Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hälsoaspekten med blygjutning/exponering

Featured Replies

Publicerat

jag är ju strålskyddsutbildad och jobbar med sådant så bly är min bästa arbetskompis. gissa om detta gynnar tillgången på bly B)

NAAEEEE, hur kan man tro det?

iom att jag gjuter dessutom är jag dubbelexponerad och bad om ett blytest på industrihälsan sist jag var där.

om det var bly i provet skulle de kontakta mig, dom gjorde det och berättade att de inte meddelar via telefon vilka resultaten var utan jag ska komma dit => betala läkartiden...

hursom, jag har bly i blodet. tungmetaller är aldrig bra som strålning kan vara :)

detta fick mig att fundera. hur mycket behövs det för illamående/ohälsa och det vet jag inte. jag har ju tidigare testat att ta kopparsulfat som har låg koncentration och blandat med äggvita och man mår illa av att se hur äggvita blir till vaselinlik gegga.

jag återkommer med resultatet men man kan fundera över handhygien även i fallet kopparmantlat - vilket ingen gör.

ladda hundra bulor och sedan gå och ta en macka kanske inte är optimalt....

jag återkommer.

Publicerat
  • Författare

fick besked idag och så här ligger det till.

gräns för yrkesexponering är 1.8 mikromol/blodenhet jag glömt.

blyarbetande typ bolidenfolk har 0.6-0.8.

jag har 0.92

normalt är under 0.25

jag är som sagt dubbelexponerad. kulor hemma, bly på jobbet. jag har kommit överens med läkaren att ta bort allt bly ur jobbet, dvs måla alla fria ytor och se över min hantering hemma av kulor mm.vi ska ta ett nytt test i oktober och se vad skyttesäsongen gjort med nivån.

mina njurprover var bättre denna gång än förra så något somatiskt besvär är det inte. kolesterolen hade gått ner från 7.2 till 5.3 vilket var positivt. det enda jag skippat är bregott.

Kalle

Publicerat

Då så,

ingen fara, men å andra sidan lite handhygien är säkert inte dumt.

Kolesterol, är det sådant som gamlingar drabbas av? :rolleyes:

/Christian

Publicerat
  • Författare
Då så,

ingen fara, men å andra sidan lite handhygien är säkert inte dumt.

Kolesterol, är det sådant som gamlingar drabbas av? :D

/Christian

är du drabbad menar du? B)

nja, 10 år på denna nivån så får jag bestående problem skulle jag gissa, som med allt. jag tror faktiskt det är på jobbet problem nr större ligger, där ska jag rensa upp rejält imorn. folk har bly till allt, dörrstopp, tyngd för frysboxlock mm mm....

Publicerat

Latexhandskar då du hanterar kulor kanske kan hjälpa till lite. Då slipper du blyet i korvmackan i alla fall :D

Publicerat
  • Författare
Latexhandskar då du hanterar kulor kanske kan hjälpa till lite. Då slipper du blyet i korvmackan i alla fall B)

jo, det hjälper. sen bör jag doppa kulan som är satt i hylsa i typ liq alox så när jag sen skjuter inte tar i bly då med, lätt gjort.

jag ska börja water dropp:a kulorna för att slippa pilla på dem inför ugnshärdning.

ska även måla alla strålsärmar på jobbet då det är 5 ton där och man tar i grejorna utan att tänka ofta.

alla omålade blyburkar åker allt som ligger o skräpar åker , jag ska organisera upp det hela här hemma så jag inte får in skiten i huset. jag är en sak men barnen har ju hela livet framför sig, med mina 34 är så har jag ju levt 2/3 nu :D

nå, ugarna får inte leka i garaget mer. finns heller ingen anledning att låta dem pilla på kopparkulor heller. hylsorna få vi ta till lek och bygga slott eller ngt...

Publicerat
fick besked idag och så här ligger det till.

gräns för yrkesexponering är 1.8 mikromol/blodenhet jag glömt.

blyarbetande typ bolidenfolk har 0.6-0.8.

jag har 0.92

normalt är under 0.25

jag är som sagt dubbelexponerad. kulor hemma, bly på jobbet. jag har kommit överens med läkaren att ta bort allt bly ur jobbet, dvs måla alla fria ytor och se över min hantering hemma av kulor mm.vi ska ta ett nytt test i oktober och se vad skyttesäsongen gjort med nivån.

mina njurprover var bättre denna gång än förra så något somatiskt besvär är det inte. kolesterolen hade gått ner från 7.2 till 5.3 vilket var positivt. det enda jag skippat är bregott.

Kalle

Du är inte ensam med att ha bly i blodet. Jag har jobbat med batterier och repat batterier på Husqvarna AB i nästan 20 år. Lött förbindningar innan dom kom med dom skruvbara förbindningarna mellan cellerna när någon cell var trasig. Jag minns inte hur mycket jag hade som mest men det var då under gränsvärdet. Jag skötte servicen på >100 eldrivna truckar samt att vi hade ca. 14 gasoldrivna truckar.

Publicerat
  • Författare
Du är inte ensam med att ha bly i blodet. Jag har jobbat med batterier och repat batterier på Husqvarna AB i nästan 20 år. Lött förbindningar innan dom kom med dom skruvbara förbindningarna mellan cellerna när någon cell var trasig. Jag minns inte hur mycket jag hade som mest men det var då under gränsvärdet. Jag skötte servicen på >100 eldrivna truckar samt att vi hade ca. 14 gasoldrivna truckar.

nej det är jag inte.

men även om jag inte tänker sluta gjuta så få rman ta hänsyn till övriga i familjen. på jobbet har vi hittills samlat ihop mer än 1000 kg på våra arbetsrum och slattar i verkstad och förråd. vi uppskattar det till att totalt vara 3500 kg löst bly i lokalen som ska samlas ihop.

jag räknar lugnt och kallt med att alla ytor i alla rum har spår av blyoxid så exponeringen kommer fortgå till städning och arbetande "slitit" bort detta och tills dess får vi tänka på handhygien.

mitt argument här på jobbet är att man inte får ha det så här i kontorsmiljöer. vet inte hur sant det är men det är rimligt. de andra vet således inte min konc i blodet.

jag som redan har dåliga njurar är arbetsskyddsmässigt redan potentiellt förbjuden att jobba här redan, därför säger jag inget utan bättrar miljön istället.

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

nej det är jag inte.

men även om jag inte tänker sluta gjuta så få rman ta hänsyn till övriga i familjen. på jobbet har vi hittills samlat ihop mer än 1000 kg på våra arbetsrum och slattar i verkstad och förråd. vi uppskattar det till att totalt vara 3500 kg löst bly i lokalen som ska samlas ihop.

jag räknar lugnt och kallt med att alla ytor i alla rum har spår av blyoxid så exponeringen kommer fortgå till städning och arbetande "slitit" bort detta och tills dess får vi tänka på handhygien.

mitt argument här på jobbet är att man inte får ha det så här i kontorsmiljöer. vet inte hur sant det är men det är rimligt. de andra vet således inte min konc i blodet.

jag som redan har dåliga njurar är arbetsskyddsmässigt redan potentiellt förbjuden att jobba här redan, därför säger jag inget utan bättrar miljön istället.

har nu fått nya resultat på de blodprov som togs i december. halten/konc. har gått ned till 0.65 jmf 0.92

och jag har endast ändrat ett fåtal parametrar. Jag tvättar notoriskt händerna innan jag går in/tar i andra grejor.

jag har samlat ihop 3,3 ton strålskyddsbly i våra kontorslokaler på jobbet och samlat dessa på ett ställe under plast. jag har målat alla kontaktytor på jobbet där strålskyddet är bly. handskar när vi ska jobba med det på jobbet.

enl den biologiska hlveringstid man har kommer nu värdet att stabilisera sig på ca 0.35 mmol/liter. skjutit med blyammo har jag gjort helt ohämmat men varit noga med handhygien, det räcker således för att inte riskera någon ohälsa anser jag.

mvh Kalle

Publicerat

har nu fått nya resultat på de blodprov som togs i december. halten/konc. har gått ned till 0.65 jmf 0.92

och jag har endast ändrat ett fåtal parametrar. Jag tvättar notoriskt händerna innan jag går in/tar i andra grejor.

jag har samlat ihop 3,3 ton strålskyddsbly i våra kontorslokaler på jobbet och samlat dessa på ett ställe under plast. jag har målat alla kontaktytor på jobbet där strålskyddet är bly. handskar när vi ska jobba med det på jobbet.

enl den biologiska hlveringstid man har kommer nu värdet att stabilisera sig på ca 0.35 mmol/liter. skjutit med blyammo har jag gjort helt ohämmat men varit noga med handhygien, det räcker således för att inte riskera någon ohälsa anser jag.

mvh Kalle

Skönt att höra att de förbättringarna du gjort har resulterat i så mkt bättre värden! Nice!

Det är inte nyttigt med bly, om det nu inte skyddar mot ngt ännu mer onyttigt - typ strålning...

Jag brukar "känna olust" efter att ha tagit i bly och går och tvättar mig om händerna men det där med koppar har jag inte tänkt så mkt på...det känns liksom renare än smutsigt bly. Kanske är det inte så?

Man får med andra ord tvätta händerna bättre/oftare.

Fast det gäller nog gemene man rätt så generellt tror jag...