Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver hjälp att artbestämma en uv/uggla

Featured Replies

Publicerat

Har en liten uggla som sjunger vid mitt hus, igår var de två som sjöng.

Har lyckats locka in den riktigt nära huset m h a muspip två ggr. Inte mycket större än duva, ljusa undersidor på vingorna med ett kort vingspan som verkar kräva mycket flax.

Spelade in sången härom kvällen uggla.mp3.

Ngt som vet vilken uv/uggla det kan vara?

Publicerat

tror det är en kattuggla

Publicerat

Pärluggla

Publicerat

Hippen som numera är fågelskådare har rätt. <_<

En spelande pärluggla sitter och ropar in reviret inför häcknig.

Lasse

Publicerat
  • Författare

Hittade två inspelningar från SR P2

Kattugla

Pärluggla

Publicerat

Självklart är det en kattuggla är lite besviken att det tog en en sådan tid innan ni knäckt detta. :)

Skönt att det finns lite mer fågelskådare på forumet. :)

Lasse

Publicerat

De låter så jäkla häftigt kattugglorna. Jag vill minnas att de har två olika läten, alternativt är det hanne och hona som har olika ljud.

Man minns dem i signaturen för Naturrutan som var på TV när jag var barn, då det bara fanns 2 kanaler. Det är m.a.o ett tag sedan, fast jag är inte så gammal att alla tv-program var i svartvitt... <_<

Publicerat

Det var tamigtusan en av de bättre inspelningar jag hört av en kattuggla, nice! Dom är lätta att få in nära sig med muspip som du redan upptäckt. Ha koll på holken/hålet/skatbot eller liknande där dom bor så skall du få se på sköna filurer när ungarna kommer ut i början av juni någon gång <_< Se upp bara eftersom alla strix - ugglorna kan slå mot huvudet om du kommer för nära bo eller ungar. Kattugglan är en av dom fredligaste men man skall inte provocera i onödan.

Publicerat

Nu vart det jävligt jobbigt här.. Har alltså haft fel i såå många år? Shit.. måste ta ett snack med farsan, hans fel <_<:P

Mvh!

Publicerat

passa på och fråga om han lurat i det nå mer,,du kanske lever i en illusion :)<_<^_^

Publicerat
passa på och fråga om han lurat i det nå mer,,du kanske lever i en illusion <_<^_^;)

Han kanske inte ens är min pappa? :)

Kollar detta, rejält förvånande faktiskt..

Mvh!

Publicerat
Han kanske inte ens är min pappa? :lol:

Numera finns det ju DNA tester att beställa på nätet. :D

/ Johan

Publicerat
Han kanske inte ens är min pappa? :lol:

Mvh!

Jo det kan jag ta gift på :D

Sen att du inte alltid lyssnar på vad han säger är en annan sak :D

/Lasse

Publicerat

visst är det kattuggla :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Kul kul.

Antar att det är försent att sätta upp en holk?

Publicerat

Jag blev så jäkla avis förut när jag läste att du hade kattuggla inpå knuten så jag tänkte vägra skriva i tråden :D Jag har jagat på den här marken i fem år, haft sommarstuga på marken i tre år och nu bor jag på marken men har aldrig hört en kattuggla här även om uvar alltid har roat mig... men idag hände det... nu ikväll hörde jag en cirka 300 meter från mig :ph34r: Hoppas den tar varenda sork för räven ^_^

Publicerat
Kul kul.

Antar att det är försent att sätta upp en holk?

Troligen har dom börjat häcka för vi har sett dom första dunbollarna här ner kommit ut krypande, men det är väldigt tidigt.

Kan häcka redan i början av februari men normalt är mitten på mars.

Men sätt gärna upp en holk, för dom brukar var ganska stationära året runt när dom har hittat ett revir som har bra tillgång på föda. Så sätt upp holken dom kan tyck att holken är ett bättre alternativ nästa år.

Lasse

Publicerat

tror ni måste komma hit och passa räv,,nästan alltid då jag sitter å vakar hör jag inte bara en utan 2-3 stycken som sitter och hooar,dom ger en lite konstig känsla i kroppen men roliga att höra