Hoppa till innehåll

Bästa "betet" i grävlingsfälla?


tjtlasse

Recommended Posts

Har testat med honung, plommonpuré, gryn blandat med rens från bikupor men vill undvika såny som lockar katter i föllorna.

Några bra tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bete jag har haft bäst resultat med är plommon. Har inte heller upplevt att katter är speciellt sugna på denna föda. Får du ändå katter i fällan, häll iskallt vatten på den så går den inte in där igen. Är det vildkatter finns det ju bara en lösning på problemet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Innan jag lärde mig hur grävling ska jagas :D så använde jag också fälla. Det som jag tycker funkade bäst var honung. Ibland kunde det hända att jag slängde in ett ägg också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Innan jag lärde mig hur grävling ska jagas :D så använde jag också fälla. Det som jag tycker funkade bäst var honung. Ibland kunde det hända att jag slängde in ett ägg också.

Ägg har jag testat...

Berätta hur grävling ska jagas inne bland villor.

Första försöket för mig är fällor... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grillad kyckling! Om man inte vill bjuda grävlingen på kycklingen så går det lika bra med kycklingbenen (skrottet) Det drar som bara den.

//jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med ställande hund :D:lol:

Det skulle vi också vilja om inte risken att väcka ett jaktmotstånd av monumentala mått var uppenbar... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ovan nämnda beten brukar ju funka . Prova att flytta runt fällan så att du ställer den i mot en vägg eller på ett stråk som grävlingen går så att du nästan styr in den i fällan ställ rent av upp något avgränsnade runt om fällan. Ibland är dom tröga att gå i fällan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

..och se till att fällans golv täcks gräs eller vad som helst, de verkar inte så sugna att gå på gallret även om det funkar ibland. Ägg, bröd, honung vad som helst brukar funka och just dessa vallningar som Jensa surrar om är klockrent!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bete jag lyckats bäst med är torkad gädda, dock väldigt omtyckt av katter...(och hundar :D ).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ingen som har testat jordnötsmör ?? för jag har kört några försäsongs tester med lovande resultat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bete jag lyckats bäst med är torkad gädda, dock väldigt omtyckt av katter...(och hundar :D ).

Det har jag faktiskt också haft goda resultat med, hörde även talas om nån som körde lutfisk. Borde vara ungefär lika

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt inte det har så stor betydelse vad man kör för bete.

I mina ögon på är nog grävlingen det lättaste viltet att fånga i fälla.

De flesta har vi tagit när vi ställt fällan helt öppet under ett körsbärsträd. Inga styrhinder eller något gräs i fällan. Brukar ha lite honung i fällan, men har tagit flera stycken även utan bete.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter är att placeringen av fällan är 100ggr viktigare än betet. Har tagit flera grävlingar i obetad fälla, visserligen finns ju lukt på dom från tidigare beten och grävlingar. Brukar lägga hö i botten av fällan och även uppe på fällans nättak sedan hälla lite koccentrerad saft på. Funkar kanon om placeringen är rätt. När man kommer fram till en igenslagen fälla så ser man direkt om d e grävling i för då har han dragit in höet på fällans tak o bäddat in sig, ganska lustiga djur det där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kalaspuffar funkar också bra och man kan med fördel strö några runt fällan. Kör puffar tillsammans med honung och du har ett vinnande recept! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...