Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hälsoaspekten med blygjutning/exponering

Featured Replies

Publicerat

jag är ju strålskyddsutbildad och jobbar med sådant så bly är min bästa arbetskompis. gissa om detta gynnar tillgången på bly B)

NAAEEEE, hur kan man tro det?

iom att jag gjuter dessutom är jag dubbelexponerad och bad om ett blytest på industrihälsan sist jag var där.

om det var bly i provet skulle de kontakta mig, dom gjorde det och berättade att de inte meddelar via telefon vilka resultaten var utan jag ska komma dit => betala läkartiden...

hursom, jag har bly i blodet. tungmetaller är aldrig bra som strålning kan vara :)

detta fick mig att fundera. hur mycket behövs det för illamående/ohälsa och det vet jag inte. jag har ju tidigare testat att ta kopparsulfat som har låg koncentration och blandat med äggvita och man mår illa av att se hur äggvita blir till vaselinlik gegga.

jag återkommer med resultatet men man kan fundera över handhygien även i fallet kopparmantlat - vilket ingen gör.

ladda hundra bulor och sedan gå och ta en macka kanske inte är optimalt....

jag återkommer.

Publicerat
  • Författare

fick besked idag och så här ligger det till.

gräns för yrkesexponering är 1.8 mikromol/blodenhet jag glömt.

blyarbetande typ bolidenfolk har 0.6-0.8.

jag har 0.92

normalt är under 0.25