Publicerat Maj 1, 201016 yr Här är en bror till den andra ek kniven. Lite tjockare mässingbolster och file work på bladet, /Kimmo Lilja
Publicerat Maj 1, 201016 yr Snyggt Kimmo Ekknivarna du gjort nu har en skaftform jag gillar, och att less i more är helt sant Har du något knep för att få en bra finish på ek? Jag tycker det är svårt med så grovporiga träslag, lätt att polermedel fastnar i porerna så det ser smutsigt ut.
Publicerat Maj 1, 201016 yr Författare Snyggt KimmoEkknivarna du gjort nu har en skaftform jag gillar, och att less i more är helt sant Har du något knep för att få en bra finish på ek? Jag tycker det är svårt med så grovporiga träslag, lätt att polermedel fastnar i porerna så det ser smutsigt ut. Hej Markus. Efter att jag har låtit skaftet ligga över natten i oljebad och sedan bara torkat av det överflödiga lite vackert så har det fått torka några dagar. Sen polerar jag med ett vitt polerpasta och lump trissa som jag bara använt till träd. Då brukar det inte bli några rester kvar i porerna som också oljan har förseglat till en viss del när det har härdat i skaftet. mvh Kimmo Lilja
Publicerat Maj 2, 201016 yr Jag vart lite sugen på att göra en kniv nu när man sett kimmos alla mästerverk. jag har inte alls satt mig in i ämnet men hur lång tid tar det att göra en kniv??
Publicerat Maj 5, 201016 yr Jag vart lite sugen på att göra en kniv nu när man sett kimmos alla mästerverk. jag har inte alls satt mig in i ämnet men hur lång tid tar det att göra en kniv?? I effektiv tid menar du?
Publicerat Maj 6, 201016 yr Författare Effektiv tid är svårt att säga. Beror på vad det är för modell osv.. Mycket kombinationer, böjar.... Just den här ek kniven tog en väl 15 timmar effektiv tid sen kommer det lite mer tid med slidan. Har gjort special byggen jag jobbat med en månad till o från förr. mvh Kimmo Lilja
Publicerat Maj 8, 201016 yr Det där var en kniv i min smak! Den också... Blir så avis på er som kan och har möjlighet.
Publicerat Maj 8, 201016 yr Författare Tackar. Jag säger som jag sagt tidigare: Bara att sätta igång. Visst i början blir det väl lite si o så men det är det man lär sig av. Jag hjälper gärna också till med råd o tips av den kunskapen jag har om någon vill.
Publicerat Maj 8, 201016 yr Tackar. Jag säger som jag sagt tidigare: Bara att sätta igång. Visst i början blir det väl lite si o så men det är det man lär sig av. Jag hjälper gärna också till med råd o tips av den kunskapen jag har om någon vill. Tyvärr, så är det inte bara att sätta igång. Jag har inte verktygen som behövs och inte pengarna för att köpa några heller. När man bor i en liten etta i betonghus så är det också begränsat med plats att jobba på... Men får jag bara jobb snart och en inkomst så kan ju läget för verktyg och materiel ändra sig. =) Jag kan ju sitta ute på verandan och jobba när myrorna är klara med sin terrorism... Dock är i alla fall jag tacksam för att du, och andra, delar med er av er kunskap och erfarenhet. För NÅN dag ska det bli av!