Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite ångestladdad första bock.

Featured Replies

Publicerat

Hej.

I går sköt jag min första bock. Men tyvärr känns det lite jäkligt då jag missade att det var lite småbuskar i skottlinjen och det tog allt för många skott att fälla den, de första skotten var alla bommar men när jag träffade så la den sig direkt så det var ju bra det. Avståndet var väll sisådär en 100m. Jag har en del ångest över att jag missade att det var buskar i vägen och att jag trodde att bocken stod på runt 80m samt det där med antalet skott. Polarn som var med sa att: "Nu har du lärt dig till nästa gång" Och "Det hade kännts värre om vi fått spåra den" Och det stämmer ju, men det är en klen tröst... Sen sa han också att jag inte lär glömma bort händelsen och det stämmer ju det också. Jag vill inte upprepa den heller för den delen.

Ville bara ojja mig lite samt skriva av mig.

Mvh//Matte.

Publicerat

Vet hur det känns, när jag skjöt min första gris, på åtel, så sprang den in i en plantering o de var barmark så jag kunde inte spåra o såg inget på marken och kunde inte spåra förrän dagen efter så den natten sov jag dåligt men sen spårade vi dan efter o då låg den.

Det viktiga är ju att du tog den bra gjort i en stressad situation att lyckas skjuta den.

MvH Fredden

Publicerat
Vet hur det känns, när jag skjöt min första gris, på åtel, så sprang den in i en plantering o de var barmark så jag kunde inte spåra o såg inget på marken och kunde inte spåra förrän dagen efter så den natten sov jag dåligt men sen spårade vi dan efter o då låg den.

MvH Fredden

Finns ju eftersökshundar. ^_^

Publicerat
Hej.

I går sköt jag min första bock. Men tyvärr känns det lite jäkligt då jag missade att det var lite småbuskar i skottlinjen och det tog allt för många skott att fälla den, de första skotten var alla bommar men när jag träffade så la den sig direkt så det var ju bra det. Avståndet var väll sisådär en 100m. Jag har en del ångest över att jag missade att det var buskar i vägen och att jag trodde att bocken stod på runt 80m samt det där med antalet skott. Polarn som var med sa att: "Nu har du lärt dig till nästa gång" Och "Det hade kännts värre om vi fått spåra den" Och det stämmer ju, men det är en klen tröst... Sen sa han också att jag inte lär glömma bort händelsen och det stämmer ju det också. Jag vill inte upprepa den heller för den delen.

Mvh//Matte.

Grattis till första bocken. ^_^

Publicerat

Efter att det första skottet gått helt utan reaktion så bör man kanske inte skjuta ett andra ifall bössan inte går som den ska, men så tänker man väl inte alltid när man står där och äntligen ser sitt byte.

/ En som gjort precis det många gånger

Publicerat
  • Författare

Jo man ska nog kanske inte skjuta mer om det inte tog på första, men jag tänkte att när den stod kvar så ska det väll vara 17 om det inte skulle gå ändå... Sen var jag nog lite stissig också tyvärr, men nu tror jag att det ska gå lugnare till nästa gång. Man har ju en tro hur det kommer att gå till första gången, som att man inte ska skjuta på för långt håll och att skjutfältet ska vara klart men nu ser man ju att visionerna inte är som i verkligheten och att de 2 misstagen var lätta att göra. Iaf var dom det för mig. Hållet var ok men jag missade buskarna och det var väll det som ställde till med allt. Men jag har lärt mig en läxa som jag inte vill göra om.

Tackar för alla svar. ^_^ Skönt att prata av sig lite.

Publicerat

Oink- vad berodde det på att du inte såg kvistarna som var i vägen?

Det anser jag är den viktigaste frågan som du skall ställa dig,

är det ditt omdöme, din optik eller något annat som fallerade.

Om svaret du finner inombords var att du allt för intensivt önskade dig att få skjuta, ja då måste du lära dig att behärska dig.

Är det optiken som fallerade måste du lära dig att känna din skjutplats, dvs var det är rent håll så att du slipper upprepa det misstaget igen.

Var det något annat, en X-faktor ja då måste du ge dig fn på att hitta och eliminera även den.

Vakjakt på råbock är typiskt sätt en jaktform där ett skott per vilt är normen.

Just det, satans så ohyffsat av mig,

Stort, stort grattis till den första bocken.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Oink- vad berodde det på att du inte såg kvistarna som var i vägen?

Det anser jag är den viktigaste frågan som du skall ställa dig,

är det ditt omdöme, din optik eller något annat som fallerade.

Om svaret du finner inombords var att du allt för intensivt önskade dig att få skjuta, ja då måste du lära dig att behärska dig.

Är det optiken som fallerade måste du lära dig att känna din skjutplats, dvs var det är rent håll så att du slipper upprepa det misstaget igen.

Var det något annat, en X-faktor ja då måste du ge dig fn på att hitta och eliminera även den.

Vakjakt på råbock är typiskt sätt en jaktform där ett skott per vilt är normen.

Just det, satans så ohyffsat av mig,

Stort, stort grattis till den första bocken.

/Christian

Jag tror att jag helt enkelt blev lite för koncentrerad på djuret och inte riktigt kollade ordentligt framför. ^_^

Tack för bra tips/guide för att i framtiden undvika att begå samma fel igen. Kanske fler som kan ha nytta av ett sådant tips, men jag hoppas att det inte behövs.

Publicerat
Finns ju eftersökshundar. ^_^

Fick in en som kunde på morgonen och då var det inge problem log en 30-40 m in i planteringen

Publicerat

Oink,

det här är kanske att skriva dig o andra på näsan,

men det första jag gör, oavsett var jag är o jagar, drevjakt, vaktjakt eller eller what not är att

1, kolla att jag har förstått vad som är tillåtet skotthåll/vinkel

2, kolla avstånd, har lasermätare men oavsett det kan man fundera ut att där är ok/men att där inte är ok

3, Kolla var har jag rena håll, var finns det lite skit i vägen, var kan jag säkert avlossa skott.

När mörkret sen faller om det är vak på räv/i augusti på rå eller gris är det första man inte ser annars de orena skottvinklarna, i min bok är det då inte längre etiskt att ta skott annat än om det är helt uppenbart av någon anledning att det är rent håll.

Om man sen kommer till själva pangandet, det skall ju förhoppningsvis bli sådant,

bedömer jag,

1 skjutbart djur/inte

2 Avstånd/inte

3 Rent håll, vetskap och bekräftat/inte

4 viltets placering i förhållande till kulbanan

Självklart går detta mycket fortare än den tid det tar att skriva/läsa det här,

men om man har gjort punkterna klara för sig innan blir det lättare att fatta korrekta beslut under stressen det utgör för många att ta skott på vilt.

För många skyttar är detta så elementärt att det är sårande för dem att jag skriver ut det men viss av innehållet i en del "jägarexamen kurser" så är det inte överflödigt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag tar åt mig vad du säger med glädje. Christian. ^_^ Och är tacksam för det också.

Publicerat
Hej.

Mvh//Matte.

För det första : Grattulerar till bocken !

För det andra : Bocken är död & ligger .

För det tredje : Har man börjat skjuta så finns det inget alternativ än att fortsätta - Det är inte alltid man får tydliga skottecken.

För det fjärde : Grubbla inte ihjäl dig, du vet vad du gjorde för fel undvik dessa nästa gång - End of story .

//Lasse D.

Publicerat
Fick in en som kunde på morgonen och då var det inge problem log en 30-40 m in i planteringen

Och nästa gång ligger den 500m bort och har legat med ett bukskott hela natten. :lol:

Publicerat

Grattis till bocken! ;)

Jag vet inte vilken tid/sikt det var när du kom på pass (?) eller sköt. Men som skrivits innan är det viktigt att ha rena skotthåll. Det är nästan omöjligt att se små klena buskar och grästuvor om det är lite skumt. Det måste man ha kollat innan - om det är möjligt. Har själv suttit i torn på natten i månljus och sett grisar som jag velat skjuta och där det sett hur "klart" ut som helst men där jag vet att det är fullt av buskar egentligen.

Sedan "kan" det vara så att pulsen går upp "något" när man är nybakad jägare och vill skjuta. Jag vet detta allt för väl men f-n vad jag älskar känslan när adrenalinet rusar och pulsen stiger av att man får se något djur eller hör hur det knakar i skogen och något är på G fram.

Precis som andra sagt, fokusera på rätt sak; bocken föll och allt gick bra till sist. Ta lärdom av det inträffade och gläds åt råbocken. Bild = bevis på att du talar sanning och fällt en? ;)

Publicerat

Stort Grattis till din Första Bock ;)

Publicerat

Grattis till bocken.

För att lätta ditt samvete lite.

Alla är vi barn i början o gör man inte fel vet man ju inte när det går rätt heller ;)

Det finns nog ingen här inne som inte har gjort liknande, så lär av händelsen och gå vidare på Dianas stigar.

/Lasse

Publicerat
Grattis till bocken.

Det finns nog ingen här inne som inte har gjort liknande, så lär av händelsen och gå vidare på Dianas stigar.

/Lasse

Kunde inte sammanfattat det bättre själv. :rolleyes: Grattis till bocken ^_^

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren och stödet :huh: Och jag har lärt mig av misstaget och det känns lite bättre nu. Som sagt man lär sig trots att man innan tror att man har bestämt sig hur man ska göra när man ska skjuta sitt första " skarpa" skott.

Publicerat

Glöm inte att det blir lättare efterhand :huh:

Publicerat
För det första : Grattulerar till bocken !

För det andra : Bocken är död & ligger .

För det tredje : Har man börjat skjuta så finns det inget alternativ än att fortsätta - Det är inte alltid man får tydliga skottecken.

För det fjärde : Grubbla inte ihjäl dig, du vet vad du gjorde för fel undvik dessa nästa gång - End of story .

//Lasse D.

Bra samanfattning. Ett lyckat äventyr med massor av insikt på köpet - klockrent!

Grattis!

Publicerat

Grattis till bocken!

Den första är alltid minnesvärd.

Själv fick jag min första för många år sen..

Stressad som fan och extremt dålig vinkel blev det...

In fram o ut i skinkan...

Men small gjorde det och jag fick ösa ur den svarta illaluktande sörjan ur rådjuret med kupade händer.

Mellan varje "skopa" kröp jag på alla fyra o spydde...

"Du lär dig nog" sa farsan... ;)

Publicerat
  • Författare
Grattis till bocken!

Den första är alltid minnesvärd.

Själv fick jag min första för många år sen..

Stressad som fan och extremt dålig vinkel blev det...

In fram o ut i skinkan...

Men small gjorde det och jag fick ösa ur den svarta illaluktande sörjan ur rådjuret med kupade händer.

Mellan varje "skopa" kröp jag på alla fyra o spydde...

"Du lär dig nog" sa farsan... :)

Ja då är det hårda bud. :P Tur att jag slapp det iaf. :angry: