Publicerat Maj 7, 201016 yr Har varit på hemsidan "Handladigitalt.se" och försökt jämföra lite sikten. Men det har inte gått särskilt bra eftersom jag inte har kunnat tolka alla dessa "Teknisk data" som ligger nere under varje sikte man klickar på. Jag förstår speciellt inte vad som är en bra "skymningsfaktor" är tex 2.5x: 7,1 10x: 21,9 sämre eller bättre än 2.5x: 7,8 10x: 22,4. Jag har samma problem med "synfältet på 1000m" som det kallas. Om det finns någon som kan förklara för mig ifall ett lågt värde är bättre än ett högt vid dessa punkter. Skulle va bra att veta... Tack / Knyman
Publicerat Maj 7, 201016 yr Författare Här är en länk till ett sikte med dessa "teknisk data" för de som inte pallar gå in själv och trycka sig fram. http://www.handladigitalt.se/kahles-2510x5...kte-p-3648.html
Publicerat Maj 7, 201016 yr Jag som glad amatör ska förska ge ett någorlunda svar. Det finns många forumister här som är experter på detta ämne minst sagt. Men men jag ger det ett försök i af Synfält vid 1000m 2,5x: 150m 10x: 43m betyder hur "brett" du ser vid lägsta och högsta förstoring på 1000 meter. Skymningsvärdet är jag lite mer osäker på, men tror det är insläppet av ljus i gluggen som beräknas. Finns intressanta trådar och diskussioner om detta om du letar lite. Mvh
Publicerat Maj 7, 201016 yr Författare Jag som glad amatör ska förska ge ett någorlunda svar. Det finns många forumister här som är experter på detta ämne minst sagt. Men men jag ger det ett försök i af Synfält vid 1000m 2,5x: 150m 10x: 43m betyder hur "brett" du ser vid lägsta och högsta förstoring på 1000 meter. Skymningsvärdet är jag lite mer osäker på, men tror det är insläppet av ljus i gluggen som beräknas. Finns intressanta trådar och diskussioner om detta om du letar lite. Mvh Jo, synfältet är väll kanske lite enklare att fatta. Men om man jämför Swarovski Z6i´s skymningsfaktor med tex zeizz så ser det ut så här---> ZEIZZ 2.5x :7.1 10x 22.4 Swarovski: 2x 5.7 12x 24.6 Man kan ju undra varför det blir en sådan skillnad och vilket sikte har bäst värde Det skiljer väll lite på vilken förstoring de har, men jag tycker 5.7 jämfört med 7.1 är ganska mycket på bara 0.5x skillnad. Ps. Pallar faktisk inte att leta efter en annan tråd detta är mycket enklare
Publicerat Maj 7, 201016 yr Då du verkar lite sliten nu på fredagkvällen så ta en titt på denna länk http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15928 Där hittar du info om skymningsvärdet
Publicerat Maj 7, 201016 yr jag tycker dessa tekniska data ibland är helt orelevanta, när man tittar i kikarna får man många av svaren. tex kikare 1 har bättre skymmingsvärde än kikare 2 men kikare två är bättre än kikare 1 ändå vid jämförelse.
Publicerat Maj 8, 201016 yr Författare Då du verkar lite sliten nu på fredagkvällen så ta en titt på denna länk http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15928 Där hittar du info om skymningsvärdet OK, fattar vinken Tack för ett bra tipps på link