Publicerat April 26, 201016 yr Kom över denna gamla mini serie med Leif GW Persson, Jan Guillou och Pär Lorentzon. En intressant spegling över deras åsikter och tankar samtidigt som natur mupparna som dom beskriver anti jakt rörelsen lägger fram sina åsikter. Troligtvis är det här skåpmat för er, men då jag föddes 91 året efter inspelningen så är det nytt för mig. http://svtplay.se/v/1371852/oppet_arkiv/gr...3004,1,f,103006
Publicerat April 26, 201016 yr Visst är det bra Dom tar ju upp både jakt frågor och samhällsfrågor med glimten i ögat.
Publicerat April 26, 201016 yr Författare Visst är det bra Dom tar ju upp både jakt frågor och samhällsfrågor med glimten i ögat. Precis, Det jag märker av som jag kan börja sakna är den avslappnade och vardagliga miljö när dom sitter o diskuterar med en öl i näven o en dosa snus i andra,
Publicerat April 26, 201016 yr Mer intressant är väl kanske att alla tre inblandade idag skäms för sitt deltagande i programmet. Guillou tror jag skäms mest, men det är ju i grunden för att han är tok kommunist, att du kapitalisera på jakten kan inte ha varit bra så här i retrospekt. Programmet som sådant, tja vi har bättre produktioner idag, helt klart. /Christian
Publicerat April 26, 201016 yr mupparna Dom enda mupparna i den programserien var just de där tre som ledde programmet...
Publicerat April 26, 201016 yr Mer intressant är väl kanske att alla tre inblandade idagskäms för sitt deltagande i programmet. Guillou tror jag skäms mest, men det är ju i grunden för att han är tok kommunist, att du kapitalisera på jakten kan inte ha varit bra så här i retrospekt. Programmet som sådant, tja vi har bättre produktioner idag, helt klart. /Christian Jo men alla gamla program är ju dåliga! Måste ändå säga att jag gillar konceptet starkt! Kanske främst just därför att det inte är så djävla politiskt korekt.
Publicerat April 27, 201016 yr Måste ändå säga att jag gillar konceptet starkt! Kanske främst just därför att det inte är så djävla politiskt korekt. Håller med. Programmet var en produkt av sin tid, tyckte dom var grymt underhållande då och det tycker jag fortfarande på sätt och vis (har dom på VHS) Upplägget funkar nog inte idag av flera skäl.
Publicerat April 27, 201016 yr Upplägget funkar nog inte idag av flera skäl. Varför inte Jag som funderade på att starta namninsamling för nystart. Vet bara inte vilka som ska vara programledare.
Publicerat April 27, 201016 yr Guillou tror jag skäms mest, men det är ju i grunden för att han är tok kommunist, att du kapitalisera på jakten kan inte ha varit bra så här i retrospekt. Är han fortfarande en troende Marxist? När folk börjar få så många millar på bankkontot så tenderar idealen plötsligt att ändras på ett mystiskt sätt... Jan Guillou och Leif GW Persson är fortfarande två av de mest inflytelserika karaktärerna i mitt liv. Tycker de är helsköna på sina respektive sätt
Publicerat April 28, 201016 yr det var efter detta programm där Jan G sköt en hjorthind med en mannlicher helstock som jag blev frälst i den vapentypen. ska helt klart se alla igen nu när länken kom upp här!
Publicerat April 28, 201016 yr Det var tider det, när man faktiskt hörde vad GW sa, inte som nu, en massa glutturala stonkanden och fnysanden
Publicerat April 28, 201016 yr Varför inte Jag som funderade på att starta namninsamling för nystart. Vet bara inte vilka som ska vara programledare. Upplägget funkar nog med konceptet jaktrepotage, intellektuell sparring, humor och mat. Tillika gillade jag avsnittet varför man jagar. Dock var mycket av det dom "konstaterade" synnerligen subjektivt. Halvautomatstudsare skulle leda till mannen på taket överallt, en pilbåge kunde inte träffa målet på 10 meter etc. Tror inte heller Sverige idag klarar att förstå ironin dom förmedllade kring jaktens skrönor tyvärr. Den idag mest inspirerad av serien är tveklöst Per Moberg när han lagar mat, slafskockandet uppfann GW.
Publicerat April 28, 201016 yr Jodå, man var ju rätt grön som jägare när detta sändes och sög i sig allt som fanns och eftersom det enda som fanns att jämföra med var "Jakttid" där de målade mer tavlor än jagade så inpsirerade "Grabbarna" mig rätt mycket. När man sedan fick lite distans till det hela och läste Per Lorenzons bok "Hjältarna på Fagerhult" som han skrev efter det att han hade blivit utfrusen av de andra bägge gossarna så kom det i en annan dager. Onekligen intressant läsning. Håller med MKJ om att Sverige idag inte fattar ironin. Verkligen inte. Själv tyckte jag det var riktigt roligt med Per L på utedass med hembränt och porrtidningar samt drev på elefanter och tomtar i skogen. Humor och ironi med "glimten i ögat".
Publicerat April 28, 201016 yr Mer intressant är väl kanske att alla tre inblandade idagskäms för sitt deltagande i programmet. Guillou tror jag skäms mest, men det är ju i grunden för att han är tok kommunist, att du kapitalisera på jakten kan inte ha varit bra så här i retrospekt. Programmet som sådant, tja vi har bättre produktioner idag, helt klart. /Christian Åhå är du ett medium? Pär Lorentzon är väl ganska död?
Publicerat April 29, 201016 yr Var det inte Per Lorentzon som gjorde filmen om ett jaktlag i värmland som inte blev riktigt som dom medverkande tänkt sig. /P
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Trådlyft! Kollade programmen nu igen, och det är lätt tragiskt med angreppen på den stackars nervösa bågskytten. Jag sympatiserar verkligen fullt ut med honom, och förstår nu tyvärr varför bågjakt i Sverige dragit ut så enormt på tiden. Inte lätt att ha både Guillou och Jan Danielsson mot sig i TV, och sen ha träffkrav på ett äpple(!) för att försvara jaktformen. Helt sjukt faktiskt Vad mer så insåg jag att Jan Danielsson hade en del faktiskt vettiga åsikter på sin tid. Han är inte helt ute och cyklar, då ej heller jag gillar idén med att man ska kunna betala för sig och sen komma till Sverige och skadeskjuta vilt i parti och minut. Det måste finnas kunskap och etik hos jägarna. HELT oavsett vad de betalat för att "jaga".
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Ett härligt TV-program helt klart, trots den överjäste KGB-agenten, som jag har väldigt svårt för. Angående bågjägaren så var det kanske inte så snällt, men det var väl ingen som tvingade honom att skjuta på äpplet så han får faktiskt skylla sig själv tycker jag. Ska man dra några nyttiga lärdommar av serien så är det väl att man får en inblick i hur (svensk) media fungerar. Alla har en agenda och allt är vinklat. Grabbarna tog ut svängarna lite mer än övriga bara...
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Bågjägaren sätter lätt den där pilen i äpplet idag... han är ju inte direkt anonym inom bågjaktskretsar idag Anders är fasligt trevlig och hjälpsam och han jagar faktiskt inte enbart med båge. Hellre 10 bågjägare i skogen än en guillo i tv-rutan... http://www.scandbow.se
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Bågjägaren sätter lätt den där pilen i äpplet idag... han är ju inte direkt anonym inom bågjaktskretsar idag Anders är fasligt trevlig och hjälpsam och han jagar faktiskt inte enbart med båge. Hellre 10 bågjägare i skogen än en guillo i tv-rutan... http://www.scandbow.se HAHAHA Amen på det!
Publicerat Maj 20, 201214 yr Har precis läst Lorentzons bok....GW och Guillo är ena stora fifflare om allt det han skriver är sant. Tyckte innan GW var en seriös kille men har ändrat uppfattning. Guillo är bara too much.....