Publicerat Maj 1, 201016 yr Hej, till att börja med så är jag nybörjare inom pilbågsjakt (tur nog inte inom jakt:)). Jag vill börja med pilbågsjakt till hösten och passande nog åker min bror och hälsar på våran kusin i USA snart och då vil jag passa på att köpa ett bra paket där. Men jag har några frågor först till er som kan detta. 1. Får man ta in pilbågen i norge från usa? detta eftersom han jobbar där och kommer att landa där när han kommer hem. skulle inte vara så kul om han hamnar i fängelse eller får enorma böter som är normalt enligt han i norge. 2. vilken båge ska jag välja? jag är 185cm stark så jag tror en 70# inte kommer vara något problem för mig. jag vill inte lägga mer än 1100dollar på hela paketet, ca 9000kr. Tacksam för svar. mvh Ville
Publicerat Maj 1, 201016 yr Hej Ville! Kul att du upptäckt bågen som jaktvapen! Vet inte hur det är i Norge men Svenska tullen brukar fråga vad man har i lådan då man återvänder från USA. Lådan med bågen är ju inte den minsta och smidigaste, så det är ju inget man bara kan stoppa undan. Vill det sig illa så kommer bror din att få betala moms och tullavgifter för din båge! Vad många inte vet är att värden över 1000:- sek måste förtullas om man kommer in i Sverige från Tex USA. På en båge är det 25% moms + ca 3% i tullavgift.. Så det blir inte några många kronor billigare än om du skulle köpa grejerna här i Sverige.. + att du har servicen från den svenske handlaren! Vilket jag tycker är väldigt mycket värt om det någon gång skulle strula. Det finns handlare i Sverige som inte hjälper till med bågar de själva inte har sålt. Vad du sedan ska välja för båge är högst personligt!! Ett bågmärke som passar någon annan kanske inte alls passar dig, så därför är det bra om du kan provskjuta innan du köper. Även om du är stor och stark så är det ingen bra idé att direkt börja med 70 lbs. Bättre att börja med mindre vikt så du får in rätt teknik från början! Lycka till! /Micke
Publicerat Maj 1, 201016 yr Hej, till att börja med så är jag nybörjare inom pilbågsjakt (tur nog inte inom jakt:)).Jag vill börja med pilbågsjakt till hösten och passande nog åker min bror och hälsar på våran kusin i USA snart och då vil jag passa på att köpa ett bra paket där. Men jag har några frågor först till er som kan detta. 1. Får man ta in pilbågen i norge från usa? detta eftersom han jobbar där och kommer att landa där när han kommer hem. skulle inte vara så kul om han hamnar i fängelse eller får enorma böter som är normalt enligt han i norge. 2. vilken båge ska jag välja? jag är 185cm stark så jag tror en 70# inte kommer vara något problem för mig. jag vill inte lägga mer än 1100dollar på hela paketet, ca 9000kr. Tacksam för svar. mvh Ville Hur det är i Norge vet jag inte. Men i Sverige är det då inga problem att ta in en båge. Problemet är att du ska ju veta din draglängd och lämplig styrka på bågen. Jag har haft kroppsbyggare som inte orkat dra min 70 poundsbåge. Helt enkelt för att de saknat de muskler i tillräcklig mängd som man använder när man drar en båge. Sen har inte deras teknik varit den bästa heller. De flesta tar i med tricepsmuskeln och försöker dra. Det funkar ju inte riktigt. Att köpa en båge utomlands när man är nybörjare och inte riktigt vet vad man ska ha kan vara vanskligt. Har man hållt på ett tag och exakt vet vad man är ute efter så blir det genast lite enklare. Har du otur och inte vet vad du ska ha för draglängd så kan nån sälja på dig en båge med 31 tums draglängd osv. Det blir fel liksom! Så du måste ta reda på: 1. Din draglängd, mycket viktigt!! 2. Dragstyrka som du utan problem kan hantera. (Provdra hos någon klubb eller kompis som har en båge) I ditt fall tror jag en båge som är ställbar mellan 60-70 pound kan bli bra. Är man hyfsat välbyggd så hamnar man i det spannet. 3. Om du är vänster eller högerskytt. Så inte nån kommer hem med en båge som är fel. Bågarna räknas som vänster eller höger modeller beroende på vilken hand du drar strängen med. Inte vilken hand du håller själva bågen med. Högerskytt håller bågen i vänster hand och drar strängen med höger hand. Vad gäller tullformaliteterna i Sverige så har jag varit till staterna 4 gånger och jagat och alltid haft packningen smockfull med grejor jag handlat där. Det är hittills ingen som varit intresserad av att titta i mitt bagage. Även om du åker på tull och moms så blir det inte billigare att handla i Sverige.
Publicerat Maj 1, 201016 yr Författare jag ska maila tullen i norge och fråga hur det är med att ta in pilbågar, ifall man behöver licens. vad gäller att ta över så tror jag inte det är så stor risk att åka fast, har ju varit över flera gånger dit och haft med mig saker för flera tusen och aldrig behövt visa vad jag har i väskan, så den risken tar jag att jag slipper betala moms. sen så får jag be företaget jag beställer ifrån att inte skruva ihop bågen så den går ner i hans väska. Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa några bågar, detta pågrund av att jag jobbar just nu i norge och bor i tornedalen. Jag har googlat efter svenska återfärsäljare men det enda jag hittat är endast någora butiker jag inte ens skulle köpa tändstickor ifrån, finns det några bra svenska internetbutiker så jag kan gämnföra priser?
Publicerat Maj 2, 201016 yr jag ska maila tullen i norge och fråga hur det är med att ta in pilbågar, ifall man behöver licens. vad gäller att ta över så tror jag inte det är så stor risk att åka fast, har ju varit över flera gånger dit och haft med mig saker för flera tusen och aldrig behövt visa vad jag har i väskan, så den risken tar jag att jag slipper betala moms. sen så får jag be företaget jag beställer ifrån att inte skruva ihop bågen så den går ner i hans väska.Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa några bågar, detta pågrund av att jag jobbar just nu i norge och bor i tornedalen. Jag har googlat efter svenska återfärsäljare men det enda jag hittat är endast någora butiker jag inte ens skulle köpa tändstickor ifrån, finns det några bra svenska internetbutiker så jag kan gämnföra priser? Du har en liten köpguide i bågjaktstråden där vi listat några handlare som rekommenderas. Den rekommendationen baseras på deras kunnande och erfarenhet av bågar och jakt. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15186 Alla bågar levereras ihopskruvade för ofta så krävs det en bågpress för att kunna montera isär och ihop dem. Har du ingen sån så står du förmodligen med långnäsa. Om bågen varit isärplockad för leverans så kan du vara nästintill 100% säker på att något ändrat sig med kablar och strängar. Då kommer du att behöva hjälp att återfå timing och annat. Min rekommendation är att du glömmer det där med att låta montera isär bågen. Köp en riktigt bra hård bågväska, typ SKB. Checka in den som baggage och fyll upp med lite kläder och andra prylar så får du smidigt hem bågen. Se även till att skaffa dig ett par extra uppsättningar sträng och kablar. Pilbågar är inte licensbelagda i Norge.
Publicerat Maj 4, 201016 yr Fick i dagarna veta att posten intagit en ny policy om att inte distribuera pilbågar i framtiden. Två handlare har råkat ut för detta som jag känner till. Paketen med pilbågar anlände från USA och posten skickade då tillbaka dem till avsändaren. Beslutet att inte distribuera pilbågar till slutkunden i Sverige grundar man tydligen på att man inte fraktar vapen. Posten klassar bågarna som vapen och inte som sportutrustning. Då spelar det heller ingen roll om det är rosa stock och gula lemmar eller camofärgade bågar. Vi får förmodligen mer info om detta framöver. Så alla ni som funderat på att importera båge från USA ska nog se till att frakten går via UPS eller DHL. Alla fraktbolag utom posten bör fungera. Ett annat alternativ kan ju vara att köpa direkt från en Svensk handlare som tagit hem bågen redan.
Publicerat Maj 5, 201016 yr Fick i dagarna veta att posten intagit en ny policy om att inte distribuera pilbågar i framtiden.Två handlare har råkat ut för detta som jag känner till. Paketen med pilbågar anlände från USA och posten skickade då tillbaka dem till avsändaren. Beslutet att inte distribuera pilbågar till slutkunden i Sverige grundar man tydligen på att man inte fraktar vapen. Posten klassar bågarna som vapen och inte som sportutrustning. Då spelar det heller ingen roll om det är rosa stock och gula lemmar eller camofärgade bågar. Vi får förmodligen mer info om detta framöver. Så alla ni som funderat på att importera båge från USA ska nog se till att frakten går via UPS eller DHL. Alla fraktbolag utom posten bör fungera. Ett annat alternativ kan ju vara att köpa direkt från en Svensk handlare som tagit hem bågen redan. Lustigt att posten har egna vapenplagar, undrar om de verkligen har rätt att vägra rent teoretiskt är det ju tullen som borde protestera i så fall, inte posten
Publicerat Maj 7, 201016 yr Lustigt att posten har egna vapenplagar, undrar om de verkligen har rätt att vägra rent teoretiskt är det jutullen som borde protestera i så fall, inte posten Vad räknar posten som vapen då??
Publicerat Maj 7, 201016 yr Vad räknar posten som vapen då?? alla prylar som kan slänga i väg en Projektil tydligen! Mvh
Publicerat Maj 7, 201016 yr alla prylar som kan slänga i väg en Projektil tydligen! Mvh Dags att ordna en gruppresa till Cabelas i Dundee för en jägarnas "Ullared" resa! Ta med er stora plånboken och handla allt det ni behöver i bågprylar. Sen ser vi ärliga ut i tullen och går rätt igenom. Mamre går sist och ser skyldig ut!
Publicerat Maj 7, 201016 yr Mamre går sist och ser skyldig ut! Han är alltid skyldig till allting, så det blir enkelt för honom..
Publicerat Maj 7, 201016 yr Dags att ordna en gruppresa till Cabelas i Dundee för en jägarnas "Ullared" resa!Ta med er stora plånboken och handla allt det ni behöver i bågprylar. Sen ser vi ärliga ut i tullen och går rätt igenom. Mamre går sist och ser skyldig ut! ha ha bra ide,, häng en "Jag smugglar" skylt på'n med