Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny handkikare

Featured Replies

Publicerat

Snart åker min nuvarande kikare all världens väg, nu går det inte längre att justera in skärpan så att man kan använda båda ögonen utan det blir till o kika med ett öga........

Jag har provat Hipps NIkon och den var klart bra samtigit som jag är väldigt nöjd med den optiska kvaliten på mit Nikon kikarsikte så det lutar lite åt det märket.

Frågan är ju nu vad man ska gå på för förstoring, 8 käns lagom om man sitter i vakkojan men 12 skulle nog funka bättre på övrig jakt.

42-56 objektiv blir ju åxå en fråga, kikaren får inte bli klupig för då blir den ju liggandes i bilen o där gör den ingen nytta.

Som det ser ut just nu så lutar det åt någon av dessa.

http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=19327

http://www.nikonstore.se/Product/ProductDe...s.aspx?p=111955

http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=66814

http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=19329

Den sista känns lite dyr...Smålänning ni vet :huh:

Någon med andra idéer?

Eller erfarenheter av någon av dessa.

/Lasse

Publicerat

Ska du ha den när du sitter och vakar så är 8,5x56 ett bra alternativ men den är tung att gå med om halsen. Vill du bär runt på den när du är på jakt ute och letar vilt och (fågel) så är 8x42 ett bra val.

Själv har jag en Leica ultravid 8x42 den följer med mig jämt, sitter jag och vakar så får kikaren på bössan tas till när Leican inte räcker till och det blir inte ofta.

Lasse

Publicerat

Jag har en Nikon 8x42 som jag tycker är riktigt prisvärd. Använder den till allt, ( fick t.o.m en simtur tillsammans med mig vid en bäverjakt...) visst en dyrare eller med större objektiv är säkert bättre vid jakt i skymningen men så kostar ju Zeiss, leica, swarowski några kronor mer... och en med större objektiv anser jag bli onödigt stor, iaf för min jakt.

Tycker nog 8x gångers förstoring är lagom vid smygjakt och liknande, med en högre förstoring tycker jag att man har svårare att hålla still.

Publicerat
  • Författare

Lutar lite åt en 8x42 pga av storleken, det är ju inte så ofta som man behöver mera och i de fallen så räcker knappt 12ggr till ens.

Vad jag hatar att ta dessa sabla beslut hela tiden, kunde det inte bara finnas en av varje till allt :huh:

/Lasse

Publicerat
Lutar lite åt en 8x42 pga av storleken, det är ju inte så ofta som man behöver mera och i de fallen så räcker knappt 12ggr till ens.

Vad jag hatar att ta dessa sabla beslut hela tiden, kunde det inte bara finnas en av varje till allt :D

/Lasse

Vilket beslut köp en 8x42 så är det löst ta en Leica så blir du nöjd men det kostar. :huh:

Lasse

Publicerat

Jag själv hade valt mellan 10x42 eller en 8,5x56.

Publicerat
  • Författare
Nä 8x42

Varför?

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Nu snackar vi pris för en smålänning :lol:

Jo den tål att funderas på, men kravet ligger nog kvar på en "NY" kikare i vart fall.

/Lasse

Publicerat
Varför?

/Lasse

Det är den lämpligast allrund kikaren för oss natur vänner. :lol:

Kommer till ölprovningen så kan du få klämma på min 8x42 å förstår du.

Lasse

Publicerat
  • Författare
Det är den lämpligast allrund kikaren för oss natur vänner. :lol:

Kommer till ölprovningen så kan du få klämma på min 8x42 å förstår du.

Lasse

Ytterliggare en anledning.......................................................

/Lasse

Publicerat
Nu snackar vi pris för en smålänning :lol:

Jo den tål att funderas på, men kravet ligger nog kvar på en "NY" kikare i vart fall.

/Lasse

Tja... har en gammal swarre o ja.. den är förmodligen minst lika bra som de som idag kostar uppåt 10 papp...

Zeiss kikare har jag ju en oxå... den där 8 kilosgrunkan :D från andra världskriget som jag nu är bjuden 36 lakan för..

Tvivlar på att man får sådana summor för en Nikon om en sådär 60-70 år B)B)

Men faen är du stadd vid kassa så kan du väl få 8 kilosen för en 5000:-/kilot :D

Edit: Kollat lite på blocket o tradera. finns några sådana däringa zeiss hendsolt eller va de heter 6x30 o de ser fina ut.

Rätt hyfsade priser oxå.

Begagnat visserligen o gamla men är rätt övertygad om att en sån där skulle pass mig iallafall.

kanske inte till nattvak iofs..

Publicerat

Detta kanske kan vara en kompromiss Kowa 8,5x44 xd Prominar har själv en och är mycket nöjd.

\Mats

Publicerat

:D Försvarets bästa! Faktum är att dom är kanon det är autofocus på dessa vilket är en funktion som jag gillar när det är mörkt och svårt att hitta något vettigt att ställa skärpan i mot. jag har lånat ut min den där Zeissen till min far.... hmmm ska se om jag inte kan få tillbaka den :lol:

Publicerat

Ge dej nu Lasse.. :lol:

8,5x56 ska du ha.. punkt!

Går du upp i förstoring blir det skakigare och ffa sämre ljus. Jag köpte först en x10 tror jag det var men den var för orolig att titta i och även lite svårt att ställa in.

Så ta ovan!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Tja... har en gammal swarre o ja.. den är förmodligen minst lika bra som de som idag kostar uppåt 10 papp...

Zeiss kikare har jag ju en oxå... den där 8 kilosgrunkan :D från andra världskriget som jag nu är bjuden 36 lakan för..

Tvivlar på att man får sådana summor för en Nikon om en sådär 60-70 år :DB)

Men faen är du stadd vid kassa så kan du väl få 8 kilosen för en 5000:-/kilot :lol:

Edit: Kollat lite på blocket o tradera. finns några sådana däringa zeiss hendsolt eller va de heter 6x30 o de ser fina ut.

Rätt hyfsade priser oxå.

Begagnat visserligen o gamla men är rätt övertygad om att en sån där skulle pass mig iallafall.

kanske inte till nattvak iofs..

Nu är jag ganska säker på att priset på din kenod inte beror så mycket på kvaliten på den utan mer vad den har varit med om eftersom ingen klarar att bära runt på den o använda den som kikare i vart fall.

Men jag håller med dig om att om det varit en NIkon eller annat så vore det inte detsamma .....

Kanske går att montera upp den i vakkojan iofs B)

Detta kanske kan vara en kompromiss Kowa 8,5x44 xd Prominar har själv en och är mycket nöjd.

\Mats

Kowa ska vara bra har jag fått för mig berättat, fick ett pris på en Kowa 8x36 me tyckte att den var lite för liten..

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Ge dej nu Lasse.. :lol:

8,5x56 ska du ha.. punkt!

Går du upp i förstoring blir det skakigare och ffa sämre ljus. Jag köpte först en x10 tror jag det var men den var för orolig att titta i och även lite svårt att ställa in.

Så ta ovan!

Mvh!

Vilken har du nu? Var det inte 8x42?

/Lasse

Publicerat

är en kär vän av tysk och austria optik (Zeiss Swarovski). Nån galen skribent som gjorde ett test tyckte dock att man fick mest optik för pengarna om man köpte meoptakikare. har tittat i en stor en gång mitt på dagen och det är ju inget test men det verkade bra. men själv så använder jag min Zeiss 8x40 till allt från dag till natttjakt och det är sällan jag går hem för att det är för mörkt. Fy fn vad ljus den släpper in.

Publicerat
  • Författare

Det blev en sådan här.......

8X42

Fick lite hjälp på traven av en kunnig :wub:

/Lasse

Publicerat

Jag har en Kowa 10x42 snart 10 år gammal. Mycket nöjd med den, möjligen i tyngsta laget om man har den om nacken i några timmar.

Å andra sidan tror jag nog att du blir nöjd med din Nikon, de brukar ju tillverka bra optik.

Publicerat
  • Författare

Nu har mina kikare anlänt.

Svårigheterna med att bestämma sig resulterade i 2 st

En Kowa 8x32 och en Nikon 8,5x56

post-2287-1273849437_thumb.jpg

Stort tack till en av forumets deltagare för all hjälp och stöd -_-

Nu blir det till o köra runt i kväll för att utvärdera lite om hur de funkar och vilken som ev kan vara bättre eller sämre.

Tanken är iof inte att skicka tillbaka någon av dom utan båda stannar i min ägo.

Kowan passar som handsken när man ska ut på alldaglig jakt och även till bockpürch.

Visar det sig att den inte klarar skymningen nog bra så blir det griskikaren som får ta över pürchen

/Lasse

Publicerat
Nu har mina kikare anlänt.

Svårigheterna med att bestämma sig resulterade i 2 st

En Kowa 8x32 och en Nikon 8,5x56

post-2287-1273849437_thumb.jpg

Stort tack till en av forumets deltagare för all hjälp och stöd -_-

Nu blir det till o köra runt i kväll för att utvärdera lite om hur de funkar och vilken som ev kan vara bättre eller sämre.

Tanken är iof inte att skicka tillbaka någon av dom utan båda stannar i min ägo.

Kowan passar som handsken när man ska ut på alldaglig jakt och även till bockpürch.

Visar det sig att den inte klarar skymningen nog bra så blir det griskikaren som får ta över pürchen

/Lasse

Kowan är ett gott val till allround.

Hade själv en bly Kowa 9x35 inköpt -77 andvände denn flitigt till -08 då Leican inköptes.

Det enda som var dåligt var skymningsvärdet annars nöjd med den.

Ligger nu i bilen som bra att ha kikare.

Så jag tror du har gjort ett gott val för det du ska ha dom till.

Lasse

Publicerat
  • Författare
Kowan är ett gott val till allround.

Hade själv en bly Kowa 9x35 inköpt -77 andvände denn flitigt till -08 då Leican inköptes.

Det enda som var dåligt var skymningsvärdet annars nöjd med den.

Ligger nu i bilen som bra att ha kikare.

Så jag tror du har gjort ett gott val för det du ska ha dom till.

Lasse

Snart dax att ut o prova...

Förhoppningen ligge ri att Kowan ska "funka" även om ljuset börjar bli lite sämre men det är ju ingen fara på taket om den inte klarar det.

ÄR det för dåligt ljus i den så har jag möjligheten att ta en Nikon 8x42 i stället..

Kowan ska vara bättre rent optisk så vi får se.

/Lasse