Publicerat Maj 2, 201016 yr Har inte sett ett rådjur här på ett tag så jag började fundera på om jag bara var ute vid fel tidpunkt. Tog bilen vid 21,00 (vilket var i senaste laget) för att köra ett varv på markerna. Såg en ko med kalv med det var allt Gröna fina åkrar men inte ett rådjur, vet att de brukar var lite osynliga så här års men 0 i obs brukar det ju inte vara........ /Lasse
Publicerat Maj 2, 201016 yr Är likadant här. Var gott om för några veckor sedan och bara något enstaka nu. Men det brukar vara så.
Publicerat Maj 2, 201016 yr Författare Är likadant här. Var gott om för några veckor sedan och bara något enstaka nu. Men det brukar vara så. Mysko djur, får väl hoppas på att de lever i vart fall. HAHA, din skojare, erkänn nu att de ligger i frysboxen allihop Ska vara om du vart nere här o pangat dom då så det är i din frus de ligger. /Lasse
Publicerat Maj 3, 201016 yr Har de favoriter när det gäller maten? Allt spirar ju nu men kan det vara att det finns godare skott på grannmarken? Det är ju ingen fara om de är på grannmarken nu, när de inte ska jagas, bara några kommer tillbaka till 16/8
Publicerat Maj 3, 201016 yr Rådjursläget verkar vara väldigt olika runt om i landet (var bor du, Skurebo?) Runt omkring hemma hos mig har i gott om rådjur, mer än jag någonsin sett faktiskt. Jag läste någonstans att man tror att vi har förlorat 30% av rådjursstammen pga av vintern. Om det stämmer får vi vara glada att de verkat klara sig på lite olika platser runt om i landet.
Publicerat Maj 3, 201016 yr LAsse, de är nog på mina marker..! Var ute en sväng i helgen och titade över hur grisarna hade varit på åkrarna. då jag körde hem framåt skymingen så räknade jag iaf till 16 rådjur då jag tog en runda mellan vår ena mark till den andra. Är väl 6-7 km. Och då även 7 älgar också.. Tror våra rådjur hemma har klarat sig ovanligt bra faktiskt.
Publicerat Maj 3, 201016 yr En samlad bild jag har fått av det hela är att rådjuren haft det tufft men att de faktiskt har klarat sig i bättre omfattning än vad vi inledningsvis har trott och befarat. Bland "mina" lokala rådjur i Täby saknas för tillfället bara stor bocken och han är en lurig fn så bara för att man inte ser honom behöver inte det betyda något. Lasse- du var säkert ute för sent och så kanske vädret var dåligt, visst blåste det lite grann häromdagen? /Christian
Publicerat Maj 3, 201016 yr Satt å vakade på gris i lördags på min lilla mark...såg 3 rådjur och 2 harar....kändes väldigt bra Mycket färsk älgskit när man går på markerna oxå....känns som dom klarat sig bra
Publicerat Maj 3, 201016 yr Har sett förvånadsvärt mycket rådjur fast de finns lo och att det varit en hård vinter men nu helt plötsligt har dom varit borta men fick förklaring av en annan vis person att de börjar dra ihop sig till fight och att de nu markerar revir i skogen. De va iallfall en förklaring varför man inte ser nå bockar...
Publicerat Maj 3, 201016 yr Författare Rådjursläget verkar vara väldigt olika runt om i landet (var bor du, Skurebo?)Runt omkring hemma hos mig har i gott om rådjur, mer än jag någonsin sett faktiskt. Jag läste någonstans att man tror att vi har förlorat 30% av rådjursstammen pga av vintern. Om det stämmer får vi vara glada att de verkat klara sig på lite olika platser runt om i landet. Bor någon mil sydväst om Vetlanda. LAsse, de är nog på mina marker..! Var ute en sväng i helgen och titade över hur grisarna hade varit på åkrarna. då jag körde hem framåt skymingen så räknade jag iaf till 16 rådjur då jag tog en runda mellan vår ena mark till den andra. Är väl 6-7 km. Och då även 7 älgar också.. Tror våra rådjur hemma har klarat sig ovanligt bra faktiskt. Då tycker jag att du går o säger till dom att komma tillbaka, jag saknar dom En samlad bild jag har fått av det hela är att rådjuren haft det tufft men att defaktiskt har klarat sig i bättre omfattning än vad vi inledningsvis har trott och befarat. Bland "mina" lokala rådjur i Täby saknas för tillfället bara stor bocken och han är en lurig fn så bara för att man inte ser honom behöver inte det betyda något. Lasse- du var säkert ute för sent och så kanske vädret var dåligt, visst blåste det lite grann häromdagen? /Christian Ja lite sent var det men ingen vind att tala om. Jag ger mig ut i kväll igen lite tidigare så ska vi se om det visar sig några djur denna gången. /Lasse
Publicerat Maj 3, 201016 yr Som jag skrev på RS så har jag sett "förvånansvärt" många rådjur på åkrarna här i norra Halland. Därmed inte sagt att det INTE dukat under 40% av stammen under vintern som befarats. Men jag är iaf lite smått förvånad över antalet jag sett efter denna hårda vinter.
Publicerat Maj 3, 201016 yr Som jag skrev tidigare, så är det så här det brukar vara varje år. Man ser mycket rådjur på vallarna tidigt, men sen kommer en period då de tydligen har mer mat på annat håll. Då brukar älgarna dyka upp några veckor istället.
Publicerat Maj 3, 201016 yr Författare Som jag skrev tidigare, så är det så här det brukar vara varje år. Man ser mycket rådjur på vallarna tidigt, men sen kommer en period då de tydligen har mer mat på annat håll. Då brukar älgarna dyka upp några veckor istället. Jag har för mig att jag skrev något liknande förra året...........Men jag är inte närmare sanningen i år tyvärr... /Lasse
Publicerat Maj 4, 201016 yr Författare Lokatt på besök? Brukar rensa rätt fort, från en dag till en annan. Det får vi verkligen inte hoppas, vill inte ha katter här även om de har promenerat förbi mellan varven Var ute en runda i ......ah nu blir det i går kväll och såg tre rådjur. Inget av dom var på en åker utan alla tre var i skogen/hyggen. Det kan ju vara en förklaring, de har helt enkelt något gott att äta i skogen så de skiter i åkrar just nu. Nytt frodigt gräs på vallen borde ju smaka men har man tuggat ensilage hela vintern så kan väl lite ombyte vara gott /Lasse
Publicerat Maj 4, 201016 yr Var ute en runda i ......ah nu blir det i går kväll och såg tre rådjur.Inget av dom var på en åker utan alla tre var i skogen/hyggen. Det kan ju vara en förklaring, de har helt enkelt något gott att äta i skogen så de skiter i åkrar just nu. Nytt frodigt gräs på vallen borde ju smaka men har man tuggat ensilage hela vintern så kan väl lite ombyte vara gott /Lasse Vad tror du jag försökt förklara för dig hela tiden.
Publicerat Maj 4, 201016 yr Författare Vad tror du jag försökt förklara för dig hela tiden. Har lite svårt att lyssna som du vet. /Lasse