Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersöken

Featured Replies

Publicerat

Jo jag har en fråga, eftersöks ersättningen kommer att skattebelastas.

Då måste jag få fråga kan jag då dra av för vapen, ammunition, varselkläder(arbete på väg) bilen, hunden, försäkringar(medlemsavgiften i SJF) mm. då detta är utgifter relaterade till dom inkomster jag har av just eftersök.

Hur gör man med eventuellt förmånsvärde om man blir ertappad med eftersöksbössan på fritiden? Kan man hävda övningsskytte inför eftersök och kan man i så fall även dra av visst övningskytte i deklarationen?

Självklart är detta skrivet med en nypa ironi men vart jag vill komma är att eftersom det sä skatt på dom futtiga kronor vi får måste vi ju kunna dra av för dom utgifter vi ändå har i samband med just eftersök på trafikskadat vilt.

/Göran

Publicerat

Självklart kan du dra av bössor, kikare, strumpor, hundfoder, lampor, radioapparater, hundförsäkring, pejl... Förutsatt att du har kvitto vid revision. Vi jobbar på att få till schabloner för t ex hund. Polisen har idag ett schablonavdrag på 27 kronor per hund och dag för sina tjänstehundar och det hade förenklat rejält om vi fått samma schablon för eftersökshundarna. Vad gäller t ex bössor så lär du få problem med att dra av hela värdet om ändamålet på licensen är jakt...

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret!

Publicerat
Självklart kan du dra av bössor, kikare, strumpor, hundfoder, lampor, radioapparater, hundförsäkring, pejl... Förutsatt att du har kvitto vid revision. Vi jobbar på att få till schabloner för t ex hund. Polisen har idag ett schablonavdrag på 27 kronor per hund och dag för sina tjänstehundar och det hade förenklat rejält om vi fått samma schablon för eftersökshundarna. Vad gäller t ex bössor så lär du få problem med att dra av hela värdet om ändamålet på licensen är jakt...

Medveten om att detta är SJF:s arena men Liniks det ända som är självklart i ditt svar är att du har rätt att yrka avdrag för vad som helst vid inkomsttaxeringen :P . En förutsättning är dock att du gör det öppet för då kan du inte åka på ett skattetillägg för oriktig uppgift.

Mycket av det de kostnader som du anger ovan är i normalfallet privata levnadsomkostnader som därmed inte är avdragsgilla. Vid en granskning av skatteverket så kommer sannolikt inte mycket att godkännas av det du har tagit upp, eftersom du även använder utrustningen (hunden) vid din privata jaktutövning. Det som kan godtas är avdrag för de merkostnader som har direkt koppling till eftersöksuppdraget, tex reskostnader, telefonkostnader, jaktammunition m.m. Det skulle i och för sig vara intressant med några vägledande domar avseende dessa frågor men det tar dock flera år att få dem genom rättsväsendet. Din liknelse med polisens tjänstehundar haltar betänkligt utom i de fall du har att göra med en professionell eftersöksjägare.

Ska bli intressant att följa resultat av dina försök att få tillstånd ett rättsligt ställningstagande av skatteverket i dessa frågor.

Publicerat

Om man har en hund som man bara har till trafikeftersök så bör mycket av kostnaderna kunna dras av. Används den även till jakteftersök så blir det naturligtvis en minskning...

Publicerat

Ulf: Som jag tidigare tjatat om här så kan vi inte gå ut med någon sanning i ärendet eftersom Skattemyndigheten konsekvent vägrar att komma med klara riktlinjer. Man vill avvakta "prejudikat". Det ligger dock i vårt medlemsuppdrag att verka för så goda tolkningar och möjligheter för våra medlemmar som möjligt så jag är den förste att hävda att du kan ta upp såväl strumpor som skor samt övningsammo. Givetvis kommer du att få svårt att hävda att du har någonting, över huvud taget, enbart för eftersöket. Du använder sannolikt en massa attiraljer även för annan verksamhet och då får du dra av en del av kostnaden.

Vi har en massa parallella fall. T ex vår (SJF) egen personal som använder såväl hundar som vapen och andra pryttlar såväl i tjänsten som i sin privata jakt...

Publicerat
Ulf: Som jag tidigare tjatat om här så kan vi inte gå ut med någon sanning i ärendet eftersom Skattemyndigheten konsekvent vägrar att komma med klara riktlinjer. Man vill avvakta "prejudikat". Det ligger dock i vårt medlemsuppdrag att verka för så goda tolkningar och möjligheter för våra medlemmar som möjligt så jag är den förste att hävda att du kan ta upp såväl strumpor som skor samt övningsammo. Givetvis kommer du att få svårt att hävda att du har någonting, över huvud taget, enbart för eftersöket. Du använder sannolikt en massa attiraljer även för annan verksamhet och då får du dra av en del av kostnaden.

Vi har en massa parallella fall. T ex vår (SJF) egen personal som använder såväl hundar som vapen och andra pryttlar såväl i tjänsten som i sin privata jakt...

Vad drar vi för slutsatser av detta inlägg då?

Hur stor andel av Era kostnader godtar Skatteverket som utgifter för inkomsternas förvärvande, och hur stor del är privata kostnader för Er på SJF?

Publicerat
  • Författare

Jag får väl börja betala förmånsvärde när jag kelar men jycken! B):huh:;):D:o

Publicerat

Det varierar säkert med varje person och skattemyndighet så jag kan bara svara för mig själv. Generellt så får jag dra halva värdet för vapen mm som används i tjänsten.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.