Publicerat Maj 5, 201016 yr Har precis fått tag i lite nya jaktmarker som håller goda stammar av grågäss, kanadagås, duva, och en del gräsand.. Nu till hösten är det tänkt att sätta igång med ordentlig fågeljakt således undrar jag vad man behöver tänka på gällande ammo för hagel, bulvaner, gömslen, lockpipor mm?? Sen kan man väl använda tex 6,5x55 och helmantlad till kanadagässen?? Behöver redan nu som ni förstår lite info för att börja ptillverka tex gömslen mm.. Tack på förhand..
Publicerat Maj 5, 201016 yr Kör till granngården och inhandla ett knippe elstängselstolp och sen finns det någon firma på nätet som heter Mike and Nike eller något liknande. De brukar sälja camonät billigt. Stängselstolparna är lätta att stampa ned i någon dikeskant och så hänger du på nätet. Sen blir det svårare beror mycket på vad och hur du ska jaga. Gåsjakt med bulvaner kräver ofta rätt stora mängder bulvaner, tror det finns ngt kitt på 12 per kartong.. två såna torde räcka ett tag. Gås går att locka men där är jag novis. All fältfågel trillar snällt med us 6 även gässen om du är omdömesgill med hållen. Änder i våtmark kräver stålhagel. Hund??!! Änderna och duvorna kräver jycke har jag för mej, lite dålig på det.. Sök hjälp av någon här på forumet som bor i närheten och kan instruera praktiskt, kul och lärorikt! Mvh!
Publicerat Maj 5, 201016 yr " Sen kan man väl använda tex 6,5x55 och helmantlad till kanadagässen" Är förvisso lagligt men läskigt olämpligt, en lång stabil kula som inte expanderar eller tumlar, skott över fält är ofta flacka i det det att de skjuts från låg ställning och långt bort, alla former av expanderade kula är bättre än helmantel, vid skott i bröstet kommer det att klara sig hyggligt och gåsen blir på plats. /Christian
Publicerat Maj 6, 201016 yr Har precis fått tag i lite nya jaktmarker som håller goda stammar av grågäss, kanadagås, duva, och en del gräsand..Nu till hösten är det tänkt att sätta igång med ordentlig fågeljakt således undrar jag vad man behöver tänka på gällande ammo för hagel, bulvaner, gömslen, lockpipor mm?? Sen kan man väl använda tex 6,5x55 och helmantlad till kanadagässen?? Behöver redan nu som ni förstår lite info för att börja ptillverka tex gömslen mm.. Tack på förhand.. 'Ta kontakt med sign Sax på detta forum, han är från ditt hörn av Sverige och har vad det verkar rätt god erfarenhet av jakterna du planerar att tillämpa.
Publicerat Maj 6, 201016 yr Jag har kört normas helmantlade hålspets till kanadagås och skjutit med gott resultat i både ryggen och bröstet. Den expanderar men gör inte något onödigt stort hål i gåsen. Här hemma har jag bara praktiserat smygjakt på gås när dom slår sig ner på åkrarna så tekniker i övrigt kan jag inte hjälpa dig med.