Hoppa till innehåll

Bygelrepeter klass 1


mickemicke

Recommended Posts

Hej

Jag skulle vilja ha lite mer kött på benen gällande bygelrepeter, jag har funderat en tid på det och ska antingen lägga den död eller slå till jag vill ha så fördelar och nackdelar från folk med erfarenhet.....

Det jag har kikat på är Marlin i 45-70, .450 eller kanske 45-90 så har Ni erfarenhet runt vilken kaliber som funkast bäst/sämst så ta gärna med det också.....

Den skall då vara till gris, älg och troligen någon björnjakt. Jag har idag en 1900 9,3x62 som jag är nöjd med, ja varför byta då ja säg det......är svag för bygel :rolleyes: så är det bara.....

Tack på förhand

Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.444 Marlin. 

Kan du utveckla ditt svar? Det efterfrågades svar från folk med erfarenhet i ämnet. Det måste vara svårt att bli klokare av ett så kortfattat svar.

Ett problem med internetforum är att värdera de svar man får på seriöst ställda frågor. Om man ger fylligare svar så är det lättare att räkna ut för frågeställaren om det är en yrkesjägare eller en 14 åring med vapendrömmar man får svar från.

Så, varför rekomenderar du .444 Marlin?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla ditt svar? Det efterfrågades svar från folk med erfarenhet i ämnet. Det måste vara svårt att bli klokare av ett så kortfattat svar.

Ett problem med internetforum är att värdera de svar man får på seriöst ställda frågor. Om man ger fylligare svar så är det lättare att räkna ut för frågeställaren om det är en yrkesjägare eller en 14 åring med vapendrömmar man får svar från.

Så, varför rekomenderar du .444 Marlin?

Jag rekommenderar .444 Marlin då han haft en 9,3x62 förut men skall nu byta ut den mot en bygel. Han skall dock jaga samma djur och därmed är ju en .444 Marlin likvärdig i både rekylmässigt och projektilens hastighet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har jag bara haft min 444 Outfitter (som en GG) ett kort tag, är mycket nöjd. Framför allt när jag bytt ut de öppna riktmedlen till XS ghost ring +en XS rail vilket ger mig valfrihet att även snabbt kunna montera H1 micro eller ett scoutscope beroende på jaktform. En smidig bössa för klövjakt i trånga pass :wub:

Du blir antagligen nöjd med vad du än väljer men som jag uppfattar det så har 45-70 större möjligheter i kulvikter än 444an, så handladdar du blir den bra. Jag träffade tre guider i Kanada som enbart använde 444, bla som stopper vid björnjakt och de menade att det vara lite bättre fjutt i den (köpe ammunition) och att de kunde ligga kvar i målet.

450, är inte det en hårt laddad 45-70 med bältad hylsa och enbart en hylstillverkare?

Vi får vänta på crowfear och samme, de har ordning på detta.

/s

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Kan du utveckla ditt svar? Det efterfrågades svar från folk med erfarenhet i ämnet. Det måste vara svårt att bli klokare av ett så kortfattat svar.

Ett problem med internetforum är att värdera de svar man får på seriöst ställda frågor. Om man ger fylligare svar så är det lättare att räkna ut för frågeställaren om det är en yrkesjägare eller en 14 åring med vapendrömmar man får svar från.

Så, varför rekomenderar du .444 Marlin?

Var mitt svar nog utförligt?  ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi får vänta på crowfear och samme, de har ordning på detta.

Fasen, har helt bommat denna tråd.. ^_^

MM, det är hugget som stucket egentligen vilken du väljer av dessa du räknat upp, om man ser till effekten på det du ska jaga här i Sverige.

Nu ska jag inte utge mig för att vara någon superexpert på skottverkan i björn, men jag har en liten koll på byglarna i vilket fall.

Om du vill göra det enkelt för dig, så väljer du en 45-70 eller 444, det finns både utbud av bra beggade vapen, hylsor, kulor och laddata finns att skaffa enkelt också.

450 Marlin är ju en bältad 45-70 kan man säga, och prexis som S skriver, så är det endast en tillverkare på denna hylsa, Hornady närmare bestämt, och det gör ju att det riskerar att bli hylsbrist om det vill sig illa.

Inte är de billiga heller, runt 600 kr för 50 st på Midway, inte för att 444 och 45-70 är så speciellt billiga heller, men det finns ett större utbud av tillverkare på dessa två kalibrar.

45-90 är lika illa, över 1200:- för ett hundrapack Starline, som brukar vara det billigaste alternativet när det gäller hylsor till dessa kalibrar.

Så mitt råd är en 45-70 eller 444 Marlin, och skillnaden däremellan är att 45:an kan ta tyngre kulor, ett något större utbud på kulor att köpa, men den har i gengäld något sämre kulbana och lite mindre punch än 444 M.

444:an har således lite mer J att ge, och den fixar de längre hållen lite bättre.

Till bägge kan du köpa hyfsat billiga pistolkulor i bulk för övningsskytte.

Rekylmässigt märker inte jag någon skillnad på den GG i 45-70 som jag hade förut, och den GG i 444 M som jag har nu, men då är 444:ans pipa portad också, och det gör en del vad gäller pipuppslaget.

Men som sagt, skillnaden mellan 45-70 och 444 M är ganska marginel, och det finns tillräckligt med tjonga i bägge för den jakt du ska ha bygeln till, så köp en fin en, oavsett kaliber, och gärna en som har lite ammo med på köpet, så blir du nog nöjd vilket som.

Sen om du väljer en med kort eller lång pipa är ju en smaksak, men man får ju lite mer fart med en längre pipa, i gengäld blir den inte lika smidig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man tackar och bockar för detta, nu har jag lite mer kött på benen....

Nu kastar jag mig över nästa fråga.......

Skall jag byta min Hsq 1900 9,3x62 mot en bygel??

Ni mer erfarenhet än mig själv svara gärna med både för och nackdelar, kostnads mässigt tror jag dessa vapen ligger hygligt lika.

Tack på förhand

Mickemicke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på det praktiska, dvs hur du jagar, hur många laddingar/patron ur på en dag gör du?

Har du behov en bössa med bara 140 meters prestanda, vill du inte har de 200 meter som en x62 ger dig?

Personligen tror jag och det är efter test mellan 45-70 och 9,2x62 att jag skulle vara bra mycket snabbare med en bygel och lagomt laddade 45-70,

tror att jag skulle vara sjukt snabb till skott och med andra skott på drevjakt med en sådan.

Å andra sidan har jag en antipati mot byglar och även om andra gillar dem så har jag inte känt att det är min grej , Savage 99 undantagen så klar.

För mig är det klart att du skall försöka arrangera en tid på banan för skytte med en bra bygel för att verkligen känna efter,

då jakt är 90% upplevelse är det givetvis så att du skall jaga med en bössa du trivs med.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall jag byta min Hsq 1900 9,3x62 mot en bygel??

Där kan jag inte råda dig tyvärr, då jag inte har någon alls erfarenhet av 9,3x62, så jag kan inte jämnföra rättvist. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på det praktiska, dvs hur du jagar, hur många laddingar/patron ur på en dag gör du?

Kan knappast vara ett problem för en normalbegåvad. Apropå ingenting så fick jag ett drygt halvt rörmagasin utrepeterat mot min bål ur en bygel härom dagen med förevändningen "den är säkrad". Ibland undrar man.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall jag byta min Hsq 1900 9,3x62 mot en bygel??

Mitt råd som gammal bygelägare i 450 marlin är.

Byt inte, köp en till istället!

Om du inte skaffar en bygel nu kommer du att fortsätta att tråna efter en ända tills du gör det.

Om du efter ett tag ångrar dig är det bara att byta bort den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan knappast vara ett problem för en normalbegåvad. Apropå ingenting så fick jag ett drygt halvt rörmagasin utrepeterat mot min bål ur en bygel härom dagen med förevändningen "den är säkrad". Ibland undrar man.

O han vapenhanteraren är normalbegåvad? är han en cymbalmisshandlare också?

Nåja, jag försökte bara starta en tankeprocess, tror att de flesta är kapabla till den.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nåja, jag försökte bara starta en tankeprocess, tror att de flesta är kapabla till den.

Inser att jag uttryckte mig lite väl "Robsoftiskt" - sorry :D

Du har ju helt klart en poäng i att det är meckigare att göra patron ur med en bygel. Men jag tycker nog personligen att det ska krävas ganska många passbyten på en dag för att det ska anses utgöra ett problem.

Vad gäller säker vapenhantering så var det en smärre överdrift med att pipan pekade i magen på mig. Den pekade dock tillräckligt mycket åt mitt håll för att vara ruskigt otrevligt. Jag är själv en förespråkare av "överdrivet säker vapenhantering", dvs jag gör allt jag kan för att få personer i min omgivning att känna sig trygga när jag har ett vapen i händerna. Dessutom är det grundregel 1a att aldrig peka med pipan mot något man inte vill förstöra. Detta gäller även om slutstycket befinner sig i ett annat län.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det blev så, jag behåller min 9,3a och bytte istället bort min .22lr mot en win94 i kalibern 30-30,

Nu kastar den ut kulorna rakt upp men det ser ut som det är för borrat för klackar!! skulle det gå att montera "bara" den främre klacken och sedan införskaffa en docter el liknande. Bössan ligger bra, är fin att skjuta med, jag är en tvärhand hög så att den är kort gillar vi...

Ni som har erfarenhet av win 94 kom gärna synpunkter om bössan,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tal om byglar.. Min kusins jaktguide i Kanada stod och klickade 4 gånger med sin Marlin Guidegun. Lite dumt då det är en ruskigt uppretad jätte grizzly 30 meter bort.. Nu dog nallen ändå, men det var mer breoende på 4 st 9,3x62.. :ph34r:

Kan ju bero på många orsaker varför inte hans Marlin small, men hade det varit jag som stod där och klickade så hade jag nog inte direkt köpt en likadan igen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...