Publicerat Maj 7, 201016 yr Köpte en foderspridare för gris typ Genzo 12 V av Hylte Lantmän sommarn 2009 som jag senare under augusti till oktober bytit ut 3 ggr. Problemet är att timern på dem alla ballat ur och ställer om sig. Ibland går klockan före, ibland efter, ibland stänger av sig helt eller raderar spridartider. Finns ingen logik i vad som händer utifrån instälda spridartider eller olika väderlekar och det är svårt att veta när det händer. Tiderna kan slå på många timmer och 8-10 tim är inte ovanligt. Så det rör sig inte om att timern saktar sig eller ökar utan det ballar helt enkelt ur totalt. Sedan jag fick den senaste så gick den ok några veckor men fick sedan samma problem. Efter det gav jag upp och tröttnade och spridarn måste numera hela tiden kollas upp så ofta man är i skogen. Skitgrejer är vad det är helt enkelt när man vill ha fasta spridningstider. Detta är väl A och O om man vill passa på åteln. Samma digitala timer sitter även på Gyttorps 6V-spridare, Accufeeder och säkert på några till. Det är synd och skam att de säljer sånt skit och kanske ännu värre att vi handlar det. Det ska sägas i sammanhanget att ingen skugga ska falla över Hylte Lantmän har varit väldigt tillmötesgående och alltså ställt upp med 2 extra spridare inkl. frakt och returfrakt utöver den som jag betalt från början. Problemet är i så fall att de inte säger sig veta att det är eller har varit problem med dessa. Eller är det så att vi jägare är så dåliga på att klaga och reklamera.......!!!!. Om någon har nåt tips om åtgärd på detta problem så är jag evigt tacksam.
Publicerat Maj 7, 201016 yr Byta timer på spridaren, detta problemen har spridarna haft från dag 1 och jag tror inte att det är något som Hylte inte är medvetna om. Köp en annan timer och montera dit så har du en driftsäker och bra foderspridare... /Håkan H
Publicerat Maj 7, 201016 yr Författare Byta timer på spridaren, detta problemen har spridarna haft från dag 1 och jag tror inte att det är något som Hylte inte är medvetna om.Köp en annan timer och montera dit så har du en driftsäker och bra foderspridare... /Håkan H Hej och tack! Menar du en likadan timer av det det där kinesiska orginalmonterade? Jag har ju redan provat 3 st.! I så fall.... Var får man tag i en sådan som funkar? / Roger
Publicerat Maj 7, 201016 yr Köpte en foderspridare för gris typ Genzo 12 V av Hylte Lantmän sommarn 2009 som jag senare under augusti till oktober bytit ut 3 ggr. Problemet är att timern på dem alla ballat ur och ställer om sig. Ibland går klockan före, ibland efter, ibland stänger av sig helt eller raderar spridartider. Finns ingen logik i vad som händer utifrån instälda spridartider eller olika väderlekar och det är svårt att veta när det händer. Tiderna kan slå på många timmer och 8-10 tim är inte ovanligt. Så det rör sig inte om att timern saktar sig eller ökar utan det ballar helt enkelt ur totalt.Sedan jag fick den senaste så gick den ok några veckor men fick sedan samma problem. Efter det gav jag upp och tröttnade och spridarn måste numera hela tiden kollas upp så ofta man är i skogen. Skitgrejer är vad det är helt enkelt när man vill ha fasta spridningstider. Detta är väl A och O om man vill passa på åteln. Samma digitala timer sitter även på Gyttorps 6V-spridare, Accufeeder och säkert på några till. Det är synd och skam att de säljer sånt skit och kanske ännu värre att vi handlar det. Det ska sägas i sammanhanget att ingen skugga ska falla över Hylte Lantmän har varit väldigt tillmötesgående och alltså ställt upp med 2 extra spridare inkl. frakt och returfrakt utöver den som jag betalt från början. Problemet är i så fall att de inte säger sig veta att det är eller har varit problem med dessa. Eller är det så att vi jägare är så dåliga på att klaga och reklamera.......!!!!. Om någon har nåt tips om åtgärd på detta problem så är jag evigt tacksam. Tja köpte en Gyttorp med samma problem.Fick då en ny och den har funkat klockrent i ett år nu. Ojämn kvalitet. Lite besvärligt att ta ner den när man har 80kg majs ovanför...
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Och nu har nog min Genzo också kukat ur... Kollade spridaren i går och då stod den still vid 20.00 då den ska sprida, var upp i dag igen efter att jag ställt om den i går och inget hände nu heller. Ställde fram tiden en femma och då när klockan var 20.05 så spred den. Får se om den funkar i morgon. tänker kontakta Hylte och höra mig för efter en ny klocka. Vad ska man ha för spridare som funkar bra?
Publicerat September 1, 201015 yr I dag så spred den. Tur det för killen som hade hand om spridarfrågor på Hylte var visst och jagade björn i Alaska. Men bäst att kolla om ett tag igen.
Publicerat September 10, 201015 yr Trodde jag fått fart på den när den funkat ett par dagar i rad men nu i kväll var den död och det var ett helvete att få i gång den igen. Ingen som vet en spridare som är att lita på?
Publicerat September 29, 201015 yr Har nu varit i kontakt med Fredrik på hylte och han berättade att problemet med spridarens klocka är att batterierna i uret efter en tids användning tappar i effekt (helt naturligt) och att när klockan aktiverar ett relä som slår till strömmen till motorn så tappar uret minnet pga att det blir en strömspik som inte batterier som är helt fräscha klarar av att handskas med. Lösningen är att man helt enkelt får ett kit från hylte med ett nytt typ av batteri samt hållare för detta. Detta kan man byta själv om man är normal händig. Att bara byta de batterier som sitter orginal är en kortsiktig lösning då dessa snart inte kommer att klarar av strömspiken. Klockan kräver inte mycket ström för sin drift men att hålla spiken i schack kräver mer än vad orginalbatterierna klarar som sagt. Detta problem kan lösas på detta sätt på alla de spridare som använder den typ av klocka som Genzon har. Typ Accu-Feeder, Gyttorp etc. Så nu är det bara att vänta på kittet sen byta och se om det håller vad det lovar. Mvh//Matte.
Publicerat September 29, 201015 yr Författare Hej Matte och alla andra Har fått just ett sådant nytt batterikit från Hylte och det nya är ett 3,6 V batteri mot det tidigare 3,0 V. Det var lätt att byta ut det och bra manual följde med. Batteriet är av en ovanlig modell men ser ut som ett AA-batteri (LR6) men som sagt 3,6 V istället för 1,5 V. Ska kolla på batteriet vid tillfälle vad det heter så att man kan beställa ett nytt innan det andra laddats ur. Timern och spridarn har nu gått klockrent i drygt en månad och allt är frid och fröjd. Får passa på att tacka för all hjälp från Hylte. Jag har inte tidigare hört exakt den versionen som du beskriver men det låter helt rätt och stämmer väl överens med de symtom som jag tidigare hade. Lycka till och glöm inte att då och då hälla på en droppe olja på spridarens motoraxeln. mvh Roger
Publicerat September 30, 201015 yr Låter ju tryggt att din spridare funkar som den ska. Hoppas att den knallar på nu och att min gör det samma efter bytet. Ska komma ihåg oljan, kan ju vara en god idé.