Publicerat Maj 9, 201016 yr Tjiina alla..... kommer kanske bli lite snack om lådans vara eller inte vara. Det är inte min mening med tråden....idag och förmodligen i framtiden kommer det förmodligen att vara krav på låda innan man får starta i naturgryt. Jag skulle bara vilja att vi kan vädra framgångar/motgångar i grytet med våra hundar. Idag åkte jag själv till Drängsmark med Hjalle våran unga tyskhanne som vi behöll efter valpkullen i vinter. Han skötte sig riktigt bra och klarade alla förträngningar gäller bara att få han och förstå att grävlingen är borta när plåten kommer ner....men går att finna nån annanstans. Då kanske han hinner med prov under sommaren när han fyllt året. Verkar däremot ganska het.... får se var han landar.... En parsontik från våran uppfödning verkar också kunna göra nått bra i sommar (Fillippa).
Publicerat Maj 9, 201016 yr jag ska komma ner även och testa i lådan..Mer och mer börjar man tycka juh fler vi är desto mer har vi och säga till om.. Man kanske får tränga sig med några damer från border sällskapet och svälja stoltheten och misslyckas i låda
Publicerat Juni 27, 201016 yr Tjiina alla..... kommer kanske bli lite snack om lådans vara eller inte vara.Det är inte min mening med tråden....idag och förmodligen i framtiden kommer det förmodligen att vara krav på låda innan man får starta i naturgryt. Jag skulle bara vilja att vi kan vädra framgångar/motgångar i grytet med våra hundar. Idag åkte jag själv till Drängsmark med Hjalle våran unga tyskhanne som vi behöll efter valpkullen i vinter. Han skötte sig riktigt bra och klarade alla förträngningar gäller bara att få han och förstå att grävlingen är borta när plåten kommer ner....men går att finna nån annanstans. Då kanske han hinner med prov under sommaren när han fyllt året. Verkar däremot ganska het.... får se var han landar.... En parsontik från våran uppfödning verkar också kunna göra nått bra i sommar (Fillippa). Efter bara 2 träningar så startade jag min taxhane förra helgen på GAS och det gick riktigt bra. Anlagen verkar sitta och det ska bli spännande och roligt att få börja jaga in "lillkillen" nu i sommar/höst...... Storleksmässigt så har han alla förutsättningar (hör och häpna en taxhane med ett bröst på 44cm)..........??? Om ett par år kanske man har en duglig jakthund både ovan & under jord......???
Publicerat Juni 28, 201016 yr "Lådan" - to be or not to be!? I mitt tycke ett sätt att testa om hunden överhuvudtaget har anlag att kunna jagas i gryt, men för att X hund har X antal godkända prov i låda så gör det inte det till en jakthund.. Det trista i kråksången är ju att typ 90% av hundarna stannar i lådorna och aldrig kommer ner i backen.
Publicerat Juni 28, 201016 yr "Lådan" - to be or not to be!?I mitt tycke ett sätt att testa om hunden överhuvudtaget har anlag att kunna jagas i gryt, men för att X hund har X antal godkända prov i låda så gör det inte det till en jakthund.. Det trista i kråksången är ju att typ 90% av hundarna stannar i lådorna och aldrig kommer ner i backen. Håller med till 100%!!! Ingen hund godkänd på lådprov kan kallas jakthund. Våra prover på låda talar antingen för eller emot en hunds anlag och inget annat. Jakthundar visar sina kvaliteter vid jakt & jaktprov........!!!
Publicerat Juni 28, 201016 yr Håller med till 100%!!!Ingen hund godkänd på lådprov kan kallas jakthund. Våra prover på låda talar antingen för eller emot en hunds anlag och inget annat. Jakthundar visar sina kvaliteter vid jakt & jaktprov........!!! synd bara vissa hundar sållas bort innan dom gått jaktprov...Annars håller jag med
Publicerat Juni 29, 201016 yr synd bara vissa hundar sållas bort innan dom gått jaktprov...Annars håller jag med Jo, tyvärr så är det så att vissa hundar inte alls funkar på låda. Jag har själv ägt en sådan hund, dock så funkade han bra i naturen under praktisk jakt men lådan gick han aldrig bra i.