Publicerat April 28, 201016 yr Hej. Är det detta som är skillnaden på ett salongsgevär och en småviltsstudsare?? "Det man kallar "salongsgevär" är egentligen en såkallad småviltsstudsare, medans ett salongsgevär endast kan laddas med enskott .22 short samt har slätborrad pipa och en vikt som understiger 2,5 kg så skjuter småviltsstudsaren .22lr och har räfflad pipa och kan laddas med fler skott". De "äkta" salongsgevären är väll även förbjudna? Mvh//Matte.
Publicerat April 28, 201016 yr I min fantasibubbla så gäller följande för att räknas som salongsgevär: Vikt under 2,5kg, enkelskott men kalibern kan nog vara 22lr, slätborrad pipa har jag aldrig hört talas om men jag behöver inte alltid ha rätt(det här kan få bli första gången som jag har fel i mitt liv).
Publicerat April 28, 201016 yr har ingen aning jag men jag undrar samma sak... Läser man begagnade vapen på sunes ( http://home.aland.net/m04574/ ) så finns det 22or under kulgevär, men också under miniatyrgevär... Någon som kan reda ut begreppen "kulgevär" vs. "miniatyrgevär" vs. "salongsgevär" ?
Publicerat Maj 6, 201016 yr "Salongsgevär" var väl benämningen på typ Husqvarnas gamla enpetare? Hur är det med dom, går det att få licens på dom idag? Var tvungen skrota en sån en gång då det inte fanns licens på den. Farfar hade haft den som pojk och i lagens trånga syn så ska alla "svartvapen" skrotas