Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hylsor till .22 Hornet

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar lite på vilka erfarenheter forumet har av att ladda 22 hornet och då kanske framför allt vilka fördelar respektive nackdelar som ni har upplevt med de olika fabrikaten.

De fabrikaten som jag tänker på är främst RWS, Winchester, Remington och möjligen S&B. När det gäller Remington så går ju dessa även att få som förnicklade hylsor, normalt sätt är jag mer än lite skeptisk mot förnicklade hylsor men för 22 hornet kan jag möjligen se vissa fördelar med att förnickla hylsorna.

När jag började ladda 22 hornet så använde jag givetvis Norma hylsor men eftersom vare sig dessa eller Sako(???) finns att få tag på längre så gäller det att hitta det vassaste fabrikatet.

Utan och egentligen veta skulle jag misstänka att RWS gör de vassaste hylsorna men en snabb koll på nätet ger en fingervisning om att RWS hylsorna i princip är dubbelt så dyra som winchester och remington och frågan är om de är värda det priset??

Hylslivslängden i 22 Hornet är ju inte heller känd för att vara så där jätteimponerande.

Även i övrigt skulle det vara intressant att höra om era handladdningserfarenheter av denna eminenta om än ur ett handladdningsperspektiv lite lynninga patron.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Halskalibrerar RWS hylsor och några har gått 10 gånger och jag har inte märkt av att det skulle bli sämre

S&B kan du strunta i om du inte är sugen på att byta utstötarpinne på verktygen stup i kvarten, eldhålet är i minsta laget

Andreas

Publicerat

Henrik- RWS är de i särklass bästa hylsorna,

när Daniel ser detta kommer han att säga samma sak,

Win går att fixa med men är mer pyssel.

jag har en påse med 150-200 med vad som skall vara engångsskjutna i mässingsförrådet,

är du intresserad?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Det låter som att inget är nytt under solen, det är drygt tio år sedan jag laddade 22 Hornet så jag kände ett behov av att stämma av frågan om hylsfabrikat med forumet. Jag känner definitivt att det börjar bli dags för en ny hornet i vapenskåpet, eventuellt har jag något på gång men det återstår att se..

Christian, var det RWS hylsor som du hade liggande? I sådana fall är jag helt klart intresserad av att köpa dem av dig.

Möjligen har sådana herrar som t ex Daniel, Lars eller Nils något matnyttigt att komma med i frågan?

Jag får väl be att återkomma i en tråd om lite tankar kring 22 Hornet om min plan går i lås...

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Tror jag har 50 engångsskjutna Winchester hylsor om du är intresserad.

Mvh!

Publicerat

Henrik, dina pengar duger inget till, i min enfald har jag sparat hylsorna till en "tänkt" instickspipa till drillingen,

vill du experimentera lite med 22 H så skall du ha dem,

fick den själv av en tysk bekant för tre år sen, utesluter att jag skulle ta betalt för dem.

Bara att du PM:ar när det drar ihop sig.

/Christian

Publicerat
Jag får väl be att återkomma i en tråd om lite tankar kring 22 Hornet om min plan går i lås...

Vänligen,

Henrik

De ser jag fram emot ^_^

Mvh Fredden

Publicerat
Henrik- RWS är de i särklass bästa hylsorna,

när Daniel ser detta kommer han att säga samma sak,

Win går att fixa med men är mer pyssel.

jag har en påse med 150-200 med vad som skall vara engångsskjutna i mässingsförrådet,

är du intresserad?

/Christian

japp jag håller med christian, har gjort ett test och 30gg är det inga problem att ladda dom tror att dom klarar mycket mer men jag orkade inte fortsätta testet.

remington och s&b är inte bra alls och winchester är ganska ok, norma och sako är bra men pass upp med deras ålder det blir klart sämre livslängd med gamla norma hylsor.

hornet är den ända kaliber jag tycker halsverktyget kommer till sin rätt i och det rekommenderas.

om du ska ladda med rws hylsor är expander kulans storlek viktig, tex rcbs har i många fall 223 kula och resultatet blir dålig nyckfull precision. tex redding har "rätt" mått för rws.

har med lil gun och fed 200 sommar tid 205 vintertid samt rws komponenter fått nära på otrolig precision.

brukar skjuta som bäst med lite längre ff runt 1,5 -2 mm.

Publicerat
  • Författare

Jag får börja med att tacka er för all input och generösa erbjudande. Jag har fått mina misstankar bekräftade att det är RWS hylsor som gäller. Att Redding verktyg är ett par snäpp vassare än RCBS visste jag sedan tidigare men även detta har jag fått bekräftat.

Jag har börjat fundera lite på nästa projekt och det är till detta projekt 22 Hornet kommer in i bilden. Fast denna gången skall jag spänna bågen lite mer än vanligt att funderar för tillfället på ett projekt under arbetsnamnet "Baron Lederhausen goes MÖP" :D

Den har gången är tanken att jag skall utmana både mig själv och "vän av ordning" <_< Det första steget på denna resan är emellertid att få sålt min lilla dubbelstudsare, vilket med lite tur sker nu till helgen.

Därefter kan jag fylla på med nästa vapen, tanken då är att försöka kombinera bland annat en optimal rävracer med en välavvägd bössa för vildsvinsvak samtidigt som jag bryter mot gamla konventioner och gör våld på min gamla stockonservativa själ. Går det åt skogen kan jag alltid skylla på att det är strålningen och cellgifternas fel :D

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Ojojoj detta vill jag inte missa för allt smör i småland.

Låter riktigt spännande

Du får skylla på vad du vill men detta vill jag inte missa.

Mvh Fredden

Publicerat
Jag får börja med att tacka er för all input och generösa erbjudande. Jag har fått mina misstankar bekräftade att det är RWS hylsor som gäller. Att Redding verktyg är ett par snäpp vassare än RCBS visste jag sedan tidigare men även detta har jag fått bekräftat.

Jag har börjat fundera lite på nästa projekt och det är till detta projekt 22 Hornet kommer in i bilden. Fast denna gången skall jag spänna bågen lite mer än vanligt att funderar för tillfället på ett projekt under arbetsnamnet "Baron Lederhausen goes MÖP" ^_^

Den har gången är tanken att jag skall utmana både mig själv och "vän av ordning" :wub: Det första steget på denna resan är emellertid att få sålt min lilla dubbelstudsare, vilket med lite tur sker nu till helgen.

Därefter kan jag fylla på med nästa vapen, tanken då är att försöka kombinera bland annat en optimal rävracer med en välavvägd bössa för vildsvinsvak samtidigt som jag bryter mot gamla konventioner och gör våld på min gamla stockonservativa själ. Går det åt skogen kan jag alltid skylla på att det är strålningen och cellgifternas fel ;)

Vänligen,

Henrik

om du ska bygga en bössa i kalibern så tror jag själv hade valt k-hornet.