Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bommar 14 skott på älg

Featured Replies

Publicerat
http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=424630

Ja kära ni, vad ska man säga. Klart man kan känna press om det är folk där med kameror men 14 skott. ;)

Det var minst 250 meter och blåste 10-15 m/s. Taskig is så den stackarn stod på land och sköt. Svårt läge. Han borde nog avstått om han inte haft en sådan här.... Men, det tror jag inte han hade stackarn :wub:

post-2892-1273160145_thumb.jpg

Publicerat
Det var minst 250 meter och blåste 10-15 m/s. Taskig is så den stackarn stod på land och sköt. Svårt läge. Han borde nog avstått om han inte haft en sådan här.... Men, det tror jag inte han hade stackarn :wub:

post-2892-1273160145_thumb.jpg

vapnet gör inte skytten så jag tvivlar att han hade träffat bättre med den bössan speciellt vid 10-15 m/s

utan bättre kunskaper samt erfarenhet

Publicerat
vapnet gör inte skytten så jag tvivlar att han hade träffat bättre med den bössan speciellt vid 10-15 m/s

Ja, det var ju ungefär så jag menade. Trode det framgick :wub:

Publicerat
  • Författare

Det bästa hade vart att gå upp med helikoptern på en gång, Pinsamt läge när man antar sig att avliva älgen, och så blir utgången såhär. Vad har vi lärt oss av detta, Man kan aldrig få för mycket övningsskytte.

Publicerat

Om man leker lite

Inskjuten på enligt uppgift 130 meter

Nu generaliserar jag vääääldigt mycket men ballestiken ser väl ut någe likande.

6,5x55:

Alaska -36 cm på 260 meter, vindavdrift vid 10 m/s 72 cm, vindavdrift vid 15 m/s 109 cm

Oryx -33 cm på 260 meter, vindavdrift vid 10 m/s 55 cm, vindavdrift vid 15 m/s 83 cm

30-06

Alaska

Alaska -33 cm på 260 meter, vindavdrift vid 10 m/s 73 cm, vindavdrift vid 15 m/s 110 cm

Oryx -31 cm på 260 meter, vindavdrift vid 10 m/s 55 cm, vindavdrift vid 15 m/s 83 cm

MEN

15 m/s, då blåser det MYCKET!

Andreas

Publicerat
Ja, det var ju ungefär så jag menade. Trode det framgick :wub:

inte mer att vapnet skulle fixa alla bekymmer

Det bästa hade vart att gå upp med helikoptern på en gång, Pinsamt läge när man antar sig att avliva älgen, och så blir utgången såhär. Vad har vi lärt oss av detta, Man kan aldrig få för mycket övningsskytte.

jo det hade det varit men den metoden hade var mindre lämpligt på sitt sätt med tyvärr men jag håller med om att man ska öva så mycket man bara kan och inte bara på nån liten vanlig skjutbana utan även på en vindpinad 300 metersvall med grava störningsmoment fast man inte har som policy att skjuta på mer än 150 meter under svag vind utan yttre störning men en dag så kommer tillfället att man måste ta ett skott på längre håll under stark vind som nu med denna älgen

Publicerat
  • Författare
inte mer att vapnet skulle fixa alla bekymmer

jo det hade det varit men den metoden hade var mindre lämpligt på sitt sätt med tyvärr men jag håller med om att man ska öva så mycket man bara kan och inte bara på nån liten vanlig skjutbana utan även på en vindpinad 300 metersvall med grava störningsmoment fast man inte har som policy att skjuta på mer än 150 meter under svag vind utan yttre störning men en dag så kommer tillfället att man måste ta ett skott på längre håll under stark vind som nu med denna älgen

Exakt :wub:

Publicerat

Skulle han sen tagit fel på 50m s det var 310m då är det inte lätt att ens skadeskjuta älgen. Ingen kul sits och att ha en kamera i nyllet samtidigt.

Publicerat
Skulle han sen tagit fel på 50m s det var 310m då är det inte lätt att ens skadeskjuta älgen. Ingen kul sits och att ha en kamera i nyllet samtidigt.

Nog kunde detta skötts på ett bättre sätt. Använd den där räddningspulkan direkt och ta sig in på ett kortare avstånd. Hur som helst. även om första skottet hade dödat älgen, så kunde den knappast legat kvar på isen, så någon hade varit tvungen att ta sig fram till den ändå.

Jag har själv vart i liknande situationer och vet att det kan vara ganska besvärligt med åskådare och nyfikna. Om jag skulle utfört detta. Då hade jag begärt handräckning från polisen och fått bort tvkamror och journalister från platsen.