Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjur i norrland

Featured Replies

Publicerat

Jag är intresserad att ta del av SJF's kunskaper kring rådjur i norrlands kustland. I norrlands kustland finns ju som bekant en del rådjur och vissa individer blir dessutom rejält stora både i kropp och horn. Men man hör sällan om hur man förvaltar rådjuren. I de flesta fall gör man antagligen inget speciellt utan någon entusiast kanske skjuter nåt djur och kanske fodrar på vintern. Mycket av den info jag hittat kommer från södra sverige med helt förutsättningar än i norrland. Jag tycker det skulle vara intressant att höra ert resonemang kring följande frågor:

*Hur mycket rådjur finns det per 1000 ha? Förstås stor variation men intressant iallafall.

*vilka avskjutningsnivåer är lämpliga om man vill behålla en jämn nivå mellan åren?

*om man vill skjuta max antal bockar på marken, ska man då bara skjuta bockar och lämna alla hondjur. eller kan det finnas någon poäng med ändå skjuta hondjur för att hålla en lämplig balans mellan könen?

*Med tanke på vintrar, räv och lo samt det faktum att det i princip alltid är mkt mer skog än jordbruksmark är det överhuvudtaget någon idé att fundera på en riktad avskjutning?

Publicerat

Nu låter vi Daniel eller Fredrik att svara på denna fråga tack.

Publicerat

Pelle: Dina frågor är helt omöjliga att svara på rent generellt. Allt beror på omgivningarna, Norrland är rätt stort. Mitt tips är att ta kontakt med din närmaste jaktvårdskonsulent för en diskussion. De kan de lokala förutsättningarna och vilt måste förvaltas lokalt. Vi har en hel del forskning och kunskap ifrån även norra Sverige så fakta finns.

Själv är jag uppvuxen i Norrland och vet ganska väl hur en rådjursförvaltning kan variera. Bara en sådan skillnad som om din mark ingår i ett VVO eller inte kommer att spela en avgörande roll.

Publicerat
Pelle: Dina frågor är helt omöjliga att svara på rent generellt. Allt beror på omgivningarna, Norrland är rätt stort. Mitt tips är att ta kontakt med din närmaste jaktvårdskonsulent för en diskussion. De kan de lokala förutsättningarna och vilt måste förvaltas lokalt. Vi har en hel del forskning och kunskap ifrån även norra Sverige så fakta finns.

Själv är jag uppvuxen i Norrland och vet ganska väl hur en rådjursförvaltning kan variera. Bara en sådan skillnad som om din mark ingår i ett VVO eller inte kommer att spela en avgörande roll.

Daniel

Har en fråga som angränsar till denna. Jag upplever att rådjuren norröver (Du vet vilket område jag talar om...) samlas i större grupper över vintern. Nästan på samma sätt som våra "vandringsälgar". Är detta något ni sett i forskningen eller är det så att vi har mycket fler rådjur än jag trott och att de bara är lättare att upptäcka på vintern?

MVH // Henrik

• 2 weeks later...
Publicerat

Det finns en del forskning som visar på säsongsbetonade rörelser bland rådjur i norrland. Något som kanske kan likna "älgvandringarna". Jag vet dock inte om man tittat något på "flockbeteende". Det hävdas att detta kan bero på såväl utfodring som rovdjur men jag tror inte man belagt det rent vetenskapligt.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.