Publicerat Maj 10, 201016 yr var på älghundsutställningen i Hunneberg i går och började fundera på varför så många jämtar saknar P3:orna i munnen?? var flera, och min , som fick nedslag i sitt pris just pga av saknad av tänder. Har inte hört att det skulle saknas tänder på varken hennes mamma eller pappa... och är det olika från domarer till domare om dom bryr sig eller inte? Var på utställning i januari med ungtiken och där sa dom ingenting om hennes tänder men nu fick hon jättebra kritik med 1:a pris tills sekriteraren viskade lite "du det var tänder som saknades" så ja det blev en tvåa...
Publicerat Maj 14, 201016 yr var på älghundsutställningen i Hunneberg i går och började fundera på varför så många jämtar saknar P3:orna i munnen?? var flera, och min , som fick nedslag i sitt pris just pga av saknad av tänder. Har inte hört att det skulle saknas tänder på varken hennes mamma eller pappa...och är det olika från domarer till domare om dom bryr sig eller inte? Var på utställning i januari med ungtiken och där sa dom ingenting om hennes tänder men nu fick hon jättebra kritik med 1:a pris tills sekriteraren viskade lite "du det var tänder som saknades" så ja det blev en tvåa... För att dryfta min okunnighet..... Vilka tänder är P3? Menar du att dom inte har vuxit fram, eller att dom har blivit utslagna? Har själv en valp som just nu ömsar tänder.... Så man blir lite orolig då jag inte hört om att det ska vara problem med tänderna hos Jämtar.
Publicerat Maj 14, 201016 yr För att dryfta min okunnighet..... Vilka tänder är P3?Menar du att dom inte har vuxit fram, eller att dom har blivit utslagna? Har själv en valp som just nu ömsar tänder.... Så man blir lite orolig då jag inte hört om att det ska vara problem med tänderna hos Jämtar. vet faktiskt inte varför de saknas från den kullen min hund är ifrån så saknas det tänder på hälften av valparna det som är ännu mer konstigt är att detta var andra kullen från samma föräldrar och första kullen saknas det inte på nån,jag vet inte hur avelsrådet ser på detta
Publicerat Maj 15, 201016 yr Författare För att dryfta min okunnighet..... Vilka tänder är P3?Menar du att dom inte har vuxit fram, eller att dom har blivit utslagna? Har själv en valp som just nu ömsar tänder.... Så man blir lite orolig då jag inte hört om att det ska vara problem med tänderna hos Jämtar. P3:orna är tredja tänderna bakåt räknat från hörntänderna. Och dom har inte vuxit fram.
Publicerat Maj 15, 201016 yr Författare vet faktiskt inte varför de saknas från den kullen min hund är ifrån så saknas det tänder på hälften av valparna det som är ännu mer konstigt är att detta var andra kullen från samma föräldrar och första kullen saknas det inte på nån,jag vet inte hur avelsrådet ser på detta ja det hade onekligen varit intressant att höra hur dom ser på detta "problemet"... är hundarna på väg att bli tandlösa eller vad händer??
Publicerat Maj 15, 201016 yr Det förekommer att (en eller flera) p2 eller p3 saknas, men jag tror inte det är ett enormt problem inom rasen eller någon större risk att hundarna går mot tandlöshet. Det har dock blivit lite hårdare tag i utställningsvärlden mot tandförluster, så det är prisnedsättande. Saknas det ex.vis sammanlagt 3 (eller fler) så ska i praktiken priset bli 0, men om det verkligen är så vet jag inte. Har inte sett någon ännu som nollat pga tandförluster.
Publicerat Maj 15, 201016 yr Det förekommer att (en eller flera) p2 eller p3 saknas, men jag tror inte det är ett enormt problem inom rasen eller någon större risk att hundarna går mot tandlöshet.Det har dock blivit lite hårdare tag i utställningsvärlden mot tandförluster, så det är prisnedsättande. Saknas det ex.vis sammanlagt 3 (eller fler) så ska i praktiken priset bli 0, men om det verkligen är så vet jag inte. Har inte sett någon ännu som nollat pga tandförluster. Låter inte eg så positivt.... Kan vara bra med nedslag på utställningar. Hur vanligt är problemet? Har hittils bara hört att det finns problem med EP hos jämtar. Färgfel odyl skiter jag fullkommligt i, men tänder, EP, fel i benstomme mm är av betydelse!
Publicerat Maj 15, 201016 yr vi har haft en jämte som hade borta 6 tänder tror jag en annan hade borta 2 så direkt ovanligt tror jag inte det är.
Publicerat Maj 16, 201016 yr Författare var flera på denna utställning som fick nedslag i priset pga tandsaknad och på dom andra utställningarna jag har varit på har jag nästan aldrig hört detta så därför funderar jag på om det är ett problem som kommit nu och hur det skulle bli vid tex en avel på en hund som saknar tex P3:or, givetvis skulle man isåfall vara noga att hanhunden har alla tänder men när tikens båda föräldrar har alla tänder hur stor är risken att hon för vidare "problemet".? skulle det saknas 6 tänder som Tobbe skriver så förstår jag att problemet är STORT då mer eller mindre hela tuggytan är borta för hunden.
Publicerat Maj 16, 201016 yr var flera på denna utställning som fick nedslag i priset pga tandsaknad och på dom andra utställningarna jag har varit på har jag nästan aldrig hört detta så därför funderar jag på om det är ett problem som kommit nu och hur det skulle bli vid tex en avel på en hund som saknar tex P3:or, givetvis skulle man isåfall vara noga att hanhunden har alla tänder men när tikens båda föräldrar har alla tänder hur stor är risken att hon för vidare "problemet".?skulle det saknas 6 tänder som Tobbe skriver så förstår jag att problemet är STORT då mer eller mindre hela tuggytan är borta för hunden. var på torne utställning i går och där var det både karelare och gråhundar som också saknade tänder så det är nog inte bara jämtarna som har detta problem hade varit kul att veta hur avelsråd ser på detta för det verkar vara ett stort problem att så många har detta fel på sig för man får ju ändå en pris sänknig på utställningar så någon diskution måste det ju varit om det
Publicerat Maj 16, 201016 yr Det är inget som är nytt att tandsaknad ibland förekommer inom spetsraserna. Obs att om C, M eller I-tänder saknas finns i praktiken inga direktiv om prisnedsättning på utställning mig veterligen, utan det gäller ffa P2, som av outgrundlig anledning blivit viktigaste tanden och då är det ju ändock den minsta av premolarerna som fyller minst funktion. Det förekommer att det fattas tänder ja, men är inte direkt vad jag personligen fått uppfattningen ska vara ett stort problem inom rasen. Att det fattas så många som 6 tänder skulle jag tro är ovanligt på jämthund faktiskt.