Publicerat Maj 1, 201016 yr Har en wachtel/jämte som jag påbörjat injagning på älg. Redan från första gången som hon spårade (självdraget med klöv) vid 4 mån ålder har hon uppvisat ett otroligt driv och blir i mitt tycke nästan för het vid spårning. Jag har spårat ganska mycket under förra hösten och hon är i mitt tycke duktig och kan utan vidare spåra riktiga älgar ganska långt. Hon kan nästan dra omkull mig när hon får vittring i nosen. Är detta något som jag bör försöka jobba med? Jag befarar att om hon spårar i för högt tempo så tappar hon lättare spåret, speciellt om hon tar en löpa när hon är lös. Har försökt att sätta henne under spårning när hon blir för het och "varva ner" henne, vilket hjälper en stund.Tiken (13 mån) är annars ingen som stressar upp sig och är lugnet själv hemma. Jag antar att det är hennes jaktlust som påverkar detta. Är det någon på forumet som har erfarenhet av detta och hur har ni isåfall bearbetat detta? Mvh Lars
Publicerat Maj 4, 201016 yr Har en wachtel/jämte som jag påbörjat injagning på älg. Redan från första gången som hon spårade (självdraget med klöv) vid 4 mån ålder har hon uppvisat ett otroligt driv och blir i mitt tycke nästan för het vid spårning. Jag har spårat ganska mycket under förra hösten och hon är i mitt tycke duktig och kan utan vidare spåra riktiga älgar ganska långt. Hon kan nästan dra omkull mig när hon får vittring i nosen. Är detta något som jag bör försöka jobba med? Jag befarar att om hon spårar i för högt tempo så tappar hon lättare spåret, speciellt om hon tar en löpa när hon är lös. Har försökt att sätta henne under spårning när hon blir för het och "varva ner" henne, vilket hjälper en stund.Tiken (13 mån) är annars ingen som stressar upp sig och är lugnet själv hemma. Jag antar att det är hennes jaktlust som påverkar detta. Är det någon på forumet som har erfarenhet av detta och hur har ni isåfall bearbetat detta?Mvh Lars Det enda jag kommer att tänka på. ... är att lägga egna spår. Lägg spåret när det är torrt i backen och låt det ligga ca 24 tim. Då måste hunden koncentrera sig och farten går automatiskt ner.... Är hon duktig så lägg in vinklar mm så hon får jobba med att hålla spåret. Sen om farten också blir lägre när du går ett "färskt" spår, visar sig nog....
Publicerat Maj 21, 201016 yr Författare När jag har lagt egna spår så har jag låtit det ligga 3-4 timmar. Det kanske inte är så dumt att låta det ligga längre. Ska prova det nästa gång och se om hon tar det lugnare då. Tack för tipset!
Publicerat September 9, 201015 yr Har en wachtel/jämte som jag påbörjat injagning på älg. Redan från första gången som hon spårade (självdraget med klöv) vid 4 mån ålder har hon uppvisat ett otroligt driv och blir i mitt tycke nästan för het vid spårning. Jag har spårat ganska mycket under förra hösten och hon är i mitt tycke duktig och kan utan vidare spåra riktiga älgar ganska långt. Hon kan nästan dra omkull mig när hon får vittring i nosen. Är detta något som jag bör försöka jobba med? Jag befarar att om hon spårar i för högt tempo så tappar hon lättare spåret, speciellt om hon tar en löpa när hon är lös. Har försökt att sätta henne under spårning när hon blir för het och "varva ner" henne, vilket hjälper en stund.Tiken (13 mån) är annars ingen som stressar upp sig och är lugnet själv hemma. Jag antar att det är hennes jaktlust som påverkar detta. Är det någon på forumet som har erfarenhet av detta och hur har ni isåfall bearbetat detta?Mvh Lars Jag har en gråhund som vi tyckte var "för het" i skogen, men nu har vi varit ute med han väldigt mycket i skogen så han fått lite vana vid spårning och sökning, så nu har han lungnat ner sig och blivit en väldigt duktig älghund.
Publicerat September 9, 201015 yr Nu har jag ingen älghund men min vorsteh drog som tusan i spårlinan tidigare. Han skulle fram till spårslutet så fort som möjligt inget annat gällde, med följden att när det blev svårare tappade han lätt bort sig. Jag löste situationen med att lägga ut nån godbit (korv) här och där i spåret så att han hade nåt att vinna på att vara nogrann samt att jag inte gjorde nån sak av att komma fram till spårslutet "en klöv, fint nu går vi hem" det gick på rätt kort tid att få ner farten och att få upp koncentrationen. Jag tror också att det är bättre med ett äldre spår som luktar mindre än ett färskare och med mer vinklar där hunden kan missa om den förivrar sig.
Publicerat September 9, 201015 yr Lugna hunden.. Kör ett kort lydnads pass, typ 5 min innan du spårats o "snäpp" upp hunden. Om hunden drar så lägg den ner p pausa. Vänta en stund o upprepa vid behov. Men var säker hunden är rätt då sunlägger den! Att själv vara väldigt lugn o lågmäld brukar kunna rinna ner i linan.. Lycka till!
Publicerat September 10, 201015 yr jag tror på att du ska lägga trixiga spår som får ligga bra mkt längre än 3-4 timmar, mkt vinklar, uppehåll o över olika typer av marker..
Publicerat September 10, 201015 yr Jag har samma problem med min lilla münster.. Men jag har kört ännu kortare tid. Typ 1 timme max. Ligger vittringen verkligen så länge som 24h med bara klöv eller är blod inräknat?? Jag skall testa att lägga längre tid och även med lite godis så kanske även jag lyckas!
Publicerat September 11, 201015 yr Jag har samma problem med min lilla münster.. Men jag har kört ännu kortare tid. Typ 1 timme max. Ligger vittringen verkligen så länge som 24h med bara klöv eller är blod inräknat?? Jag skall testa att lägga längre tid och även med lite godis så kanske även jag lyckas! ja när man går ett viltspår i öppen klass ska spåret ligga 12-24 timmar. så det finns kvar, det är klart skulle det spöregna hela tiden under dessa timmar "försvinner"spåret just det här med godis har jag aldrig prövat o har aldrig hört nån göra det på just viltspår men däremot på andra typer av bruksspår. Jag skulle nog personligen inte vilja blanda in godis i ett spår, utan belöningen är ju klöven vid spårslut...
Publicerat September 11, 201015 yr I slutändan är det ju ändå så att du inte skaffat någon hund som är en spårhund Tror inte du lyckats ta ner tempot det har ingen jag känner gjort, det enda de gjort är att bromsa Kör på med det hunden är avlad på och skjut det du kan God jaktlycka med hunden Alla hundar är inte gjord för att spåra....