Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny kolv till bettan

Featured Replies

Publicerat

Sitter här i min ensamhet och dreglar över olika kolvar till mitt nya gevär vars kolv är av bok och att det dessutom är en spricka i. Därför undrar jag om ni har några tips på kolvar som jag kan beställa inför sommaren.

De jag har kollat på är; kolvar från Boyd, Boberg(kan inte leverera innan hösten) och LTW's jakt- och laddbod i Lit. Frågan som då uppstår är vilken av dessa jag skall lägga mina slantar på?

Är det någon av er som kan rekommendera någon kolv? Vill ju också helst ha en laminatkolv, men även valnötskolvar "duger".. :angry:

Mvh Dunder

Publicerat
Sitter här i min ensamhet och dreglar över olika kolvar till mitt nya gevär vars kolv är av bok och att det dessutom är en spricka i. Därför undrar jag om ni har några tips på kolvar som jag kan beställa inför sommaren.

De jag har kollat på är; kolvar från Boyd, Boberg(kan inte leverera innan hösten) och LTW's jakt- och laddbod i Lit. Frågan som då uppstår är vilken av dessa jag skall lägga mina slantar på?

Är det någon av er som kan rekommendera någon kolv? Vill ju också helst ha en laminatkolv, men även valnötskolvar "duger".. :angry:

Mvh Dunder

Jag har efter jag hittat en spricka i min krokiga 8x57 kolv beställt en ram-line kolv från staffans vapen... De hade retsamt nog leveranstid på ca 4-6 veckor på dessa då de va tvungen att ta hem nya från staterna....

Publicerat
  • Författare
Jag har efter jag hittat en spricka i min krokiga 8x57 kolv beställt en ram-line kolv från staffans vapen... De hade retsamt nog leveranstid på ca 4-6 veckor på dessa då de va tvungen att ta hem nya från staterna....

Huvva.. :lol:  

Får rysningar när du nämner Ram Line...  Billiga plastkolvar som går av. Inget jag kommer att använda mig av igen för resten av mitt liv. Tyvärr. Hoppas dock att din är bättre än min förra.  :D

Hur som helst skulle jag försöka mig på pipkanalen själv idag med sandpapper. Tyvärr tog jag för mycket bok, så nu blir det helt klart en ny kolv.  :D

Ingen annan som har ett förslag på kolv?

Publicerat

hur f-n bär du dej åt för att ta för mycket i pipkanalen???om du inte använde motorsåg vill säga

Publicerat
  • Författare
hur f-n bär du dej åt för att ta för mycket i pipkanalen???om du inte använde motorsåg vill säga

Detta kan hända när man blir störd när man arbetar...  :D;):lol: Funderar på om det ens är lönt att köpa en träkolv eller om man helt enkelt går över till syntetkolvar direkt. På dessa kan man ju inte slipa ur för mycket på iaf.  :D

Tyvärr verkar det dock som att man får vänta längre på en sådan eftersom kassan först måste växa med ett par tusen kronor.  :D

Publicerat

Köp en McMillan så vet du att du har "det bästa", och slipper därmed få nya (dyra) tankar i framtiden om att du måste byta kolv till nåt bättre :ph34r:

Publicerat

Han kanske använde kaliber tolv för att "fräsa" ur den.

Publicerat
  • Författare
Köp en McMillan så vet du att du har "det bästa", och slipper därmed få nya (dyra) tankar i framtiden om att du måste byta kolv till nåt bättre ;)

Om man skall köpa en så dyr kolv blir det nog varken bil eller några nya gevär i sommar...  ^_^;):D

Han kanske använde kaliber tolv för att "fräsa" ur den.

Näe, men en grovt överdimensionerad 19-åring med biceps på 42 cm omkrets.. Och lite sandpapper.  B)  

Publicerat
  • Författare

LTW kunde inte leverera kolvar förrän oktober.. Nu ligger förhoppningarna hos Boyds gunstocks...  :lol::lol:

Publicerat
Näe, men en grovt överdimensionerad 19-åring med biceps på 42 cm omkrets.. Och lite sandpapper.  :lol:  

är dom 42 cm i omkrets på bicepsen en sammanräkning på bägge armarna

Publicerat
  • Författare
är dom 42 cm i omkrets på bicepsen en sammanräkning på bägge armarna

Det vill du inte veta...  :)

Vilken av de två kolvarna från Boyd tycker du att jag skall välja?

Publicerat
  • Författare
Det vill du inte veta...  :)

Vilken av de två kolvarna från Boyd tycker du att jag skall välja?

Kanske skall ha bilder innan jag frågar...  :D

403-012-2.jpg

503-012-2.jpg

Publicerat

Den övre enligt mitt tycke och smak. Klart snyggare med en mörkare...

Men som sagt - smaken är som ändalykten :)

Publicerat

Den gråa är snyggare/diskretare i mitt tycke.

Vill även slå ett slag för Hogue syntetstocken, det är en riktigt trevlig jaktstock. Behaglig, bra bakkappa, tyst. Kanske lite väl brant pistolgrepp. På "det andra forumet" sågas den pga för vek framstock. Det är inget jag märkt av (använder inte benstöd på älgpåken). Men det är förståss inget för bänkskytte, men det ska du väl inte ha 8x57:an till heller?

Publicerat
  • Författare
Den gråa är snyggare/diskretare i mitt tycke.

Vill även slå ett slag för Hogue syntetstocken, det är en riktigt trevlig jaktstock. Behaglig, bra bakkappa, tyst. Kanske lite väl brant pistolgrepp. På "det andra forumet" sågas den pga för vek framstock. Det är inget jag märkt av (använder inte benstöd på älgpåken). Men det är förståss inget för bänkskytte, men det ska du väl inte ha 8x57:an till heller?

Användningsområdet med denna bössa nu från början är brett, detta då den skall vara så allround som möjligt. Någon bäver och någon älg och björn skall nog kunna tas av daga med den.

Sedan är jag faktiskt förtjust i hoguekolven, men tycker den är lite klonkig och som du säger lite vek i framstocken. Att dem dessutom skall vara så förbannat dyr är ju också en påverkande faktor som tyvärr också måste tas med i ekvationen... Sedan börjar det också dyka upp en omgjord 648 i Hoguekostym lite överallt i Sverige och därmed känns det ju som att det är lite som att köra en Volvo 242. Vill ju sticka ut lite från flocken...  ^_^

Publicerat
  • Författare

Sedan ska det tilläggas att jag kommer att montera min Packmyerbakkappa på den, för de bakkappor som följer med skall tydligen inte vara så mycket att hänga i granen.

• 4 months later...
Publicerat
Sedan ska det tilläggas att jag kommer att montera min Packmyerbakkappa på den, för de bakkappor som följer med skall tydligen inte vara så mycket att hänga i granen.

Hej

jag är ny här som medlem,men läst forumet som gäst förut

Funderar nu på att byta kolv på min H.V.A 9,3x62 så jag undrar

om du köpte någon kolv från Boyds och vad du tyckte om den isåfall

jag har fastnat för den röda laminatkolven