Publicerat April 22, 201016 yr I tisdags hände det jag väntat och frusit för i timmar. Det började med att jag kollade väderprognosen, vi har ingen vakkojja, 30% risk för nederbörd och om det kom något så skulle det vara lite. Jag hoppade över regnkläderna för att så lite regn som skulle komma kunde jag stå ut med tyckte jag... Men den meteorolog som gjort den prognosen borde hitta ett annat jobb . När kom till Ronneby ca19:45 så började det regna, oväntat mycket tyckte jag men sak samma. När jag klev ur bilen började första flingorna falla och det blev bara värre under kvällen. När jag väl var på plats så tog det ca 10min innan första djuret dök upp. En liten han räv kollade in åteln innan han passerade mig på ca 10m håll. Efter det var det lugnt en stund till ca 20:40. Då kom första grisen fram och pulsen skenade till en början och straxt efter kom en till lite mindre gris fram. Under de nästkommande 20minuterna satt jag och försökte se vilket kön det var på dom, jag var nästa 100% på att den större iaf var en galt sett till konturen. Hade fin bredsida under flera minuter men kunde inte se någon pensel pga snön som förstörde sikten väldigt mycket. I takt med att ljuset började försvinna så började hoppet sina också. Men så ser jag en rörelse i ögonvrån till höger om mig. Där nere på vägen ca 10m från mig kommer en ensam liten gris gående fram mot åtel. Jag hinner bara konstatera att den är liten och jag kunde varken se pensel eller spenar så jag låter skottet gå. Grisen går omkull direkt i skottet och blir liggande på vägen 10m från mig. Min första gris är fälld och lyckan var total i snöovädret . Nu återstod "bara" att ta hand om grisen. Det är tur man har bra vänner, jag ringde kompisen som bara bor 5min från åteln och han kom ut och hjälpte till. Efter passning vägde galten 47kg. Riktigt kul med god grillmat till sommaren. // Micke
Publicerat April 23, 201016 yr GRATTIS!! Första viltet i alla kattegorier minns man hela jägarlivet :-) //Pikehunter
Publicerat April 23, 201016 yr Grattis! Bara att inse att dåligt väder kan vara bra jaktväder! MVH Alias
Publicerat April 23, 201016 yr I tisdags hände det jag väntat och frusit för i timmar.Det började med att jag kollade väderprognosen, vi har ingen vakkojja, 30% risk för nederbörd och om det kom något så skulle det vara lite. Jag hoppade över regnkläderna för att så lite regn som skulle komma kunde jag stå ut med tyckte jag... Men den meteorolog som gjort den prognosen borde hitta ett annat jobb . När kom till Ronneby ca19:45 så började det regna, oväntat mycket tyckte jag men sak samma. När jag klev ur bilen började första flingorna falla och det blev bara värre under kvällen. När jag väl var på plats så tog det ca 10min innan första djuret dök upp. En liten han räv kollade in åteln innan han passerade mig på ca 10m håll. Efter det var det lugnt en stund till ca 20:40. Då kom första grisen fram och pulsen skenade till en början och straxt efter kom en till lite mindre gris fram. Under de nästkommande 20minuterna satt jag och försökte se vilket kön det var på dom, jag var nästa 100% på att den större iaf var en galt sett till konturen. Hade fin bredsida under flera minuter men kunde inte se någon pensel pga snön som förstörde sikten väldigt mycket. I takt med att ljuset började försvinna så började hoppet sina också. Men så ser jag en rörelse i ögonvrån till höger om mig. Där nere på vägen ca 10m från mig kommer en ensam liten gris gående fram mot åtel. Jag hinner bara konstatera att den är liten och jag kunde varken se pensel eller spenar så jag låter skottet gå. Grisen går omkull direkt i skottet och blir liggande på vägen 10m från mig. Min första gris är fälld och lyckan var total i snöovädret . Nu återstod "bara" att ta hand om grisen. Det är tur man har bra vänner, jag ringde kompisen som bara bor 5min från åteln och han kom ut och hjälpte till. Efter passning vägde galten 47kg. Riktigt kul med god grillmat till sommaren. // Micke Kul! Stort grattis!
Publicerat April 28, 201016 yr GRATTIS!!!! Inte så länge sen jag sköt min första gris vilken känsla lycka till med grillning,vill du ha goda recept så har jag ett antal //Anette