Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket sikte är bäst tror ni? Trijicon 2,5-10 x 56 eller Docter 2.5-10 x 48?

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på en trijicon eller en Docter. Jag ska jaga gris, älg och rådjur. Har drevjakt någon gång ibland på gris. Men jag undrar vilket sikte som skulle vara bäst??:)

Kom gärna med era åsikter:)

MVH Forsberg

Publicerat
Jag funderar på en trijicon eller en Docter. Jag ska jaga gris, älg och rådjur. Har drevjakt någon gång ibland på gris. Men jag undrar vilket sikte som skulle vara bäst??:)

Kom gärna med era åsikter:)

MVH Forsberg

Vet absolut ingenting om docter men var själv sugen på ett trijicon. fick dock höra att kvalliten på optiken i trijicons kikare inte överensstämmer med priset. någon mer som hört något liknande?

Publicerat

Jag har ett Trijicon och kan väl bara säga att jag är nöjd med siktet.

Har ingen erfarenhet av docter så där kan jag inte uttala mig.

/Lasse

Publicerat

vart hittar man bästa priset på trijicons sikten? funkar dom bra till vakjakt?

Publicerat
vart hittar man bästa priset på trijicons sikten? funkar dom bra till vakjakt?

Jag köpte mitt privatimporterat :)

Jag har duplex riktmedlet i mitt och jag gillar det skarpt, har inte provat Triangeln men jag antar att vill man ha starkare ljuspunkt så är den att föredra. Duplexen lyser som en liten stjärna bara vilket passar mig bra.

Jag köpte mitt till vakjakten och har inga problem.

/Lasse

Publicerat
Jag köpte mitt privatimporterat :)

Jag har duplex riktmedlet i mitt och jag gillar det skarpt, har inte provat Triangeln men jag antar att vill man ha starkare ljuspunkt så är den att föredra. Duplexen lyser som en liten stjärna bara vilket passar mig bra.

Jag köpte mitt till vakjakten och har inga problem.

/Lasse

låter ju suveränt.. har hört att man kan bli bländad av många belysta sikten vid vakjakt men så bör ju inte vara fallet för trijicon då ljusstyrkan styrs av de omkringvarande ljuset. kanske ma skall ta upp trijicon planerna igen då. känner mig begränsad med mitt nuvarande sikte med en maxförstoring på 7x så man kanske ska satsa på ett 2.5-10

Publicerat

Nu skall du göra rätt mycket olika saker med ditt sikte vilket inte är 100% optimalt men, visst går det ändå.

Jag kan som dem ovan bara tala för trijicon. Har två stycken själv och jag älskar dem. Ett 2-10x56 och en 1-4x24..

Jag har triangel i bägge sikten.

Ger dig bara ett tips när du köper ett trijicon

OBS! För att garanti och service ska gälla ska siktet inhandlas i en av Venatio AB utsedd Jaktbutik (saxat ur venatio.se)

Var noga med det!

Publicerat

Jag skulle nog tro att det du kan göra med det ena siktet kan du göra med det andra oxå !

Docter är ju beprövad och säker.

Triljicon får väll snart annses likaså !

Finns några saker som förutom ljusstyrkan , spelar in i ditt val.

Montage höjden. Skiljer ju en del på höjden mellan siktena. Vilket i sin tur leder till bättre, sämre kindkontakt.

Synfältet, själv tycker jag triljicon är skit dåligt ang synfältet fast rent optiskt mkt bra.

Docter har jag inte spanat i så jätte mkt.

Jag blev inte heller bländad av riktmedlet fast då vakade jag en månljus natt med snö !

Skillnad blir det kanske en sotsvart natt i maj.

(jag skulle nog ha valt Triljicon, fast inte för 56tuben) å andra sidan är det ju bra pris på Doctern du titta på !

Åk och kolla i lite sikten på Tullgarn !

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen:)

Publicerat

Jag kan bara tala för trijicon som jag använder och jag är helnöj med det för just vakjakten.

Har en triangel i som riktmedel och var lite skeptisk till att börja med.. men efter en dag på skjutbanan så var alla tvivel borta.

I och med att den går ner till 2,5 ggr förstoring så har jag provat den som drev sikte vid ett antal tillfällen och funnit att det går riktigt bra att nypa en löpande gris eller hjort på skapligt nära håll.. visst ett mer lågförstorande sikte om man ska ägna sig åt drevjakt är nog att föredra. men för kompromissen lite av varje så...

Att optiken skulle vara sämre än priset har jag aldrig hört... därimot tvärtom av folk som förstår sig på optik bättre än jag. Jag har aldrig känt att optiken har faljerat pga dåligt skymningsvärde och dyl och då har jag skjutit ett antal grisar i mörker. i och med att jag jobbar med bla skydsjakt så skulle jag inte nöja mig med något som inte fungerade :(

Publicerat

Äh du är ju sponsrad :(

Prestandamässigt tror jag det är småsaker som skiljer de båda åt.

Upplever Trijicon som klumpiga jämfört med andra 56-gluggar. Med en x48/50 tror jag bössan känns smidigare.

Bästa vore ju att montera en Trijicon och sen en x48/50-glugg och känna vilken som känns bäst. För jag tror det inte skiljer mycket på prestandan.

Publicerat

Skillnaden är inte så stor men jag har haft både Trijicon och (har) Docter och min uppfattning är att rent optiskt är Doctern bättre men det batterioberoende riktmedlet i Trijicon är bättre (gillar att det alltid är igång och att det justerar sig själv). Om man sen jämför känslan i siktena så känns Doctern dyrare men det är ju subjektivt tyckande utan nån direkt koppling till användandet.