Publicerat April 25, 201016 yr Hej har upptäckt nu senaste tiden vildsvinsåtlar här i Mellanskåne inte långt från rättså hårt trafikerade vägar, undrar lite varför man lägger dom så nära? Finns det inte risk att de gör att djur korsar vägarna extra mycket och såsätt ökar risken för viltolyckor
Publicerat April 25, 201016 yr Hej har upptäckt nu senaste tiden vildsvinsåtlar här i Mellanskåne inte långt från rättså hårt trafikerade vägar, undrar lite varför man lägger dom så nära? Finns det inte risk att de gör att djur korsar vägarna extra mycket och såsätt ökar risken för viltolyckor Har sett samma sak på ett par ställen här med. Jag tycker att det är ett jävla otyg rent ut sagt, man kan inte ha tänkt mycket när åteln ligger på ett gärde 100-200 meter från en större väg.
Publicerat April 25, 201016 yr Ja det är illa tänkt, å andra sidan var i Skåne kommer man långt från en väg? /Christian
Publicerat April 25, 201016 yr Författare Fast dom åtlarna jag sett ligger bara runt 50 meter ifrån vägen Christian : Liiite längre in borde gå att lösa, men de kanske handlar om fastighetsgränser osv De borde ju tyvärr också dra en hel del nyfikna personer till åtlarna och de kan ju inte va kul att ha massa folk där
Publicerat April 27, 201016 yr Jo, jag tror det är ren slöhet och lättja. Dels när en vak koja eller torn skall byggas, bara en liten bit att släpa mtrl. Sen när en gris skjutits så är det bara en 50 meter till bilen, ingen större ansträngning att släpa ut den. Eller, folk är rädda att gå för långt i skogen på natten. Har också sett en stor fin vak koja ett par meter över marken bara 40-50 meter från en väg och från vägen en vägstump ända fram till åtlen, kan klart ha med att folk inte skall behöva lägga för mycket tid på att fylla på foder också. Kan ju vara både tidsödande och tungt att bära ut ett par hundra kilo majs till spridarna om man nu har sådana anordningar som på den åtel jag har sett om dom ligger 700 meter ut i skog utan körväg. Har som tur inga större vägar i närheten av mina två åtlar, bara en liten enskild grusväg till gården på vars mark jag jagar.