Publicerat Maj 4, 201015 yr Hej! Var på skjutbanan idag för att få fram en kulbana på 223:an. Tog först och gjorde en beräkning på PCB för att få fram en ungefärlig kulbana, tog hastigheten från VV:s laddbok. Skjöt först in på 100 och gick vidare till 200m och då slog den 9cm lågt och på 300 38cm lågt. Enligt PCB Skall den gå -14cm på 200 och -50cm på 300 med en uppskattad fart av 815m/s från laddboken. Får även samma resultat på Normas balistik program. Om jag skall få samma kulbana som jag har, så måste farten ligga på ca910m/s enligt båda programen. Såna farter tror jag inte ens att jag kan nå med en 223? laddad med Hornady HPBT 75gr. Min laddning för 75gr Hornady HPBT är: 23.0gr VV N135, C.O.L 57,50mm, ff=1,5mm. Fed 205 och halskalibrerade Lapua hylsor skjutna 2ggr. VV har max laddning på 23.3gr N135 830m/s. Det var ingen vind ute, och +3 grader. Samma riktpunkt på tavlan och samma skjutställning hela tiden. Kan det vara så stor skillnad? eller är det något som är galet. Inga tecken på tryck, slutstycket lika lätt att stänga som att öppna och hylsorna ser fina ut, förutom att tändhattarna har en liten "krater", men det blir det alltid oavsett laddning. Är ju ändå innom gränserna för min-max enligt laddata. Mvh//hjalle
Publicerat Maj 4, 201015 yr Hej!Var på skjutbanan idag för att få fram en kulbana på 223:an. Tog först och gjorde en beräkning på PCB för att få fram en ungefärlig kulbana, tog hastigheten från VV:s laddbok. Skjöt först in på 100 och gick vidare till 200m och då slog den 9cm lågt och på 300 38cm lågt. Enligt PCB Skall den gå -14cm på 200 och -50cm på 300 med en uppskattad fart av 815m/s från laddboken. Får även samma resultat på Normas balistik program. Om jag skall få samma kulbana som jag har, så måste farten ligga på ca910m/s enligt båda programen. Såna farter tror jag inte ens att jag kan nå med en 223? laddad med Hornady HPBT 75gr. Min laddning för 75gr Hornady HPBT är: 23.0gr VV N135, C.O.L 57,50mm, ff=1,5mm. Fed 205 och halskalibrerade Lapua hylsor skjutna 2ggr. VV har max laddning på 23.3gr N135 830m/s. Det var ingen vind ute, och +3 grader. Samma riktpunkt på tavlan och samma skjutställning hela tiden. Kan det vara så stor skillnad? eller är det något som är galet. Inga tecken på tryck, slutstycket lika lätt att stänga som att öppna och hylsorna ser fina ut, förutom att tändhattarna har en liten "krater", men det blir det alltid oavsett laddning. Är ju ändå innom gränserna för min-max enligt laddata. Mvh//hjalle har du ställt in rätt höjd på kikarsiktet? Andreas
Publicerat Maj 4, 201015 yr Författare har du ställt in rätt höjd på kikarsiktet?Andreas Nej det hade jag glömt Men det är fortfarande en ganska stor skillnad. på 200m -9cm vs -11cm och på 300m -38cm vs -46cm. Men den fart som krävs blev betydligt minder från ca 910m/s till 860m/s. Verkar betydligt normalare nu. Träffbilderna ligger på 43mm på 200 och 52mm på 300 så dom 3cm som skilljer på 200 och de 8 på 300 kan kanske vara en kombination av brister i skyttet och mätningen.