Publicerat Maj 1, 201016 yr Hej allihopa! Har fällt mitt första vilt! Vart en liten bäver. Nu är det ju så att man vill ta vara på alla troféer som det är möjligt. Kokar skallen just nu, ska rensa den så snart det är möjligt. =) Men så är det det här med skinnet, Satt och flådde som en tok igår och har inte fått bort alla fett och kött rester fram i skallen. Hörde med en konservator tidigare han sa att det inte gjorde nåt, det var bara att salta in det och frysa in inför transport. Men nu är det som så, går ju inte att vika ihop skinnet på ett smidigt sätt ! Nån som har nåt förslag på hur man kan göra ? Och just ja, när man har saltat ska det ligga ett tag och suga i sig eller är det bara att frysa in direkt när man har saltat ? Tacksam för svar ! =) EDIT Hmm, när man rensar skallen, eller rättare sagt käken, så känns det som om att den ska gå i två delar, en vänster käker och en höger käke, kan man om det nu skulle sära på sig sätta ihop det med nåt ?
Publicerat Maj 11, 201412 yr gammal tråd men jag undrar samma sak då jag fick skjuta min första bäver igår.mina käkar ramlade isär och vad kan man använda för att få ihop dom igen? nått starkt, elastiskt men ändå hållbart i många år?jag tog även svansen och tog bort så mycket som möjligt av fett o brosk och ja allt kladd, den ligger nu oxå o drar i grovsalt, men hur är det med den? hur ska man göra för att få en sjyst " trofé" av den? bara låta den torka eller skicka den med skinnet till beredaren?mvh andreas
Publicerat Maj 12, 201412 yr Vad är frågan Andreas? Till skallen kan du använda tec 7 vit som inte gulnar med åren som vissa andra lim gör Salta aldrig innan du fryser in. Alt saltat eller så fryser du- aldrig bägge Skickas från min iPhone via Tapatalk