs tysk jaktterrier. Dock tycker jag inte heller att TJT är någon lämplig ras om man bara ska jaga rådjur.

Publicerat

Terrierman har rätt, borderterrier är ingen drivande hundras så om det är det som din kompis vill ha så skall han titta på andra hundraser.

/Håkan H

Publicerat

Hej

Nu tror jag förvisso att det finns många skalldrivare bland BT. Jag var i valet och kvalet jag med innan jul, funderade på Parsson Russell, Border, TJT. Men eftersom jag också vill ha en skalldrivare, och i första hand för klövvilt. Föll valet tillslut på en TJT. Ingen hund har väll 100% skall garanti, men TJT är nog ganska nära...

Dolph - som nu är 13 veckor, ligger och sover vid mina fötter just nu - det är dock inte så vanligt, hänger oftast i skägget på min 2-åriga Basset Griffon :-)

Ta en TJT du så blir du säkert nöjd - jaktligt i alla fall :-)

//Pikehunter

Publicerat

Så här ser Doffe ut...

post-2080-1272004997_thumb.jpg

Publicerat

Precis som med den Engelska springer spanieln finns det uppfödare på Borderterrier som selekterar skalldrivande individer i sitt avelsarbete trots att detta inte ingår i rasens normal repertoar och jag är inte alls renlärig på den punkten och har inga problem med fenomenet då det tycks som att arvet för att driva vilt med skall är ganska tydligt. Har springrar som är knäpptysta och knappt går efter viltet alls efte stöt men även individer som skallar och förföljer i kanske 5 minuter. Likaså för mina border, en gammal hane som jagar allt klövvilt med liv och lust men tyst tills han får syn på sitt drevdjur då han skallar glatt, han jagar kanske en timma i rätt terräng. Däremot min bordertik, hon förföljer gärna vilt ovan jord men då knäpp tyst, annat är det under jord då hon knappast ens hinner andas mellan skallen på både räv och grävling. Hennes enda ovanjordsskall är väl på grannens katter och de möss jag lyckas fånga i min burfälla... Båda arterna har också för avsikt att själv döda! :rolleyes:

Vill man ha en skalldrivande hund av icke skalldrivande ras så finns ju inga 100%-iga garantier men man kommer nog längst på vägen om man ser till att båda föräldrarna är skalldrivare men åter igen, anlaget tycks starkt och jag har en tiklinje på mina spaniels där många, många individer driver kort under skall trots att såvitt jag vet anlaget bara finns hos deras mor.

Självklart är det så att vill man köra sopor så lämpar sig en sopbil bäst MEN det går alldeles utmärkt att köra sopor i vilken bil somhelst om du förstår vad jag menar!

Publicerat

Quarnhill, är det inte så att både borderterrier och spaniel kan driva på vindvittring men det är inte så vanligt att de skallar i löpan på drevdjuret?

Dvs de går tyst tills dess att de är så nära att de får vindvittring eller synkontakt med drevdjuren?

/Håkan H

Publicerat
Quarnhill, är det inte så att både borderterrier och spaniel kan driva på vindvittring men det är inte så vanligt att de skallar i löpan på drevdjuret?

Dvs de går tyst tills dess att de är så nära att de får vindvittring eller synkontakt med drevdjuren?

/Håkan H

Har jagat med båda typena av hunder i båda raserna! Min borderhane driver bara på syn men jag har haft springrar som t.o.m har väckt på löpa, ja t.o.m en springertik som hade ett 20 minuters gångstånd på älgko med två kalvar!

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar och synpunkter! Väldigt bra med ett forum. Anledningen till att han fastnat för Border är att hans sambo inte kan tänka sig någon annan ras. Jag får helt enkelt säga åt honom att det är han som ska bestämma hemma! :mellow:

• 1 month later...
Publicerat
Tack för alla svar och synpunkter! Väldigt bra med ett forum. Anledningen till att han fastnat för Border är att hans sambo inte kan tänka sig någon annan ras. Jag får helt enkelt säga åt honom att det är han som ska bestämma hemma! :D

Var ett tag sedan denna tråden var aktiv, ni har kanske redan valt hund men som Borderägare ska jag ge min syn på rasen.

Jag äger en Border idag och har haft en tidigare som båda har drivit med skall både vid synkontakt och på löpan, båda från samma kennel som INTE avlar för jakt på dessa linjer, tror inte de avlar för jakt överhuvud taget, trots detta skallar de. Dessa två hundar är och har varit 100 % ärliga, de skallar inte förrän det finns vilt framför dom, driver i ca 3-5 minuter vad som kommer framför dom. Numer ska ju hundarna jaga gris i första hand men där är dessa lite fega, stannar grisen är det roligt ett tag men sedan behövs mitt stöd. En bra hund till små marker, men..

MINA två hundar har ett trångt sök, är inte spårnoga, är lite veka och saknar lite jävlaranama som en bra jakthund ska ha. Hemma och socialt är det helt underbara hundar, tror att nuvarande hund kommer allmänt vara den bästa som jag kommer att ha, men jaktligt sett har jag mycket mer att önska. Nästa hund kommer att bli en Wacthel, förhoppningsvis från en här på forumet som ska få ta över i skogen.

Är det enbart för jakt efter klövvilt hade jag valt andra raser än Border Terrier, har sett väldigt trevliga OCH duktiga Fell Terriers som fungerat superbra i jakt och i hemmamiljö, men jag jagar en del fågel och ser fördelar med Wachtelns mångsidighet!