Publicerat Maj 2, 201015 yr Har nu skjutit ngr hundra skott med min nya halv automat. Bössan i fråga är en Beretta al391 urika 2 med syntetkolv o 61cm pipa. Normalt har jag problem med att alla stockar e för låga o därmed att målet göms under spången. Nu har jag ju chimsbrickor att ställa denna bysse med. från 50 - 65 dropp. Börja ju på 50 eftersom det e de mått som överlag passat mig bäst och det mått jag tejpat upp andra bössor till. Nu till problemet. Överslaget är för stort för min smak så jag sänkte från 50-55 men hade ändå för mkt överslag så ner till 60 o nu börja spången bli lite väl struken men lik förbenat för mkt överslag. Dvs endast ngr randhagel under siktpunkt. Nu har jag ändrat till 65 men de vet i tusan om ja kommer kunna skjuta med då ja e rädd att hela spången kommer försvinna inkl. korn. i siktbilden. Va inne ett tag på om pitchen kunde vara avgörande men nu börjar ja fundera på 2 andra saker efter sökt lite i inlägg. 1.E de fel på pipa/spång eller 2. är pipan rent av försedd med en positiv spång eller va de kallas. Har aldrig stött på problemet tidigare, snarast tvärtom. Kan inte se i best.form. att de skulle var a nå speciellt med just denna pipa så nu e funderingen om pipan skall reklameras pga felaktig spång eller......? Kan man begära byte om spången inte är av "normal standard", dvs centrerad, om inget annat angetts? Om inte, går de att byta spång på pipan om det skulle vara orsaken? Kan inte komma på nå annat för stunden som skulle göra överslaget. De kvittar vilken ammo, om ja siktar högt eller lågt mm mm. Hoppas på hjälp så att man kan börja få in kärnträffar. Har ju helre en centrard smäll som ja kan styra med stockmåttet än en som alltid ska slå över i olika grader bara.
Publicerat Maj 3, 201015 yr Begriper inte riktigt vad problemet är förutom att du skjuter högt.. Om du tex sitter i skjutbänk, ligger rätt med bössan centrerad över spången med ögat.. spången är bara någon diffus grå nyans och kornet täcker målet..och skjuter. Träffar du enbart med randhagel i målet då? Tänk om du valt en Benelli Centro, då hade du haft en löstagbar spång som du lätt bytt ut Mvh!
Publicerat Maj 3, 201015 yr Författare Ja typ så! Om jag lägger an så som du nämner så blir träffen från riktpunkt, dvs centrum där kornet pekat på, och uppåt. Randhagel blir under centrumpunkten. Mina förmågor i paint e väl inte sådär men ...... Såhär siktar jag, dvs ingen spång i synfält bara korn, o ringen symboliser haglens träff på 20m. Dvs från centrum o uppåt. I min värld o de bössor jag skjutit med skulle den hagelkärven suttit mitt över/på eller tom under siktpunkten under de förhållanden. Om jag ställer in bössan efter de mått jag e van höjs hagelkärven nå dm ÖVER siktpunkten. Det är det som är problemet. Jag vill ju ha 1/3 av hagelkärven under rikt/siktpunt åtm. Så därav frågorna. Ska de vara så? E de normalt för märket/pipan?
Publicerat Maj 3, 201015 yr Författare Bössan ska tillbaks på syning. Verkar som att de e nå knas enl. Berettas återförs.