Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 Battue Lite, 308 win mag

Featured Replies

Publicerat

Har lite funderingar på detta vapen i detta utförandet men jag har hört någonstans att man inte skall understiga 60 cm piplängd på magnum gevär och Battue Lite är ju bara 50 cm lång pipa på..

Vad blir effekten? Sen är det väl risk att den slår till rätt bra med tanke på hur lätt geväret är??

Någon som har erfarenheter så tveka inte att svara här..

Publicerat

300 Win mag eller 308 Win?

För den förstnämnda kalibern säger jag nej, det blir inget roligt alls och för den sistnämnda säger jag helt klart väl anpassat.

/Christian

Publicerat
För den förstnämnda kalibern säger jag nej, det blir inget roligt alls och för den sistnämnda säger jag helt klart väl anpassat.

+1 :lol:

300 Win Mag i den bössan blir svårhanterlig överlag, och dessutom lär du få imponerande eldklot framför mynningen, dvs dålig magnumprestanda och hög ljudvolym. Tummen ner, säger jag.

Publicerat
  • Författare
300 Win mag eller 308 Win?

/Christian

Se annonsen här: http://www.blocket.se/alvsborg/Tikka_T3_ba...m?ca=13&w=2

Publicerat

300 Win mag,

nej jag skulle inte vilja ha en sådan.

/Christian

Publicerat

Torsbo har ju nya sådana i 8x57IS för 11300. Eller Fritid/Vildmark i Piteå i 308win för 11400.

Det är nog bättre kombos... :lol:

/Må

Publicerat

Följdfråga då; jag har en Tikka T3 Battue Lite i .30-06 som jag får köpa för ett bra pris. Provade att skjuta med den med endast öppna riktmedel, och rekylen är ju rätt rejäl men mindre än jag väntat mig (hade fått sagt att den sparkade rejält). Är det en vettig kaliber i den bössan? Helst skulle jag velat haft .308W men priset gör mig riktigt sugen på att ta en .30-06 istället. Hur stor skillnad i rekyl är det mellan de två kalibrarna i den bössan?

Publicerat
Följdfråga då; jag har en Tikka T3 Battue Lite i .30-06 som jag får köpa för ett bra pris. Provade att skjuta med den med endast öppna riktmedel, och rekylen är ju rätt rejäl men mindre än jag väntat mig (hade fått sagt att den sparkade rejält). Är det en vettig kaliber i den bössan? Helst skulle jag velat haft .308W men priset gör mig riktigt sugen på att ta en .30-06 istället. Hur stor skillnad i rekyl är det mellan de två kalibrarna i den bössan?

Hej pipan är ganska kort 51 cm. 30-06 trivs bättre i en längre pipa eftersom den laddas med ett långsammare krut kommer krutet inte hinna förbrännas och du kommer inte få ut full prestanda. 308 win däremot lämpar sig väl i denna bössa eftersom kalibern klarar av att få ut full effekt ur en kortare pipa eftersom den laddas med ett snabbare krut. Jag har själv denna bössa i kaliber 308 win och är väldigt nöjd. Finns personer här på forumet som kan förklara detta på ett bättre sätt.

Mikael

Publicerat

En sådan petar ner en älg eller björn, den också...  :ph34r:^_^

Dock hade jag valt 8x57JS  :D

Publicerat

Jag skulle säga att skillnaden är försumbar likväl som prestandan på dessa båda :D

Publicerat

30-06 är ingen trevlig kaliber och skillnaden mot 308 är för liten, jag skulle inte välja bort 308 för några hundringar!

Publicerat

Hej

Har en battue lite i 30-06, tappar 35 m/s enligt kronograf mot normas data (200gr, urp, 51gr), möjligt att det blir ännu mer tappt med lättare kula, det vet jag inte,

Rekylmässigt upplever jag den mycket hanterbar, har en limbsaver kappa på. Skjuter utan problem i bänk och liggande med fina grupperingar.

Har inte skjutit med en battue lite 308 men tror att det är ett mycket fint val.

/s

Publicerat

Jag har själv en battue lite i 308 och tycker inte den sparkar så farligt. Hade en sako hunter i 30-06 (gammal modell) för ett tag sedan, den vägde massor men tyckte den ändå hade bra mycket "snärtigare" rekyl än vad min lilla netta battue lite har.

Inga problem alls att sitta och smälla 20-30 smällar i bänk.

Ha inte så bråttom, kanske kommer ut en just i 308 på annonsdelen, man vet aldrig :rolleyes:

Publicerat
30-06 är ingen trevlig kaliber och skillnaden mot 308 är för liten, jag skulle inte välja bort 308 för några hundringar!

Det är bara det att jag får den för 5500 kr inkl. kikarfäste och den gått en 100 skott på bana och ett tjugotal i skogen. Vad jag kan se är det mer än ett bra pris om man tittar på andra begagnade T3 Battue bössor, eller? :ph34r:

Ska ha bössan som hundförare framförallt men eftersom det är första kulvapnet lär den väl bli använd till allt möjligt.

Publicerat
Det är bara det att jag får den för 5500 kr inkl. kikarfäste och den gått en 100 skott på bana och ett tjugotal i skogen. Vad jag kan se är det mer än ett bra pris om man tittar på andra begagnade T3 Battue bössor, eller? :ph34r:

Ska ha bössan som hundförare framförallt men eftersom det är första kulvapnet lär den väl bli använd till allt möjligt.

Ja vad väntar du på slå till!! :lol: Nä jag har själv haft 30-06 och tyckte den var kanon. Det är en vanlig kaliber med bra död i. Stort utbud med kulor om du vill handladda osv. skillnaden mellan en 308 och en 30-06 är för mig så liten att jag skulle inte tveka. Det finns bra tunga kulor till den som passar bra när du kör hund :lol:

Publicerat

Inte för att vara bänglig men att en pang bara skulle ha gått 100+20 skott har jag lite svårt att svälja allt som oftast,

för att tro fullt ut på en sådan sak skulle jag nog vilja känna säljaren.

De flesta vapen har när saken analyseras närmare gått mer än vad man kommer ihåg, dvs säljaren ljuger inte medvetet, han vet/minns bara inte.

Min sako har gått över 3000 skott i mina händer, hur jag vet, har viss koll på inköpen av kulor, det är den enda ledning jag har.

/Christian

Publicerat
Inte för att vara bänglig men att en pang bara skulle ha gått 100+20 skott har jag lite svårt att svälja allt som oftast,

Ska tänka på det! :ph34r: Kan säkert stämma att så är fallet många gånger. Bästa vore väl om jag kunde få någon kunnig att ta sig en titt på den. Den har ju några repor och skrap i kolven, men så länge mekanismerna fungerar så har jag inget problem med sånt. Då slipper ju jag göra första repan! :lol:

Publicerat

Har en Battue Lite i 30-06 som är toppad med ett Leupold VXII 2-7x33 i EAW vridmontage.

Bössan skjuter super, har mild och trevlig rekyl, (bra stockning), och uppfyller alla mina krav, (fixar allt från orren i topp till älgen och björnen, billig att ladda, billig att övningsskjuta med, lätt att bära och hantera, samt att det finns ammo att köpa var än jag befinner mig om jag skulle råka glömma skotten hemma).

30-06 kanske inte är den optimala kalibern för ett kortpipigt vapen som Battue'n, men, vem bryr sig om några tappade sekundmetrar...

Inte jag, och definitivt inte djuret jag skjuter........