Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mentaltest..

Featured Replies

Publicerat

Har varit på mentaltest med plotten idag.

Gjort sånt med 3 hundar innan.

Jäkligt intressant o sådär men..

På väg hem så hade jag tid att fundera lite..

Blackie visade bland annat ingen social kamlust och ingen jaktlust...

Vilket jag fått på fler hundar som bevisligen jagar..

O va det då gäller plottfia så kan man väl säga att.. jo hon har nog jaktlust så det räcker o blir över till minst ett par hundar till...

Brukar bli så att man säger att det finns bättre redskap att testa jaktlust än mentaltest o det är sannerligen sant så sett.

Men resten då..

Om inte det funkar med en grej att då mäta jaktlus så varför skulle det då fungera med resten?

Provet/testen är ju framtagna för att testa hundar till polisen mfl.

kanske är nått helt annat med de hundar vi håller oss med.

Tiken va förresten rätt tråkig hela provet igenom, hon verkade inte bry sig nämnvärt.

Ända gången hon gick igång lite va väl med skotten... vilken jakthund som varit med om lite gör inte det.. ;)

Såg en plott till som gick (ett år äldre) o det va ungefär samma ointresse.

Jag kan ju inte bedömma sånt här men nog känns det lite skumt på nått vis.

Kanske kan va så att en del hundar läser man som en öppen bok o en del funkar testet helt enkelt inte så bra på.

Hundar är nog mer komplexa än vad vi tror...

Men de är ju faen med att jag har en hund utan jaktlust... :mad:

Är väl bara o gräva ner o börja på ny kula... :lol::lol::wub::D

Publicerat

Ska nog ta den där mtesten med en nypa salt. hade en labbe hemma som skulle testas med trasmomentet där man drar en trasa på backen för att se om dom har någon jaktlust och hunden tittade uttryckslöst på trasan och provledaren undrade om hon var död när det gällde jaktlust .. men till saken hör att den hunden hade mer jaktlust och skärpa än de flesta hundar det var bara den att hon var skolad att inte knallapportera så hon skulla aldrig röra trasan om hon inte fick kommande till det ...och kommando fick man inte ge i det momentet.. så noll i jaktlust ;)

Publicerat

Det skulle onekligen vara värdefullare om dom testade mot vardagsaggression.....

Revirhävdande, hur hunden beter sig mot okända, andra hundar mm.

Hur dom accepterar att främmande tar "mat/godsaker ifån dom. Och hur hunden reagerar mot provokationer.

Ja typ vardags situationer som dom kan råka ut för!

Jakt, lydnad mm är lättare att läsa av om man gör jaktprov, agility, utställningar mm.

För övrigt tycker jag att det skulle vara obligatoriskt med ett test av psyket hos hundar innan dom kan bli champion.!

(Då med avseende hur hunden reagerar i "vardags situationer" med allt vad det innebär)

Publicerat
  • Författare

De jag funderar på mest och som pratades om första gången jag gick dyligt test.

de va väl en 10-15 år sen.

Då skulle man jobba fram en rasprofil för varje ras.

Lixom.. såhär ser profilen ut för en hund som har förutsättningar att bli bra.

Eller som ett instrument för framtida dressyr.

Men det verkar inte kommit frammåt så sett.

Hur ser tex en rastypisk störvarprofil ut.

Eller vilka egenskaper har en bra grishund.

Har för mig det testats en del men det gav väl ingen gemensam nämnare när det testades erkänt duktiga grishundar av lite olika raser.

Alla gångerna jag testat hund så påpekas att med jaktlust så är det lite si o så o det är ett trubbigt instument de här mentaltesten.

Men dock ställs det ju lite frågor till husse/matte ang en hel del, typ jagat med hunden osv..

Lite ledande frågor...

Har lyssnat lite på sådana där djurpratare oxå..... rent humbugg i min ögon o ett sätt att dra in pengar på lättlurade hundägare...

Kanske ligger lite sånt i dehär med?

Vad ska vi använda testen till?

Avelsinstrument?

Har vi en hund som jagar utav h-vete men har på pappret "skitbetyg" på mentaltest.

Är det en avelshund?

Eller har vi andra sidan en hund som är vettig på testet men inte jagar alls...

Enda nyttan känns det som det är att se om hunden är mottaglig för dressyr och hur vi ska gå vidare.

Typ förmågan att skapa minnesbilder.

Lättlärd osv. vek kontra hård.

Hur som .... hundar är intressanta <_<

O min plottfia får väl stanna i huset ett tag till oavsett ;)

Publicerat

När jag läste rubriken och såg vem som skrivit det så tänkte jag. "Gör det inte Niklas, de kommer bara och hämtar dina vapen då" ;)<_<

Tror att en sak som ställer till det i de här testerna är att vi menar olika saker när vi pratar om skärpa, jaktlust osv.

Det som de I testerna kallar jaktlust är inte precis det vi jägare menar när vi pratar jaktlust. Är rätt övertygad om att mina kräk också skulle tolkas som de hade låg jaktlust efter vad jag läst om de här testerna.

Publicerat

Jag är mycket skeptisk till hur de där proven fungerar. Jag vet t ex en whippet som på provet fick liten jaktlust trots att hunden i fråga hade tävlat framgångsrikt i Lure Coursing och drog efter i princip allt som rör sig. Det finns antagligen inte en schäfer på denna jord med större jaktlust än en normal whippet. <_< Och ändå...

Proven är nog (min personliga gissning) inte utformade för att passa andra raser än de rena bruksraserna och är av begränsat intresse.

Publicerat
  • Författare
När jag läste rubriken och såg vem som skrivit det så tänkte jag. "Gör det inte Niklas, de kommer bara och hämtar dina vapen då" ;)<_<

;) jo jag va lite orolig ett tag när det dök upp 2 pers i vita kläder..

fast i jämförelse med min boratbaddräkt så vet i faen vem som är friskast..

De som bär vitt lakan o en spann på huvudet eller han med baddräkten.

Iofs passar min kroppsform lakansmodellen o mitt utseende skulle få ett rejält lyft med spannen..

B)

Publicerat

Tror också att testerna fungerar bäst till "brukshundar". Med brukshundar menar jag hundar som kräver mycket dressyr. Sen så gäller det att hunden är rå eller att testledaren ser igenom dressyren. Ta exemplet som Jensa har med labben. Testledaren borde ju ha förstått att labben var dresserad och det var därför den inte tog trasan. En annan paralell är ju det här med permo björn. Vana björn hundar struntar ju tydligen i dom. Frågan är om dom hade gjort det innan dom var vana björnhundar.

Sen så är det en begreppsförvirring som heter duga. Vad är jaktkamplust respektive socialkamplust. Som jag ser det så är jaktkamplust: Viljan att förfölja ett potensiellt flyende byte.

Den sociala kamplusten därimot är mycket svårare. Här har jag nog en hel del egna tolkningar. Men ett exempe, en hund som står och skäller ståndskall gör det via sin sociala kamplust eftersom bytet inte flyr. Söket är också social kamplust finns inget byte som flyr där. Det är ju först när hunden hittar ett spår som det blir jaktkamplust.

Det som mental testerna är bra till är att få folk att förstå vad dom har för hund och hur dom ska behandla den. Problemet är att då krävs det väldigt duktiga test ledare och ofta så är det här det fallerar. Nu undrar ni säkert vem jag är att bedömma detta. Grejen är att detta är ett ämne som jag tycker är jätte intressant och verkligen försökt att sättas mig in i. Om då en test ledare inte lyckas förklara dom olika begreppen för mig och vad det innebär för just den här hunden så är det ingen duktig testledare. Testledaren ska ju nämligen inte bara läsa hund som jag ser det utan även kunna förklara vad han ser för hundens ägare.

De testledare som jag har störst förtroende för är Håkan och Carina på sörmlands hundskola. Fattas bara att det var där Jensa var :rolleyes:

Publicerat

Personligen tillmäter jag inte ett mentaltest större värde än det papper det är skrivet på! Anser att ETT test blir ett väldigt trubbigt instrument för att bedöma en hunds mentalitet på. En serie tester och därav ett medelvärde KANSKE kunde komma närmare sanningen. Dessutom har användandet av resultatet blivit lite mode och det kan bli lite riskfyllt tror jag för vad är det som säger att just den beskrivare som beskrivit min hund har den bästa kompetensen? Hade tillfället för många år sedan att låta en testare verksam inom polisen testa en av mina spaniels som klarade allt bra enligt testaren förutom att tiken var skottberörd... Tiken reagerade på skottet med först ögonkontakt med mig och sedan ett ivrigt sökande i luften efte nedfallande apport! Likaså anmärkte han på att hunden inte ville kampa... En perfekt spaniel alltså som markerar apporten i skottet och inte tjafsar vid avlämningen!

Nä, lägg inte för stor vikt vid testet, du vet troligen bäst själv vad du har för hund!

Publicerat

Sedan är det viktigt att tänka på att ett MH (Mentalbeskrivning) inte innebär någon poängräkning, att få låga siffror på ett moment betyder inte att det är dåligt. Det gäller att läsa protokollet rätt.

Och det visar hur hunden är för dagen, ingenting annat.

Min hund fick en ganska rasadekvat bedömning. Inga kvarstående rädslor, inga hotbeteenden och "lilla bytet" jagade han inte ens utan tyckte var lite skum. En trasa som far iväg i sick-sack över marken är ju jättekonstig. :D Spökena motade han fint och metodiskt med grova skall och raggen rest, tills de kom för nära. Då slet han sig, placerade sig bakom publiken, kikade fram där bakom och morrade medan matte fixade "hotet". :D:D

Det är superintressant med MH och MT, men som sagt - det ger en hint om vad man har i snöret men visar bara hur min hund är just idag.

Publicerat

Ett MH eller en korning är inte ens individanpassade test utan visar mer på kull jämnheten, ta det med en nypa salt och lite peppar, framtaget för brukshundar och utvecklat av ägare till sådana, polisens test är för samma typ av hund men individ anpassade och de får samma resultat som du när de tester en spaniel som orkar söka och jobba en heldag.

Det går att välja ut delar och anpassa testen för olika typer av hund, tittar man på jaktlusten så är doften av ett spår triggande att följa men att gripa föremålet är inte av samma intresse, man får titta på detaljer i arbetet som inte kommer fram under ett standard prov.

Publicerat
  • Författare

Bara för o dra en testgrej som jag tyckte va lite kul..

Spökerna..

Där hunden ska byta focus mot 2 olika hot (spökerna) som växelvis närmar sig...

Kanske visa lite försvar, aggresivitet dådkraft eller nått..

Det går igång o Blackie står o vädrar åt publikens håll.

Spökerna kommer närmare o närmare.

Hon kollar till mot dem, hon är helt nollställd hela tiden.

Men när hon tittar till på dem så rör sig svansen ett par ggr.

Sen fortsätter hon o kollar ut mot skogen o det enda som rör sig är näsvingarna.

Spökerna kommer ända fram till mina fötter...

Hon skiter fortfarande i dem.

Jag säger:

"Blackie" och hon vänder om och luktar på spökerna o viftar lite slött på svansen..

Va då vakthund... :D

Ungefär samma med kälken.

Publicerat
Bara för o dra en testgrej som jag tyckte va lite kul..

Spökerna..

Där hunden ska byta focus mot 2 olika hot (spökerna) som växelvis närmar sig...

Kanske visa lite försvar, aggresivitet dådkraft eller nått..

Det går igång o Blackie står o vädrar åt publikens håll.

Spökerna kommer närmare o närmare.

Hon kollar till mot dem, hon är helt nollställd hela tiden.

Men när hon tittar till på dem så rör sig svansen ett par ggr.

Sen fortsätter hon o kollar ut mot skogen o det enda som rör sig är näsvingarna.

Spökerna kommer ända fram till mina fötter...

Hon skiter fortfarande i dem.

Jag säger:

"Blackie" och hon vänder om och luktar på spökerna o viftar lite slött på svansen..

Va då vakthund... :D

Ungefär samma med kälken.

fan vet om vad som hade hänt om dom hade sprungit mot dej ist för att gått sakta mot dej plus att du har visat rädsla eller varit nervös själv

• 3 months later...
Publicerat

Hej.

Första Inlägget här på forat!

Jag håller själv på med brukshundar i ganska stor utsträckning och håller på med den mentala biten hos brukshundar rätt så mycket.

Som andra personer redan påpekat är dessa tester i grund och botten utvecklade för brukshundar. Detta är en dag i hundens liv så man skall inte ta så allvarligt på det, dessutom urförs oftast testerna på unga hundar (12-18 månader), en tid i hundens liv där hormoner och annat kan ställa till det för hunden.

När jag tittar på MH spindlar/diagram bryr jag mig alldrig om enskilda individer, det är först på kullnivå (hela kullar beskrivna) som man kan hitta röda trådar, hittar man inget vettigt där så får man gå upp ännu ett steg och titta på kanske beskrivna avkommer efter en specifik täckhund. Det är oftast där jag letar.

Det finns dock en sak som man kan ha nytta av när man gör testen oavsett vilken ras man har och det är retningströskeln på hunden. Hur snabbt svarar/reagerar hunden på en retning och hur snabbt avreagerar hunden när retning har upphört.

Tex. Spökena (människor i vita lakan med stora svarta ögon) som kommer gåendes mot hunden. Detta är en av de hotfullaste signalerna vi kan ge en hund. Hur snabbt svarar en hund upp med agression tillbaka, svarar den alls eller låter den husse/matte lösa problemet. Men framförallt avreagerar hunden såfort den upptäcker att det är bara människor lakanen och inget att vara arg på. Jag har sett flertalet hundar som inte svarar med aggressioner i dessa tester pga. att det redan har kännt lukten av människa, men jag har också sett hundar som inte avreagerat förrens efter flertalet minuter även fast "spökena" har klätt av sig och visat sig helt ofarliga.

Detta var bara ett exempel på reaktion/avreaktion, och det är detta som är intressant att bära med sig vidare genom hundens liv.

Sedan så det här med mätning av jaktlust på ett MH prov är väldigt trubbigt.

Om jag skulle föra min rottweiler tik på 7 år vid min vänstra sida och ställa upp mig där den lilla trasan dras iväg över backen så skulle hon alldrig dra efter, pga av att hon är dresserad till att inte lämna min vänstra sida utan min tillåtelse, skulle jag däremot gå med henne på min högra sida hållandes henne i halsbandet skulle ho dra som en avlöning och strimla sönder trasan. Har hunden jaktlust eller inte ? :)

Alltså dressyr påverkar testresultatet enormt. När testerna utvecklades på Armens Hundskola på 50-talet så hade inte hundarna som testades någon form av dressyr alls, de stod mer eller mindre i hundgårdar och tränades bara med fysisk motion. Meningen med testen var att se om det var någon mening att påbörja dressyr med vissa indivivder eller hela kullar överhuvudtaget.

Som sagt ta inte dessa tester på största allvar, det kan vara en bra grej att göra om man vill testa hunden i hot situationer och även i skrämmande situationer. Se hur hunden reagerar men det viktigaste avreagerar hunden på ett sunt sätt.

Jag tycker däremot att alla brukshundar skall MH beskrivas då det hjälper aveln i stort på dessa raser.

Förövrigt så kommer jag förmodligen lägga av med brukshundar när min nuvarande schäfervalp har blivit pensionär ( om sådär 10år), jag tycker personligen att brukshundssporten har kommit för långt från verkligheten, allt dresseras in hos hundarna för att funka på en grön gräsmatta. Nästa hund blir defenitivt jakthund av något slag.

Tack för mig.

Publicerat

Själv tycker jag MH-testen är bra då man som uppfödare kan utvärdera olika kullar och linjer.

Visst att testet inte är utformat efter "min" ras (springer spaniel) men man kan ju ändå se till hur hundarna

utmärker sig gentemot genomsnittet, många moment blir ju direkt "felaktiga" för jakthundar men det hänger

ju på hur man tolkar resultatet. Tycker annars det är bättre med ett anpassat test som t.ex finns för vår ras

a.k.a funktionsbeskrivning.

Publicerat
Proven är nog (min personliga gissning) inte utformade för att passa andra raser än de rena bruksraserna och är av begränsat intresse.

det här är min åsikt i frågan oxå... ett MH på en jakthund är bara att kasta pengarna i sjön.

Då är det bättre att göra olika jaktprov o andra tester tex permobjörn, anlagsprov på vildsvin mfl.

Publicerat
det här är min åsikt i frågan oxå... ett MH på en jakthund är bara att kasta pengarna i sjön.

Då är det bättre att göra olika jaktprov o andra tester tex permobjörn, anlagsprov på vildsvin mfl.

Varför?

Jag tyckte det var jätteintressant att MH-beskriva min hund som 1.5-åring. Kvarstående rädslor, hotbeteenden, social leklust osv - hur spännande som helst att ha på papper, och som sagt är det ett protokoll över hur han var just den dagen. Jag räknar inte in något som har med jaktlust att göra, och att han inte jagade "lilla bytet" betyder ingenting.

Att det skulle vara bortkastade pengar tycker jag är lite att ta i. MH är poppis och alla möjliga raser genomför det. Så länge vi inte har eldsjälar inom andra rasverksamheter som arbetar fram samma genuina kunnande som Brukshundklubben gjort inom mentalbiten, så kommer åtminstone jag välja deras MH framför diverse inoficiella tester som finns i vissa rasklubbar men med avsaknad av samma utbildningsgrund.

Publicerat
Varför?

När det gäller stående o apporterande fågelhundar så kan det ju vara lönt iof, dessa har ju en annan typ av utbildning/inriktning men ställande älghundar o drivande raser har som regel för mkt jaktlust för att tex klara av det moment där de är lösa mm.

därför tycker jag det är bättre att dessa raser kollar av jaktlust, mod, skärpa, rädslor osv i situationer som gäller för dom tex via jaktprov, björn o vildsvinstester

Publicerat
När det gäller stående o apporterande fågelhundar så kan det ju vara lönt iof, dessa har ju en annan typ av utbildning/inriktning men ställande älghundar o drivande raser har som regel för mkt jaktlust för att tex klara av det moment där de är lösa mm.

därför tycker jag det är bättre att dessa raser kollar av jaktlust, mod, skärpa, rädslor osv i situationer som gäller för dom tex via jaktprov, björn o vildsvinstester

Jo, det är ju stört omöjligt att beskriva en hund som sticker när den släpps lös osv.

Jag syftar mest på att det inte alltid är bortkastade pengar bara för att man har en "jakthund".

• 2 months later...
Publicerat

Jag är utbildad mental A-figge hos SBK. Uppvuxen med bruks/tjänstehundar och jag har sysslat med både MH och MT i många, många år bland annat som MH ansvarig på GRK som under de åren var den rasklubb som anordnade flest MHn totalt och jag har själv testat flera av mina egna hundar på såväl MH som MT. Jag valde dock att tacka nej när jag blev tillfrågad om att fortsätta utbildningen och bli TL för då hade jag börjat ändra mina åsikter om nyttan med MH och MT för jakthundar så mkt att jag inte ansåg att jag skulle ta emot en sådan utbildning om jag inte tänkte fortsätta att arbeta med dessa tester för klubbens räkning... Vad har jag för åsikter om dessa tester idag då?

Testar jag mina hundar på MH eller MT själv idag? Nej.

Tycker jag att MH eller MT tillför jakthundarna något i deras utvärdering på individnivå? Nej. Inte ett dugg.

Tycker jag att dessa tester tillför jakthundarna något som avelsutvärdering, dvs. på kullnivå? Nja,.. ytterst lite och endast i några få moment.

Tycker jag att man ska ta resultaten som man får på dessa tester på allvar när det handlar om hundens jaktliga förmåga i skogen? Nix. Inte ett dugg.

Ja, det var vad jag anser om dessa tester och deras värde för utvärdering av våra jakthundar ^_^

Ps,.. tillägger att jag främst sysslar med retriever men även andra raser som tax och TJT.

Publicerat

Fasanmissil - Tycker du MH/MT till och med blir missvisande på en jakthund genom sin utformning?

Publicerat

Hej! :lol:

Det var någon som nämnde Håkan Johanzon och Karina Sellén tidigare här på tråden. ( Sörmlands hundskola )

De har tagit fam ett nytt mh-test som heter FART test. ( fågelhundstestet ).

Testledare och beskrivare har utbildats vet jag, men sen vet jag inte hur utbrett det har blivit.

De är otroligt duktiga på den mentala delen och jag har själv varit där och tränat flera gånger :D Har alltid varit super!

De har träningar för både apportörer, stående och spaniels ;)

Mvh Cathrine

Publicerat
Fasanmissil - Tycker du MH/MT till och med blir missvisande på en jakthund genom sin utformning?

Missvisande beror på vad man menar. Jag skulle snarare vilja ställa frågan så här,- "kan man alls översätta resultat från MT till jaktbrukbarhet?" Jag skulle vilja säga nej, eller i alla fall i så ytterst få och små delar att jag inte anser det som värdefullt att alls testa hunden på den typ av MT som finns idag.

MH lämnar vi utanför i detta fallet. MH är bara en beskrivning om vad hunden gör för dagen och inte en bedömning av dess mentalitet och resultaten för MH blir bara hyffsat intressant om man testar hela kullar.

Publicerat
Hej! :D

Det var någon som nämnde Håkan Johanzon och Karina Sellén tidigare här på tråden. ( Sörmlands hundskola )

De har tagit fam ett nytt mh-test som heter FART test. ( fågelhundstestet ).

Testledare och beskrivare har utbildats vet jag, men sen vet jag inte hur utbrett det har blivit.

De är otroligt duktiga på den mentala delen och jag har själv varit där och tränat flera gånger :D Har alltid varit super!

De har träningar för både apportörer, stående och spaniels :D

Mvh Cathrine

Jag känner Håkan och Karina och har stor respekt för de och deras kunnande men,.. vill ändå påpeka att det finns en del brister i såväl deras tester som i utlåtandena av de även om vissa delar är klart intressanta. Jag skulle vilja säga att "de är på rätt väg" i sitt utformande av tester och speciellt i det faktum att man riktat testernas utforming så att de ska passa vissa hundtyper beroende på användningsområde.

Ett annat test som också är på rätt väg är SSRKs nya test där man arbetar fram en modell som ska vara anpassat för spaniel och retriever i första hand och där man då bland annat tagit del i samtliga tester som finns för dessa raser/rasklubbar såsom FART, JUM och FRKs funktionstest mm. för att hitta ett test som kanske kan ha "det bästa av allt" för dessa raser.

Men inget av dessa tester säger allt heller,.. och de ska kanske främst ses som ett alternativ till vanliga jaktprov då de bästa utvärderingarna av hundarnas egenskape rosv trots allt görs under jaktprov och på praktisk jakt. Testerna kan sen dessutom testa vissa delar vid sidan av de jaktliga egenskaperna som i en del fall också kan vara intressanta.