Publicerat Maj 6, 201015 yr http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=424630 Ja kära ni, vad ska man säga. Klart man kan känna press om det är folk där med kameror men 14 skott.
Publicerat Maj 6, 201015 yr http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=424630Ja kära ni, vad ska man säga. Klart man kan känna press om det är folk där med kameror men 14 skott. Det var minst 250 meter och blåste 10-15 m/s. Taskig is så den stackarn stod på land och sköt. Svårt läge. Han borde nog avstått om han inte haft en sådan här.... Men, det tror jag inte han hade stackarn
Publicerat Maj 6, 201015 yr Det var minst 250 meter och blåste 10-15 m/s. Taskig is så den stackarn stod på land och sköt. Svårt läge. Han borde nog avstått om han inte haft en sådan här.... Men, det tror jag inte han hade stackarn vapnet gör inte skytten så jag tvivlar att han hade träffat bättre med den bössan speciellt vid 10-15 m/s utan bättre kunskaper samt erfarenhet
Publicerat Maj 6, 201015 yr vapnet gör inte skytten så jag tvivlar att han hade träffat bättre med den bössan speciellt vid 10-15 m/s utan bättre kunskaper samt erfarenhet Ja, det var ju ungefär så jag menade. Trode det framgick
Publicerat Maj 6, 201015 yr Författare vapnet gör inte skytten så jag tvivlar att han hade träffat bättre med den bössan speciellt vid 10-15 m/s utan bättre kunskaper samt erfarenhet Det bästa hade vart att gå upp med helikoptern på en gång, Pinsamt läge när man antar sig att avliva älgen, och så blir utgången såhär. Vad har vi lärt oss av detta, Man kan aldrig få för mycket övningsskytte.
Publicerat Maj 6, 201015 yr Om man leker lite Inskjuten på enligt uppgift 130 meter Nu generaliserar jag vääääldigt mycket men ballestiken ser väl ut någe likande. 6,5x55: Alaska -36 cm på 260 meter, vindavdrift vid 10 m/s 72 cm, vindavdrift vid 15 m/s 109 cm Oryx -33 cm på 260 meter, vindavdrift vid 10 m/s 55 cm, vindavdrift vid 15 m/s 83 cm 30-06 Alaska Alaska -33 cm på 260 meter, vindavdrift vid 10 m/s 73 cm, vindavdrift vid 15 m/s 110 cm Oryx -31 cm på 260 meter, vindavdrift vid 10 m/s 55 cm, vindavdrift vid 15 m/s 83 cm MEN 15 m/s, då blåser det MYCKET! Andreas
Publicerat Maj 6, 201015 yr Ja, det var ju ungefär så jag menade. Trode det framgick inte mer att vapnet skulle fixa alla bekymmer Det bästa hade vart att gå upp med helikoptern på en gång, Pinsamt läge när man antar sig att avliva älgen, och så blir utgången såhär. Vad har vi lärt oss av detta, Man kan aldrig få för mycket övningsskytte. jo det hade det varit men den metoden hade var mindre lämpligt på sitt sätt med tyvärr men jag håller med om att man ska öva så mycket man bara kan och inte bara på nån liten vanlig skjutbana utan även på en vindpinad 300 metersvall med grava störningsmoment fast man inte har som policy att skjuta på mer än 150 meter under svag vind utan yttre störning men en dag så kommer tillfället att man måste ta ett skott på längre håll under stark vind som nu med denna älgen
Publicerat Maj 6, 201015 yr Författare inte mer att vapnet skulle fixa alla bekymmer jo det hade det varit men den metoden hade var mindre lämpligt på sitt sätt med tyvärr men jag håller med om att man ska öva så mycket man bara kan och inte bara på nån liten vanlig skjutbana utan även på en vindpinad 300 metersvall med grava störningsmoment fast man inte har som policy att skjuta på mer än 150 meter under svag vind utan yttre störning men en dag så kommer tillfället att man måste ta ett skott på längre håll under stark vind som nu med denna älgen Exakt
Publicerat Maj 6, 201015 yr Skulle han sen tagit fel på 50m s det var 310m då är det inte lätt att ens skadeskjuta älgen. Ingen kul sits och att ha en kamera i nyllet samtidigt.
Publicerat Maj 7, 201015 yr Skulle han sen tagit fel på 50m s det var 310m då är det inte lätt att ens skadeskjuta älgen. Ingen kul sits och att ha en kamera i nyllet samtidigt. Nog kunde detta skötts på ett bättre sätt. Använd den där räddningspulkan direkt och ta sig in på ett kortare avstånd. Hur som helst. även om första skottet hade dödat älgen, så kunde den knappast legat kvar på isen, så någon hade varit tvungen att ta sig fram till den ändå. Jag har själv vart i liknande situationer och vet att det kan vara ganska besvärligt med åskådare och nyfikna. Om jag skulle utfört detta. Då hade jag begärt handräckning från polisen och fått bort tvkamror och journalister från platsen.