Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"lämpliga" piplängder för olika kalibrar

Featured Replies

Publicerat

Idag vill vissa ha bössor med ganska kort pipa (hundförarbössa, eftersöksbössa och liknande) vilket ju oftast går att kapa till i minimilängd då skotthållen oftast blir väldigt korta.

Men... om man nu bara vill korta ner så pass mycket att man inte eldar för kråkorna (man vill väl att krutet ska förbrännas i pipan) så finns det säkert en ypperlig formel som alla ni handladdare känner till men som vi vanliga dödliga inte har en aning om...

Finns det exempelvis en "lämplig" piplängd för .308win som man inte bör gå under för att undvika att skicka ut brinnande krut utanför pipan? Finns det en "lämplig" piplängd för .358NM? Finns det någon generell formel man kan gå efter eller måste man ange krutmängd i grains gånger jordens krökningsvinkel minus kosinus genom hypotenusan för att få ut "rätt" längd på pipan?

Publicerat

Får strax hem QuickLoad och kan då i någon mån besvara frågan :lol: (men det finns ju folk på forumet som redan innehar detta program ;) )

En lätt kula i 308 Win laddad med relativt snabbt krut kräver kortare pipa än en medeltung kula laddad med medelsnabbt krut :D

Publicerat
  • Författare

Jo, men man får väl utgå från en kula med nominell vikt för varje enskilld kaliber ;)

Publicerat

Kalibrar med långsamma krut kräver längre pipa. Sen kan man ju ladda med lite snabbare krut för att väga upp lite grann. Min 22-243 tex laddas med Norma 204 och jag har 60 cm pipa men får ändå en ordentlig mynningsflamma i mörkret. Hade behövt en dm till säkert.

Publicerat
  • Författare
Kalibrar med långsamma krut kräver längre pipa. Sen kan man ju ladda med lite snabbare krut för att väga upp lite grann. Min 22-243 tex laddas med Norma 204 och jag har 60 cm pipa men får ändå en ordentlig mynningsflamma i mörkret. Hade behövt en dm till säkert.

Eller en dämpare ;)

I vissa kalibrar eldar man väl för kråkorna varesig man vill eller inte utan att få mer fart i kulan för det...

Publicerat
I vissa kalibrar eldar man väl för kråkorna varesig man vill eller inte utan att få mer fart i kulan för det...

Nä, med rätt piplängd eldar du aldrig för kråkorna ;)

Publicerat
Nä, med rätt piplängd eldar du aldrig för kråkorna :)

Precis. Och med stor mynningsflamma och dämpare så slutar det aldrig bra för dämparen B)

Publicerat
Precis. Och med stor mynningsflamma och dämpare så slutar det aldrig bra för dämparen B)

Dämpare är förbrukningsartiklar :)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare
Nä, med rätt piplängd eldar du aldrig för kråkorna :blush:

Exakt... och det är ju den "rätta" piplängden för de olika kalibrarna jag undrar över...

Om jag exempelvis har en .358NM med 63 cm pipa och kortar den till 52 cm kanske jag gör bort mig... men kulvapen har ju funnits en tid så jag misstänker att det finns lite kunskap i ämnet som kan vara värd att ta till sig.

Publicerat

Det här är ingen enkel fråga med ett enkelt svar.

För det första kan man konstatera att det som vi i huvudsak ser när vi upplever en mynningsflamma är heta krutgaser som antänds när de tillförs syre, det vill säga när kulan lämnar loppet.

Hur stor mynningsflamman blir bestäms därför dels av hur mycket krut man förbränner men också av vilket tryck som finns när kulan lämnar pipan.

Om vi teoretiserar lite kring just 358 NM så ger t ex en 250 grains PT framför 75 grains N204 skjuten ur en 63 cm pipa ett mynningstryck på ca 620 bar och då har ca 96 % av krutet förbrännts.

Kapar man med samma laddning pipan till 52 cm så blir mynningstrycket 770 bar och vi har då "bara" förbrännt knappt 95% av krutet. Att utgångshastigheten i detta exempel sjunker med ca 35 m/s är väl kanske ett relevant sidospår.

Kontentan är att piplängden inte har lika fundamental betydelse (inom vissa gränser) som vad många föreställer sig. Den stora nackdelen med att kapa pipan är dels att man tappar lite fart men också att mynningsknallen blir klart värre ju högre tryck man har vi mynningen.

Jag har använt QL för mina uträkningar och klistrar också in ett diagram från denna mjukvara nedan, förhoppningsvis underlättar den förståelsen.

Det kan tilläggas att den röda kurven beskriver trycket i förhållande till piplängd (i tum) medan den blå kurvan beskriver hastighet (i fps) i förhållande till piplängden. Max tillåtet tryck för 358 NM är för övrigt 4400 bar.

358nmtryck.jpg

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare
Om vi teoretiserar lite kring just 358 NM så ger t ex en 250 grains PT framför 75 grains N204 skjuten ur en 63 cm pipa ett mynningstryck på ca 620 bar och då har ca 96 % av krutet förbrännts.

Kapar man med samma laddning pipan till 52 cm så blir mynningstrycket 770 bar och vi har då "bara" förbrännt knappt 95% av krutet. Att utgångshastigheten i detta exempel sjunker med ca 35 m/s är väl kanske ett relevant sidospår.

Toppensvar!

Om man nu kapar pipan till ovan nämnda 52 cm och samtidigt laddar med en mindre mängd krut (ner till minsta lämpliga mängd för kulan) borde man väl kunna komma upp i 96% (eller mer) förbränning av krutet...

Tror jag måste skaffa det där programmet :blink:

Publicerat
Toppensvar!

Om man nu kapar pipan till ovan nämnda 52 cm och samtidigt laddar med en mindre mängd krut (ner till minsta lämpliga mängd för kulan) borde man väl kunna komma upp i 96% (eller mer) förbränning av krutet...

Tror jag måste skaffa det där programmet :blink:

det är inte många gr mellan max och min så det är det snabbaste du ska ha och sen låta precisionen avgöra mängden.

dock skulle jag aldrig kapa en 358 nm till 52 cm hellre skaffa en lämpligare kaliber för korta pipor.

Publicerat

Dahla,

precis som Maddog var inne på är lösningen inte att minska mängden av det befintliga krutet (N204) utan att byta till ett snabbare krut (N203B). Eftersom 358 NM inte är någon kaliber som jag har egen ladderfarenhet tog jag i det första inlägget för givet att den ville ha lite trögare krut (typ 204-MRP) men efter lite noggrannare efterforskningar så verkar 203B vara klart lämpligare. Det ger faktiskt betydligt högre hastigheter och brinner dessutom klart tidigare. Med 53 cm pipa pipa är faktiskt 99.91% av krutet förbrännt när kulan lämnar mynningen, dessutom ligger mynningstrycket för denna piplängd på "bara" 720 bar.

Jag har klistrat in en bild på diagrammet för de nya förutsättningarna (d v s N203B) hoppas att det är till någon hjälp.

358tryck203B-1.jpg

Vänligen,

Henrik

Publicerat

då ställer jag en fråga som hänger ihop med de där om någon nu känner att den har tid och ork att svara ^_^

(ska inhandla de programmet när väl garderoben är "klar" för stunden.

8x57 med 220gr kula, fimpa pipan från 60cm ner till ca 50-52cm? blir de mkt elda för kråkorna om man kör med 203-b krut?

finns nästan bara tillgång till normakrut om man inte tar sig en bra sväng till torsbo vill säga.

Publicerat
  • Författare
det är inte många gr mellan max och min så det är det snabbaste du ska ha och sen låta precisionen avgöra mängden.

dock skulle jag aldrig kapa en 358 nm till 52 cm hellre skaffa en lämpligare kaliber för korta pipor.

Jag har idag inga planer på att kapa pipan på någon av mina bössor... men teori är någonting som intresserar mig... Vissa kulor mår bra av hög utgångshastighet medans andra trivs i lägre hastighet och jag vill veta mer om så mycket... ^_^

Eftersom jag själv inte har tagit steget ut i handladdningsträsket ännu så är det många funderingar som rör sig i huvet...

Publicerat
  • Författare
Dahla,

precis som Maddog var inne på är lösningen inte att minska mängden av det befintliga krutet (N204) utan att byta till ett snabbare krut (N203B). Eftersom 358 NM inte är någon kaliber som jag har egen ladderfarenhet tog jag i det första inlägget för givet att den ville ha lite trögare krut (typ 204-MRP) men efter lite noggrannare efterforskningar så verkar 203B vara klart lämpligare. Det ger faktiskt betydligt högre hastigheter och brinner dessutom klart tidigare. Med 53 cm pipa pipa är faktiskt 99.91% av krutet förbrännt när kulan lämnar mynningen, dessutom ligger mynningstrycket för denna piplängd på "bara" 720 bar.

Jag har klistrat in en bild på diagrammet för de nya förutsättningarna (d v s N203B) hoppas att det är till någon hjälp.

Vänligen,

Henrik

Att läsa sig till den infon i nån laddmanual hade tagit tid för mig... tack!

Vad heter programmet och vart köper jag det?

Publicerat

Dahla programmet heter Quickload och köpes med fördel från Finnaccuracy. Nu kostar det ca 150 euro vilket innebär att man bör vara skapligt nördig för att motivera inköpet :D

Marcus,

jag lade in din laddning på 46.5 grain Norma 203B och 220 grains Sierra (fattar i o f s inte varför du valt en sådan tung kula men det är din ensak, förmodligen är det för att du gillar tung rekyl :D ) med 60 cm pipa så blir utgångshastigheten enligt QL drygt 750 m/s. Mynningstrycket är då 540 bar och du har förbränt 99.88%. Kapar man sedan pipan till 51cm så blir hastigheten knappt 720 m/s, mynningstrycket blir 620 bar och du har förbränt 99.19% av krutet när kulan lämnar mynningen. Med andra ord kan vi konstatera det vi redan visste, nämligen att 8x57 IS är en rätt lämplig kaliber om man gillar korta pipor.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

de tackar jag för Henrik! då va de som jag befarade att den skulle trivas med kort pipa även så :D

hmm ja du varför de blev så tung kula :D köpte med dom i paketet med laddverktyg jag köpte av Joacim här på forumet ( som han bytte till sig av mig förut mot 6,5 kulor för övrigt :) ) nog va de kraftigare rekyl än 6,5:a på närmare 7kg o med dämpare! :( de kände jag av vid 8 tiden idag då jag testsköt med jaktkulorna för första gången ;)

tur man är liten o klen men jäkligt envis så man tål sånt ändå ( om än med ömmande axel men de hör inte hit :D )

mvh//Marcus

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare
Dahla programmet heter Quickload och köpes med fördel från Finnaccuracy. Nu kostar det ca 150 euro vilket innebär att man bör vara skapligt nördig för att motivera inköpet :P

Henrik min gode man... nördig eller rik... det är frågan ;)

Kunskap är inte nördigt även om många nördar sitter inne med klurig vetskap...

Publicerat

Definitionen på en nörd är väl en individ som besitter hög kunskap och stort intresse inom ett område som inte är denne persons yrke? :D

Är det ett yrke kallas det professor ^_^