Publicerat Maj 3, 201016 yr Jag letar efter en ny kikare till min ppc. Kravet är targetrattar med nolljusteringsfunktion. Belyst riktmedel och en max förstoringsgrad på ca 15ggr och mildotriktmedel. Siktet ska användas till bäver och räv under dåligt ljus och till orre på höstjakterna med långa skjutavstånd. Jag funderar på ett trijicon men det finns andra väldigt bra sikten som kostar lite mera. Vad säger ni ska man nöja sig med ett trijicon eller ska man gå hela vägen ut och satsa det dubbla i pengar? Hur mycket bättre natt/skymningsegenskaper ger ett Zeiss eller ett swarovski. Går det att motivera de dubbla pengarna?
Publicerat Maj 4, 201016 yr Författare Nästa fråga S&B har 34mm mellanrör men finns det ringar till en gammal sako med dovetailbaser? Det är inte lätt att hitta sikten som har allt.
Publicerat Maj 4, 201016 yr Jag har ett NIkon med motsvarande spec. Kan nog säga att jag är helt nöjd, endast belyst vore att önska. Mitt sikte är ett Nikon X 4,5-16X50 http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=79662 Samma pris som Trijicon skulle jag tro. /Lasse
Publicerat Maj 4, 201016 yr Författare Säkert ett bra sikte men jag släpper inte kravet på belysning. Det är inte lätt att hitta alla krav på ett sikte. Jag vet inte om trijicon har "zero stop" heller. Smidt & Bender har ett bra sikte som passar mina behov men då är tuben 34mm och jag orkar inte börja leta specialringar för att få dit kikaren.
Publicerat Maj 4, 201016 yr Nästa fråga S&B har 34mm mellanrör men finns det ringar till en gammal sako med dovetailbaser?Det är inte lätt att hitta sikten som har allt. Passar optilock baserna så finns det 34mm optilock ringar. Jag har själv en Hensoldt ZF 4-16x56FF med belyst mildot riktmedel och 34mm tub på min Sako 75 223 Varmint, Mycket fin kikare väldigt kort så den passa den lilla lådan bra, men den väger nog närmare ett kilo.
Publicerat Maj 4, 201016 yr Nästa fråga S&B har 34mm mellanrör men finns det ringar till en gammal sako med dovetailbaser?Det är inte lätt att hitta sikten som har allt. Det finns 34 mm toppar att köpa till optilocken, helt klart en vacker lösning, ett litet förslag med anledning av detta, S&B 4-16x42 och 50 i PMII serien samt deras Long range/varmint serie, dock så saknar de sistnämnda belysning men kan köpas med bra riktmedel. du har en lite svår kravspec som styr mot de mer "taktiska" siktena på marknaden, tror inte att en leupold Mark 4 LR skulle göra dig glad, men annars är det ett sikte som har vad du önskar även om jag personligen inte skulle välja det, prismässigt är de självmord att köpa i Sverige. Docter, Swarovski, är uteslutna genom kraven, Khales, ie Helia har ett par intressanta modeller där man kan få FFP i en 3-12 modell eller en 4,5-18 med SFP, båda modellerna är 1/8 Moa justerade, 30 mm mellantub och saknar belysning men har ok riktmedel. Lite tråkigt att de inte kunde hoppa upp sig och få med allt i ett paket tycker jag. /Christian
Publicerat Maj 11, 201016 yr Författare Jag var och tittade i ett trijicon förra veckan och har uteslutit det. När man har tittat i några zeiss och har sett skillnaden så går det inte att köpa ett sikte för 12 tusen som man bara är halvnöjd med. Det blir att spara pengar när jag har isolerat om huset. Tror inte att jag kommer att ha råd förrän nästa säsong och då kanske det kommit ut lite nya alternativ.