Publicerat Januari 2, 200620 yr Satt och roade mig med att försöka hitta ett nytt kikarmontage till en M98 idag Leupolds standard bas, med deras superlåga ringar, är kalasfint :-* Till problemen, dels behöver jag ett nytt slutstycks handtag, något som är hyffsat lätt fixat. Det stora problemet är att slutstycksmuttern är för hög : Är det någon som vet om treläges säkringarna är lägre? Det är den lilla upphöjningen kring (bakom) flaggsäkringen som ställer till det. Jag vet att trelägessäkringarna inte är omtyckta av alla, men jag använder denna bössa enbart när jag sitter som passkytt, så risken för ofrivillig osäkring är liten. Någon som har något förslag på lösning?
Publicerat Januari 3, 200620 yr Jodå tre läges säkringarna är lägre. Man kan även använda styrhylsan från ex. en HVA 1640 som även den är lägre. MVH Håkan
Publicerat Januari 3, 200620 yr Då borde dessa passa även på en Sako M98 jag har som har sidosäkring! Jag håller också på och letar vettiga montage - just nu lutar det åt Warne stålweaverklackar med löstagbara Warne-ringar eftersom jag gärna vill kunna använda öppna riktmedel (det är en .375). Leupold QR klackarna är så höga att de skymmer de öppna riktmedlen och då är det ju ingen vits... Vad finns det för andra montage? Talley finns ju men de verkar inte så låga eller billiga...
Publicerat Januari 3, 200620 yr Jodå, efterssom både HVA och sako är gjorda på FN mausrar så passar det säkerligen. MVH Håkan
Publicerat Januari 4, 200620 yr HVA (tex 1600) är väl en small ring mauser medan FN är en large ring?
Publicerat Januari 4, 200620 yr Förlåt jag blandade där lite i hastigheten. HVA 1640 är givetvis ingen FN Mauser utan HVAs eget bygge. Men hur som helst så är delarna baktill i slutstycket samma och fungerar därför. Själv kör jag med en M98 flaggsäkring på min ena 1640, ja den bössan som tidigare hade en winshester 70 säkring. MVH Håkan
Publicerat Januari 5, 200620 yr Å fan så 98ans bakände me säkring passar på 1640.. hur mycket inpassnings jobb krävs? nån som har en till salu?
Publicerat Januari 21, 200620 yr Å fan så 98ans bakände me säkring passar på 1640.. hur mycket inpassnings jobb krävs? nån som har en till salu? Hej Kalle ! Om du menar att du vill ha en styrhylsa M98 med flaggsäkring kan du höra av dig ! Maila helst få jag inte är inne här så ofta ! //J