Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersökskurs, utrustningstips

Featured Replies

Publicerat

Hejsan, i maj är vi anmälda till en tredagars eftersökskurs i Grästorp, jag och wachteln. tänkte höra med er lite mer rutinerade om ni tycker man skall använda sig av sele och spårlina, eller lite grövre halsband och spårlina. tänkt mest på om man behöver släppa hunden så ser jag hellre att den far runt i skogen med ett halsband än en sele. vad tro ni?

Publicerat

Jag har kört med spårhalsband men även provat med en enklare sele när halsbandet gick sönder. Båda funkar även när man ska släppa, men jag släpper aldrig hunden med halsband eller sele på. Men nu har jag precis skaffat ett nytt halsband så nu kommer jag att använda det, för det är smidigare. Om du använder halsband så ska det sitta så löst att du bara kan kränga det över huvudet på hunden om du behöver släppa.

Publicerat
Hejsan, i maj är vi anmälda till en tredagars eftersökskurs i Grästorp, jag och wachteln. tänkte höra med er lite mer rutinerade om ni tycker man skall använda sig av sele och spårlina, eller lite grövre halsband och spårlina. tänkt mest på om man behöver släppa hunden så ser jag hellre att den far runt i skogen med ett halsband än en sele. vad tro ni?

Röstar definitivt för spårhalsband säljs på flera ställen, behöver inte kosta en förmögenhet, sett priser mellan 150-1500:-

Publicerat
  • Författare

Gott, spårhalsband får det bli, nåt tips och länk på varifrån jag kan beställa dylik tingest?

Publicerat
Gott, spårhalsband får det bli, nåt tips och länk på varifrån jag kan beställa dylik tingest?

jaktwebben.com har ett bra halsband med bra lina till. finns utlagd på blocket sök på spårhalsband, även billigare halsband hittar du.

Publicerat
Röstar definitivt för spårhalsband säljs på flera ställen, behöver inte kosta en förmögenhet, sett priser mellan 150-1500:-

Jag röstar på sele!

Tycker hunden kan jobba mer fritt och att de kan hålla nosen i backen bättre, även om de ligger på rätt hårt i linan. Sen finns risken att de kränger av sig halsbandet. En fördel har halsbandet och det är när man ska släppa, det går lite fortare.

\Mats

Publicerat

Jag kör med spårhalsband.

Förr släppte jag med det på oxå men numera ska de ju va pejlar o reflexer o allt möjligt så hunden ser ut som en julgran.. -_-

Så nu har jag det så stort att de går trä över huvudet på hunden.

Såg att en på min kurs har nån sele som det ska gå att släppa med.

Tunn läderremsaktigt som man egentligen skulle blöta och låta torka på hunden för bästa pasform.

Publicerat

Kör med spårhalsband enkelt att få av hunden om du behöver släppa under förutsättning att det sitter löst. Det ska sitta så att du enkelt kan trä det av och på utan att knäppa upp det enlig min mening.

Mvh Jensa

Publicerat
Såg att en på min kurs har nån sele som det ska gå att släppa med.

Tunn läderremsaktigt som man egentligen skulle blöta och låta torka på hunden för bästa pasform.

Min halsbandsleverantör höll på att göra några sådana spårselar när jag var där i torsdags. Hon hade ingen färdig, så jag vet inte hur de kommer att se ut. Men tanken var att de skulle sitta runt frambenen och att den skulle va så tight att man kunde släppa med den på.

Den enkla selen jag haft har varit väldigt smidig att plocka av. Inte stor skillnad mot ett halsband. Bara att dra i ett kardborreband och sen kränga det över huvudet.

Är ju en nackdel med spårhalsband och det är ju att det det blir lite trångt på halsen med pejl, reflex och spårhalsband. Men på mina hundar funkar det även om det blir lite trångt.

Publicerat

Kör också med spårhalsband (från Tham), testade en del med sele förr. Egentligen tror jag inte att det har så stor betydelse. Om grisen får 100 meters försprång ska inte påverka slutresultatet. Däremot kan man ju tänka sig den värre situationen om en gris anfaller hunden/mig när vi spårar, då kan det ju vara bra att lösgöra hunden snabbt. Om man envisas med att spåra tills man får kontakt med grisen så kan det nog bli bråttom ibland, å andrar sida hittar man ju inte de flesta grisarna då så det kanske jämnar ut sig.

Publicerat

Jag har på min signalväst en fast ring där jag fäster spårlinan. sitter nästan mitt på ryggen enkelt att knäppa av och man slipper en massa extra runt halsen.