Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Säker kulvapenhantering?!

Featured Replies

Publicerat

Hej hallå! Kan någon här förklara för mig exakt vad man ska göra vid säker kulvapenhantering? Är lite fundersam, hehe.

Publicerat

Jag antar att du menar vid uppskjutningen till jägarexamen. När jag sköt upp skulle vi visa att man kunde hantera vapnet på ett säkert sätt, ex inte rikta pipan mot folk, kunna plundra vapnet korrekt, kolla så att patronläget var tomt, ha slutstycket utdraget när man var bland folk etc. All hantering bedömdes så om man tog ett vapen från vapenstället skulle det vara korrekt hantering från det att man tog i vapnet till dess det ställdes tillbaka.

Publicerat

Patron ur med hagelspruta när du hoppar över dike el. klättrar över staket/stängsel. Man måste tänka på allt vid olika siturationer.

Publicerat
  • Författare

Jaha okej, så egentligen är det sunt förnuft som gäller med andra ord, Alltid säkrat, kontrollera alltid om det är patron i loppet eller magasin, vingla inte med bössan så pipan pekar i felaktig riktning. Ska göra uppskjutning med 22:an ( Precisionskytte ) Därför jag undrar om lite tips :D

Publicerat

ha bara pipan neråt och slutstycket ute när ni rör er, kolla säkringen och kolla patronläget, visa allt extremt noga så du inte gör det på ditt vis, utan så provledaren ser utan att behöva anstränga sig, gjorde det själv för 2 veckor sedan, jag va nära på att kugga då jag gjorde det för snabbt, så ta det lungt och var nogrann, så blir det skit bra ;)

Publicerat

När du tar vapnet från vapenstället så innan du rör dig i från det så skall du kolla så att vapnet är säkert. Inga kulor i magasin eller lopp. Samt att pipan är ren.

Lycka till. :angry:

Mvh//Matte.

Publicerat

och vad du än gör ha alldrig fingret på avtryckarn innan du vet va du siktar på. = fingret pekar alltid med pipan

Publicerat
Hej hallå! Kan någon här förklara för mig exakt vad man ska göra vid säker kulvapenhantering? Är lite fundersam, hehe.

När du tar bössan från vapenstället så ska du kontrollera loppet och patronläget noggrant samt kolla så att säkring fungerar... Alltid ha slutsycket öppet och rikta pipan i säkerriktning.. Står vapnet med stängt slutstycke i vapenstället så det första du gör är att öppna det..... Kom ihåg att du INTE får röra vapnet innan din provledare gett dej klartecken.. Sen tar jag för givet att ni har haft skjutövning innan så du vet hur man laddar ett kulvapen,, Följer du dessa råd så blir du godkänd... // Provledaren...

Publicerat
När du tar vapnet från vapenstället så innan du rör dig i från det så skall du kolla så att vapnet är säkert. Inga kulor i magasin eller lopp. Samt att pipan är ren.

Lycka till. :lol:

Mvh//Matte.

Vi fick tips att man ska både känna med fingrarna i pipan och kolla i pipan när man tar geväret från vapenstället, eller när du ska ställa tillbaka det. Var riktigt noga med säkerheten så går det kanon :D

/David

Publicerat

Lycka till. :D

Mvh//Matte.

Torskade på det första gången jag gjorde det :lol:

Publicerat
  • Författare

Fixade uppskjutningen för kulgevär klass2 idag :P! Synd att jag inte har nån bössa för att panga en första vårbock bara, hehe ;)! Säker kulvapenhantering gick ju fint ;).

Publicerat

Grattis :P

Publicerat

Grattis! :P

Jag minns att en av killarna jag gjorde provet med torskade på att göra patron ur i fel ordning. Alltså: Rätt är ju att öppna slutstycket och plocka patronen som satt i loppet innan du plundrar magasinet (gäller med andra ord bössor med löst magasin eller som plundras genom att öppna underbeslaget).

Publicerat
När du tar bössan från vapenstället så ska du kontrollera loppet och patronläget noggrant samt kolla så att säkring fungerar... Alltid ha slutsycket öppet och rikta pipan i säkerriktning.. Står vapnet med stängt slutstycke i vapenstället så det första du gör är att öppna det..... Kom ihåg att du INTE får röra vapnet innan din provledare gett dej klartecken.. Sen tar jag för givet att ni har haft skjutövning innan så du vet hur man laddar ett kulvapen,, Följer du dessa råd så blir du godkänd... // Provledaren...

Med kolla säkringen, menar du. Plundra vapnet på patroner, visa att det är tomt. Stänga slutstycket säkra bössan prova att trycka av och prova repetera, inget av dom ska kunna genomföras om bössan är säkrad. allt det här med pipan i säker riktig?

Publicerat

Lycka till. :rolleyes:

Mvh//Matte.

När du säger att pipan ska vara ren menar du ingen patron i eller?

Publicerat
När du säger att pipan ska vara ren menar du ingen patron i eller?

Jag menar att den skall vara just ren. Inget skit i pipan som kan spärra kulan och resultera i en pipsprängning vid avfyrning.

Bara att ta ur slutstycket hålla upp bössan och kika genom pipan efter skit. Allt med pipan i säker riktning.

Mvh//Matte. :rolleyes:

Publicerat
Jag menar att den skall vara just ren. Inget skit i pipan som kan spärra kulan och resultera i en pipsprängning vid avfyrning.

Bara att ta ur slutstycket hålla upp bössan och kika genom pipan efter skit. Allt med pipan i säker riktning.

Mvh//Matte. :rolleyes:

Aja , tänkte typ att du menade att man skulle kika ner i "fel" ände eller nått vilket kanske inte ger + poäng...

Men då är jag med, har fått väldig nyttig information för kommande prov, det tackar vi för //Anders

Publicerat

Ha ha ja att gå fram till stället ta en bössa med slutstycket stängt (gärna osäkrad) och kika rätt ner i mynningen ger nog inga +poäng. :rolleyes:

Publicerat

mena de! LOL

Publicerat

Själv så klarade jag kulvapen delen idag, Precisions skyttet gick bra, både i bänk o med jägarmässigt stöd fick jag ihop båda grupperna så jag kunde täcka dom med en snusdosa. Älgen gick fantastiskt bra.

serie 1. fem1 fem1 fem1 fem1=20

serie 2. fem fem1 fem1 fem1=20

serie 3. tre fem fyra fem=17

Och det som jag är stoltast över är att det var andra gången jag sköt på älgbanan. första gången var för ett år sen då jag följde med farsan. ;)

Publicerat

Härligt at det gick så bra , grattis :rolleyes:

Publicerat
Härligt at det gick så bra , grattis :)

Tackar. Var en riktigt fin känsla att jag fortfarande kan prestera. Lika duktig var ju inte en annan snubbe som var där. han fumlade omkring med bössan, hade bulten i hela tiden, MED PATRON I PATRON LÄGET O BULTEN I LÅST LÄGE. Provledaren flög ut ur båset, när provtagaren skulle göra patron ur så fick han inte ut slutstycket, när han väl lyckades så tappa han slutstycket i backen. :P

• 3 weeks later...
Publicerat

När du skall testa om säkringen fungerar måste man väl oftast stänga slutstycket då det ej går att säkra vapnet annars?

Eller är jag ute och cyklar?

Publicerat

är väl bara att kika så det inte är någon patron i och sedan ladda som vanligt för att sen testa spärren?